Desfiinţarea sau comasarea unor instituţii publice se numără printre propunerile analizate în aceste zile de liderii politici implicaţi în formarea viitorului Guvern. Scopul: eficientizarea aparatului de stat şi reducerea costurilor administrative, în contextul unui sistem supradimensionat.
Potrivit unui răspuns transmis la solicitarea HotNews.ro, Ministerul Finanţelor a comunicat că în România există, în prezent, 13.949 de instituţii publice. Dintre acestea, 2.573 aparţin administraţiei publice centrale, iar restul de 11.376 sunt în subordinea autorităţilor locale – primării, consilii locale şi instituţii publice, inclusiv din sistemul de învăţământ preuniversitar.
Declaraţii politice: „Nu mai putem merge ca până acum”
Preşedintele USR, Nicuşor Dan, a declarat recent că în discuţiile purtate cu reprezentanţii partidelor „toţi au fost de acord că nu mai merge cum a mers” şi că este nevoie de restructurarea aparatului de stat, comasarea instituţiilor şi reducerea indemnizaţiilor acordate membrilor din consiliile de administraţie.
De altfel, ideea comasării nu este nouă, însă măsuri concrete au întârziat să apară. Analize realizate de HotNews arată că, la nivelul administraţiei centrale, există numeroase agenţii şi autorităţi cu atribuţii suprapuse sau complementare, unele în subordinea Guvernului, altele coordonate de ministere ori aflate sub control parlamentar.
Aproape 40 de instituţii doar în subordinea directă a Guvernului
În subordinea directă a premierului şi a Secretariatului General al Guvernului (SGG) funcţionează aproape 40 de entităţi – agenţii, comisii, oficii, institute sau departamente. Într-un răspuns oficial către HotNews, SGG a confirmat că unele dintre acestea au activităţi care se suprapun şi a menţionat că situaţia se află în analiza Guvernului, în vederea unei eventuale comasări.
Legea 296/2023, privind unele măsuri fiscal-bugetare, a stabilit un termen-limită – 30 iunie 2024 – pentru comasarea a cel puţin 20% din aceste structuri. Până în prezent, această măsură nu a fost aplicată.
Conform legii:
„Institutele, agenţiile, autorităţile, comisiile şi alte structuri aflate în coordonarea SGG trebuie comasate în proporţie de cel puţin 20%.”
Trei reglementatori în energie şi patru entităţi în sectorul nuclear
Un exemplu clar de suprapunere instituţională se regăseşte în sectorul energetic. Deşi ANRE (Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei) are rolul principal în reglementare şi este sub control parlamentar, în paralel există alte două instituţii cu atribuţii în domeniu:
- ANRMPSG – Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Minier, Petrolier şi al Stocării Geologice a CO?;
- ACROPO – Autoritatea de reglementare a operaţiunilor petroliere offshore din Marea Neagră.
La acestea se adaugă alte patru structuri implicate în sectorul energiei nucleare:
- Comisia Naţională pentru Controlul Activităţilor Nucleare (în subordinea Guvernului);
- Agenţia Nucleară şi pentru Deşeuri Radioactive;
- Regia Autonomă Tehnologii pentru Energia Nucleară;
- Centrul Naţional de Management al Apei Grele (ultimele trei aflate în subordinea Ministerului Energiei).
Reorganizarea aparatului bugetar – între intenţii şi realitate
În ciuda declaraţiilor şi prevederilor legale, reorganizarea aparatului administrativ rămâne, deocamdată, la nivel de intenţie. Comasările anunţate, inclusiv cele prevăzute în lege, nu au fost puse în aplicare, iar structura administraţiei centrale rămâne supradimensionată.
Articol realizat pe baza informaţiilor publicate de HotNews.ro
Foto: HotNews.ro