28 MAI 2025 - Monitorul de Galați - Ediție regională de sud-est Galați Brăila Buzău Constanța Tulcea Vrancea
Modifică setările cookie-urilor
Monitorul de Galati iOS App Monitorul de Galati Android Google Play App
Roboţii umanoizi în fabricile auto: realitate, spectacol sau strategie de presiune?
Roboţii umanoizi în fabricile auto: realitate, spectacol sau strategie de presiune?

În ultimii ani, industria auto a manifestat un interes tot mai mare pentru integrarea roboţilor umanoizi în procesele de producţie. Articolele recente abundă în prezentări de prototipuri şi testări ce par să anunţe înlocuirea muncitorilor umani. Însă, dincolo de videoclipurile virale cu roboţi care merg, se apleacă sau cară obiecte, cât de reală este această perspectivă?
Răspunsul este mai nuanţat decât pare. În joc nu sunt doar aspecte tehnologice, ci şi strategii de comunicare şi calcule financiare.
Automatizarea în industria auto nu este o noutate. Încă din anii ’60, roboţii industriali, precum Unimate de la General Motors, au devenit standard pe liniile de producţie pentru sarcini repetitive şi de mare precizie. În schimb, roboţii umanoizi vin cu o provocare: încearcă să imite anatomia umană, ceea ce îi face mai costisitori, mai fragili, mai puţin puternici şi dependenţi de baterii care le oferă doar câteva ore de autonomie.
Aşa cum subliniază susţinătorii acestei tehnologii, avantajul principal al roboţilor umanoizi constă în faptul că pot fi integraţi în infrastructura actuală a fabricilor fără modificări majore. Pot înlocui muncitori umani în sarcini simple, fără o regândire completă a spaţiului de lucru. Dar entuziasmul trebuie temperat.
În practică, aceşti roboţi execută în mare parte sarcini de bază: transport de componente, inspecţie vizuală sau manipulare uşoară. Activităţi ce pot fi realizate deja mai eficient de roboţi tradiţionali sau sisteme automatizate. Un exemplu relevant este chiar Tesla, care a recunoscut recent că robotul său Optimus a fost, în realitate, controlat de la distanţă, deşi fusese prezentat ca fiind autonom.
Totuşi, astfel de proiecte au o valoare incontestabilă din punct de vedere strategic. Ele atrag investiţii, cresc vizibilitatea companiilor şi consolidează imaginea lor de lideri în inovaţie. Mai mult, pot funcţiona ca un instrument de presiune psihologică asupra angajaţilor – cu mesajul tacit: „poţi fi înlocuit oricând”.
Realitatea de pe teren e că roboţii nu pot încă egala flexibilitatea cognitivă a oamenilor. Capacitatea umană de a învăţa, de a improviza şi de a răspunde la situaţii neprevăzute rămâne un avantaj crucial în producţia auto, unde variabilele sunt frecvente. Chiar şi cu progresele din inteligenţa artificială, roboţii trebuie programaţi pentru fiecare scenariu în parte.
O altă barieră este autonomia energetică. Mersul biped solicită multă energie, iar roboţii umanoizi actuali nu pot funcţiona decât câteva ore, având şi limite evidente în ceea ce priveşte greutăţile pe care le pot manipula.
Inclusiv companii cu tradiţie în robotică, precum Honda (creatorul celebrului ASIMO), admit că direcţia viabilă pentru viitorul apropiat rămâne utilizarea roboţilor specializaţi în sarcini unice, nu a celor umanoizi cu funcţii multiple. Boston Dynamics, Toyota şi General Dynamics investighează opţiuni similare, dar niciuna nu a găsit formula ideală.
În concluzie, deşi roboţii umanoizi captează atenţia şi alimentează fanteziile despre viitorul muncii, ei nu sunt, deocamdată, o alternativă viabilă pentru înlocuirea muncitorilor auto. Totuşi, presiunea asupra forţei de muncă va creşte, pe măsură ce companiile caută soluţii pentru eficientizarea proceselor.
Dacă activezi în domeniu, acum este momentul să investeşti în adaptare şi învăţare continuă. Viitorul nu este neapărat al roboţilor cu chip uman, dar este cu siguranţă al transformării accelerate.


Articole înrudite