18 APRILIE 2024 - Monitorul de Galați - Ediție regională de sud-est Galați Brăila Buzău Constanța Tulcea Vrancea
Modifică setările cookie-urilor
Monitorul de Galati iOS App Monitorul de Galati Android Google Play App
„Singura soluţie corectă pentru furnizarea agentului termic este cea care costă cel mai puţin”
„Singura soluţie corectă pentru furnizarea agentului termic este cea care costă cel mai puţin”

Interviu cu Marian Alexandru, director general Calorgal

- Pe ordinea de zi a şedinţei extraordinare a CL din data de 9 iunie, la punctul 2, a fost propus un proiect de hotărâre privind stabilirea situaţiei deosebite privind imposibilitatea asigurării serviciului public de alimentare cu energie termică în sistem centralizat în municipiul Galaţi. Este clar că nu s-a putut ajunge la o înţelegere cu producătorul de agent termic, Electrocentrale. De ce nu aţi reuşit să ajungeţi la un consens?

Pentru că nu suntem în piaţă. Nu vorbim de alune, ci de energie termică. Calorgal nu poate să cumpere energie termică cu plata înainte, de toţi banii disponibili, şi nici Electrocentrale nu pot să producă energie termică din care să vândă doar jumătate iar restul să o arunce pe coş. Adică, ar putea, dar foarte probabil că preţul ar fi uriaş. Şi să nu uităm că cererea de apă caldă este redusă nu doar din cauza numărului mic de branşaţi ci şi a faptului că cei branşaţi au un consum foarte mic fiecare în parte. Nu poţi să obligi oamenii să se spele mai des decât o fac.
Problema în sine e că nu ştim nici acum acest preţ. De la început, de când am început, la cererea Primăriei, demersul de a contracta necesarul de energie termică pentru a putea distribui apă caldă, am înţeles şi am respectat exigenţa Electrocentrale de a le comunica cantitatea de gigacalorii de care aveam nevoie, clar, defalcat pe luni. Numai că ne-am confruntat cu situaţia în care ceream să cumpăram energie termică, spusesem şi cât aveam nevoie, dar nu ştiam şi nu ştim nici astăzi, preţul. Mai mult, în corespondenţa cu Electrocentrale, indirect, ni s-a imputat faptul că din cauza, citez, “comportamentului distribuitorului local de energie termică” au de recuperat sume mari ca urmare a falimentului Apaterm. Nu înţeleg ce treabă are Calorgal vizavi de creanţele Apaterm către Electrocentrale. Suntem o societate distinctă, ce nu poate, mai bine zis nu are voie să se implice în problema asta. Totodata, ni s-a transmis de către Electrocentrale, ca nişte buni specialişti în politici de personal care au reuşit să evite insolvenţa societăţii dumnealor, părerea că noi trebuie să ne ajustăm schema de personal. “Dacă e ordin, cu placere”, însă: pe de o parte, politica de personal implementată în cadrul societăţii noastre chiar nu e treaba dumnealor, iar pe de alta, logic, ca să putem face orice calcul referitor la eficientizarea activităţii aveam nevoie să ştim cât urma să ne coste energia termică pe care doream să o cumpărăm de la dumnealor, dar informaţia asta rămâne şi astăzi un secret.
Apoi, Electrocentrale ne-a comunicat că nu pot să ne furnizeze energie termică produsă în cogenerare (adică în instalaţiile proprii, producând şi energie electrică), ci doar cu soluţia alternativă, folosind abur industrial. Repet, fără să comunice şi preţul. Şi e foarte important să reamintim că, în şedinţa publică din 31 mai, membrii Consiliului Local au refuzat să voteze ca din bugetul municipiului să fie acoperite pierderile generate de furnizarea apei calde în luna aprilie, când sistemul a funcţionat cu unica soluţie acceptată actualmente de Electrocentrale, respectiv cu abur industrial furnizat de ArcelorMittal. Aşa că, în final, după ce am mai solicitat o dată să ni se comunice cât costă ceea ce voiam să cumpărăm şi nu am primit răspuns, am fost nevoiţi să anunţăm autorităţile locale că nu putem opera pornirea sistemului centralizat de furnizare a apei calde.

- Deşi până acum Primăria a fost implicată în negocierile în trei (Calorgal, Electrocentrale, Primărie), acum poziţia administraţiei publice este alta. Primarul susţine că doar cu Calorgal are contract şi singurul responsabil de furnizarea căldurii către populaţie este societatea al cărei director sunteţi, drept pentru care vă cere doar dvs. rezolvarea situaţiei. Care sunt, din punctul dvs. de vedere, soluţiile pentru furnizarea agentului termic către populaţie în sistem centralizat?

Aşa şi este. Calorgal este singurul responsabil pentru distribuţia energiei termice în sistem centralizat. Trebuie făcută precizarea că societatea noastră nu are instalaţii pentru producere energiei termice în cogenerare, cu atât mai mult, nici licenţă pentru aşa ceva. Noi am fost şi suntem în continuare un beneficiar captiv. Nu putem lua energie termică decât de la Electrocentrale. Pentru transparenţă şi clarificarea lucrurilor, e bine să se facă distincţia între un contract pentru energie termică produsă în cogenerare, încheiat pentru furnizarea apei calde şi căldurii pe perioada iernii, şi unul în care energia termică este produsă folosind aburul luat de la un terţ partener şi folosită exclusiv pentru apa caldă. Discuţia de acum a fost pentru apa caldă, nu pentru căldură.
În ceea ce ne priveşte, singura soluţie corectă pentru furnizarea agentului termic (şi apă caldă şi căldură) pentru populaţie este cea care costă cel mai puţin. Ca o părere personală, în ultimii ani au fost gândite soluţii foarte bune, dar care aveau nevoie în cel mai bun caz de prea mulţi bani iar în cel mai rău, şi de mulţi bani şi de mult timp pentru implementare.
În plus, sistemul trebuie să fie eficient nu doar în producerea energiei termice, ci şi în recuperarea banilor, ori, analizând situaţia de acum 8-10 ani şi chiar mai mult, în momentul în care pentru 6 din 10 lei pe care Apaterm îi avea de încasat de la asociaţiile de proprietari trebuia mers la instanţă, evident că problema s-a cronicizat şi a dus, printre altele, la situaţia actuală a termoficării. Însă termoficarea nu este un element singular. Datoriile la întreţinere au avut efecte negative şi în ceea ce priveşte furnizarea de apă rece, de exemplu.

- În cazul în care sistemul centralizat va rămâne oprit, prevedeţi o eventuală insolvenţă pentru Calorgal?

Insolvenţa înseamnă datorii neplătite. Spre deosebire de Electrocentrale, de exemplu, Calorgal nu este într-o asemenea situaţie. Dimpotrivă, după sezonul rece trecut, mai avem de încasat de la câteva zeci de asociaţii de proprietari contravaloarea energiei termice furnizate pe câteva luni. Faţă de situaţia Apaterm, dimensiunea acestor restanţe este neglijabilă iar faptul că o parte din asociaţiile de proprietari din Galaţi îşi reduc ritmic aceste debite e un punct de sprijin pentru perioada imediat următoare.
În acelaşi timp, dacă termoficarea va rămâne închisă, este clar că singura şansă de existenţă a societăţii noastre o reprezintă adaptarea la piaţa de profil, respectiv obţinerea veniturilor din alte surse. De exemplu, prestarea de activităţi conexe, cum ar fi lucrări de instalaţii de transport fluide şi nu numai, pentru clienţi persoane fizice cât şi pentru firme sau instituţii. Avem foarte multe solicitări pentru montarea de centrale termice de apartament, derulăm contracte de execuţie a unor instalaţii industriale de transport fluide şi pregătim lucrări de instalare a unor centrale termice pentru scări de bloc. În plus, căutăm lucrări în regiune şi ne-am înscris la mai multe licitaţii. Nu stăm, fructificăm licenţele şi autorizaţiile obţinute anul trecut. Din cauza faptului că proiectul Primăriei de acordare a ajutorului pentru instalarea de centrale este încă în derulare şi abia a depăşit o primă piedică, astăzi este imposibil de apreciat care va fi situaţia la toamnă. E bine să fim precauţi, cu toţii, şi administraţie, şi Calorgal şi Electrocentrale. E imposibil de spus acum dacă peste un an vom avea tot atâţia salariaţi, dar acum aproximativ 12% din angajaţi sunt angrenaţi în proiecte care nu au nicio legătură cu termoficarea în sistem centralizat şi e un început cât se poate de bun în condiţiile în care pentru ca societatea să ajungă să fie profitabilă se impune o schimbare a mentalităţii angajaţilor cât şi diversificarea obiectului de activitate.


Articole înrudite