09 MAI 2024 - Monitorul de Galați - Ediție regională de sud-est Galați Brăila Buzău Constanța Tulcea Vrancea
Modifică setările cookie-urilor
Monitorul de Galati iOS App Monitorul de Galati Android Google Play App
A început desfiinţarea căii ferate
A început desfiinţarea căii ferate

Tot mai multe porţiuni de cale ferată sunt închise circulaţiei, fiind considerate nerentabile. Aşa începe dispariţia unei jumătăţi din calea ferată a României, la cererea finanţatorilor externi.
Numai pe parcursul anului trecut au fost scoase de pe harta circulaţiei feroviare cinci secţii de cale ferată. Doar pe una dintre acestea a fost reluată circulaţia.
Astfel, CFR Călători a suspendat traficul de călători pe următoarele secţii de circulaţie:
- pe secţia Târgovişte-Fieni-Pietroşiţa, trenurile de călători au fost anulate începând cu data de 15 mai 2013. În prezent, acolo nu operează niciun operator de transport feroviar.
- pe secţia Zorleni-Fălciu Nord, trenurile de călători au fost anulate începând cu data de 30 ianuarie 2013. În prezent, acolo nu operează niciun operator de transport feroviar.
- pe secţia Slobozia Veche-Ţăndărei, din data de 21 iunie 2013, au fost anulate trenurile de călători. Începând cu data de 13 octombrie 2014, au fost introduse în circulaţie două perechi de trenuri ale CFR Călători.
- pe secţia Medgidia-Negru Vodă, au fost anulate trenurile de călători începând cu data de 15 aprilie 2013. În acest moment, acolo nu operează niciun operator de transport feroviar.
- pe secţia Giurgiu-Grădiştea nu operează, la ora actuală, niciun operator de transport feroviar, trenurile de călători fiind anulate din luna aprilie 2013.
„SNTFC CFR Călători SA a încetat operarea trenurilor de călători pe cele 5 secţii de circulaţie în perioada anului 2013, aceasta şi în vederea realizării unui buget de venituri şi cheltuieli echilibrat, precum şi pentru ducerea la îndeplinire a angajamentelor în relaţia cu Fondul Monetar Internaţional, ce revin din Memorandumul Tehnic de Înţelegere referitor la realizarea unei analize a viabilităţii rutelor utilizate şi elaborarea unui plan de suspendare a serviciilor de transport feroviar de călători pe secţiile cu cel mai mare cost pe pasager kilometru”, a explicat ministrul Transporturilor, Ioan Rus, la cererea unui deputat.
Situaţia este, însă, mai gravă decât ce pare la prima vedere. Master Planul General de Transport, elaborat de compania Aecom Ingenieria SRL deţinută de compania spaniolă de inginerie Inocsa, parte a grupului american AECOM, vizează „concentrarea pe o reţea feroviară mai restrânsă”. Altfel spus, presupune reducerea reţelei de cale ferată de la 20.000 km de linie desfăşurată până la 10.000 km.
Această solicitare a venit din partea instituţiilor financiare internaţionale. Reprezentanţii Ministerului Transporturilor au afirmat că recomandarea a venit din partea Comisiei Europene. Iar premierul Victor Ponta declara că „e o strategie mai veche negociată cu FMI de reducere a pierderilor privind societăţile de cale ferată şi, în acest sens, ştiţi, săptămâna viitoare avem discuţia cu cei de la FMI. Da, e strategia mai veche de a păstra pentru CFR liniile care sunt profitabile, pentru CFR Călători de a deschide piaţa pentru operatorii privaţi, iar dacă sunt linii care nu mai sunt folosite e evident că acestea trebuie închise, pentru că produc pierderi“.


Articole înrudite