02 MAI 2024 - Monitorul de Galați - Ediție regională de sud-est Galați Brăila Buzău Constanța Tulcea Vrancea
Modifică setările cookie-urilor
Monitorul de Galati iOS App Monitorul de Galati Android Google Play App
Traficul portuar, în creştere faţă de anul trecut
Traficul portuar, în creştere faţă de anul trecut

În ciuda faptului că nivelul Dunării este mult scăzut faţă de anul trecut, traficul mărfurilor tranzitate în primele opt luni ale acestui an, prin porturile Administraţiei Porturilor Dunării Maritime (APDM) Galaţi, a crescut cu 19% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. „Traficul marfă a crescut faţă de 2014 cu 19%, repartiţia fiind pe cele trei zone, respectiv, prin porturile din Galaţi - o creştere de 18% faţă de perioada similară din 2014, la Tulcea, o creştere de 45% faţă de 2014 şi numai pe Brăila avem o diminuare a trafucului, realizându-se doar 98% din cantitatea de marfă tranzitată pe primele opt luni ale anului trecut”, a declarat directorul APDM, Luigi Marius Ciubrei.  

Acesta a explicat şi motivele care au condus la creşterea traficului de mărfuri: „APDM a cheltuit destui bani anul acesta pentru efectuarea dragajelor pentru menţinerea adâncimilor. Faţă de anul trecut, am alocat un buget pentru efectuarea de dragaje care este cu 30% mai mare faţă de anul trecut, vorbim de 1,8 milioane de lei fără TVA, pentru că noi am previzionat că în acest an vom avea scăderi ale cotelor Dunării care ar putea crea probleme. O altă explicaţie este că pe Dunărea Maritimă adâncimile au fost OK, între 24 şi 25 de picioare, nu sunt probleme. Într-adevăr, problemele mari create de niveul scăzut al Dunării au fost cele de pe Dunărea fluvială pe sectorul comun româno-bulgar, unde sunt adâncimile mici şi s-a simţit influenţa acestuia asupra traficului fluvial care se desfăşoară între Constanţa şi porturile pe Dunărea Fluvială spre Centrul European, dar pe Dunărea Maritimă, de la Constanţa la Galaţi, prin canalul Dunăre-Marea Neagră nivelul a fost la cote normale”.

Cum, însă, cantitatea de mărfuri tranzitate prin porturile APDM este repartizată astfel: 35-40% provine din navele ce ajung pe Dunărea Maritimă şi restul de aproape 60% pe Dunărea Fluvială, creşterea traficului mai are o explicaţie - cea economică.

„O cantitate mare de marfă vine dinspre Constanţa spre Galaţi, cam 35-40% din total marfă, şi aici vorbim de minereu, cărbune şi produse laminate - cu preponderenţă pentru aprovizionarea Combinatului, plus desfacerea produselor realizate de Combinat. În plus, se remarcă o creştere a traficului maritim pe un anumit tip de marfă - grupa laminate, motivat de faptul că ArcelorMittal şi-a crescut exporturile pe maritim. Mărfuri noi tranzitate să ştiţi că nu au apărut, sunt tot cele obişnuite, însă cantităţile au crescut pe anumite tipuri de mărfuri care se operează în mod curent. Să nu uităm că producţia  de cereale păioase a fost bună, deci şi exportul s-a simţit, la laminate a crescut cantitatea, şi ne aşteptăm - chiar dacă producţia de porumb sau floarea soarelui a scăzut - să avem dacă nu un export egal cu cel din 2014, măcar cu o reducere destul de mică. Avem semnalele noastre că în următoarea perioadă reducerea de trafuc va fi destul de mică”, a mai spus directorul Ciubrei.


Articole înrudite