Studioul King, celebru pentru jocul mobil Candy Crush, trece printr-un val de concedieri care afectează aproximativ 200 de angajaţi. Ironia dureroasă este că o parte dintre aceştia sunt înlocuiţi chiar de tehnologiile de inteligenţă artificială pe care le-au dezvoltat în ultimii ani. Anunţul privind restructurările a fost făcut la începutul lunii iulie, potrivit publicaţiei MobileGamer.biz.
Deţinut de Microsoft din 2023, King se înscrie într-un trend mai amplu din industria tech, unde criteriile dominante par a fi devenit eficienţa şi maximizarea profitului – chiar şi cu preţul pierderii capitalului uman care a contribuit la succesul companiilor.
Printre cei mai afectaţi se numără specialişti în storytelling, design de niveluri, experienţă de utilizator şi cercetare comportamentală – profesionişti care au lucrat în mod direct la dezvoltarea unor unelte AI capabile să automatizeze procese creative. Aceste instrumente pot genera rapid niveluri de joc, adaptate pe baza datelor colectate de la jucători şi a unor parametri predefiniţi.
Conform sursei citate, angajaţii au fost informaţi că sarcinile lor vor fi preluate de aceste sisteme de inteligenţă artificială. În cadrul echipei din Londra care lucra la Farm Heroes Saga, aproape 50 de angajaţi – adică aproape jumătate din personal – vor fi disponibilizaţi.
„Faptul că AI-ul ajunge să înlocuiască oameni este revoltător, mai ales când compania este profitabilă. Totul a ajuns să se reducă la eficienţă, în detrimentul oamenilor care chiar muncesc”, a declarat, sub protecţia anonimatului, un angajat afectat. Acesta a adăugat că, în locul reducerii echipelor de execuţie, „ar trebui diminuat numărul de poziţii de conducere”.
Deşi oficial au fost anunţate 200 de posturi eliminate, surse interne sugerează că numărul real ar putea fi mai mare. Negocierile dintre conducerea King, sindicate şi angajaţi sunt în curs, dar incertitudinea rămâne: mulţi dintre angajaţii rămaşi nu ştiu dacă vor mai avea un loc de muncă în viitorul apropiat.
Situaţia de la King devine un caz simbolic pentru tranziţia accelerată spre automatizare în industria jocurilor video, dar şi pentru provocările etice şi sociale aduse de utilizarea tot mai extinsă a AI în domenii creative. Dacă iniţial aceste tehnologii erau privite ca un sprijin pentru echipele de creaţie, cazul King demonstrează că ele pot deveni rapid înlocuitori ai celor care le-au proiectat.