03 MAI 2024 - Monitorul de Galați - Ediție regională de sud-est Galați Brăila Buzău Constanța Tulcea Vrancea
Modifică setările cookie-urilor
Monitorul de Galati iOS App Monitorul de Galati Android Google Play App
Revigorarea activităţii portuare, pe masa deputaţilor
Revigorarea activităţii portuare, pe masa deputaţilor

Revigorarea activităţii portuare s-ar putea produce ca urmare a unor modificări legislative la care se lucrează în comisia de transporturi din Camera  Deputaţilor, conform declaraţiilor făcute de către deputatul PNL Mircea Toader. Modificările vor surveni în urma rezultatelor anchetei din Portul Constanţa. Acestea vor fi aplicate Ordonanţei de Guvern 22/1999. Vicepreşedintele comisiei de transporturi din Camera Deputaţilor, Mircea Toader, a făcut referire la înlocuirea actualelor contracte de închiriere a infrastructurii utilizate de porturi cu contracte de subconcesiune care se vor acorda pe o durată de maxim 49 de ani, dar numai în funcţie de investiţiile realizate sau în curs de realizare şi de numărul de noi locuri de muncă. De asemenea, potrivit lui Toader, se va introduce o clauză prin care se va menţine valoarea redevenţei stabilite iniţial numai dacă în portul respectiv se înregistrează un anumit volum de trafic. Pentru trafic se va plăti o redevenţă mai mare de 2 până la 5 ori, iar în cazul traficului sporit redevenţa se va reduce la jumătate. În această situaţie se observă limpede că Portul Constanţa va fi net avantajat faţă de celelalte. 

Modificările ar urma să elimine şi numirile politice din conducerea porturilor, conform declaraţiilor lui Toader. Managerii portuari vor fi trebui să aibă o experienţă de minim 10 ani în specialitate,  iar în cazul membrilor din consiliile de adminsitraţie de o experienţă de minim 5 ani în domeniu. Practic, tot foşti manageri portuari vor putea accesa funcţiile de conducere, manageri care ştim că au căpătat „experienţa” după ce ani de zile au fost susţinuţi în posturi de către diferite partide politice. Toader a declarat: „O chestiune importantă, dacă rămâne - şi cred că nu vom reuşi să o rupem din sistemul de companie naţională în regim de societate comercială - 90% din profitul acestei societăţi şi acestei companii să se întoarcă înapoi în investiţii şi repararea infrastructurii portuare. Deci rămâne practic la dispoziţia administraţiei maxim 10% din profit, care se împarte eventual, aşa cum prevede lege, fie să se întoarcă în investiţii, fie să îl predea acţionarilor şi salariaţilor în condiţiile acestea, mult mai mici. Şi, totodată am pus şi o restricţie - cuantumul salariilor din veniturile totale reprezintă maxim 60%, acum e nelimitat”. Toader a adăugat că prin noile modificări platformele portuare vor trece în domeniul public, şi vor putea fi concesionate, dar nu închiriate, deoarece închirierea împiedică accesul la investiţii prin fonduri europene.

Toader a prezentat câteva cifre din 2014, în Portul Constanţa, cheltuielile pentru personal au fost de 63.000 de mii de lei, cheltuielile de funcţionare a administraţiei de 64.000 de mii de lei, iar pentru întreţinerea infrastructurii au fost numai 14.000 de mii de lei, în timp ce s-a înregistrat un profit de 70.000 de mii de lei. Deputatul a mai adăugat: „Profitul care a fost împărţit către acţionari şi bineînţeles, aşa cum se procedează la toate companiile naţionale, administratorii, directorii şi salariaţii primesc 20% din profit. Din acest motiv, Portul Constanţa suferă, ca şi multe dintre porturile de la Dunăre, de neimplicarea corespunzătoare a administraţiei, de întreţinerea cheurilor, a adâncimilor, unde portul Constanţa, faţă de Burgas, are avantajul adâncimii. Dar dacă adâncimile nu sunt respectate îşi pierde avantajul şi toată marfa va pleca mult mai uşor şi lesnicios din Europa prin portul Burgas şi nu prin portul Constanţa”.  

În prezent, proiectul de lege privind domeniul portuar se discută cu operatorii navali. Va urma dezbaterea publică, apoi va ajunge la comisia de transporturi pentru parcurgerea cadrului legal, astfel încât să fie promovat până la finele acestui an. Toader a concluzionat: „Prin aceste măsuri luate prin lege, aşa cum am simţit, va fi un consens politic, vom reuşi să revigorăm activitatea portuară, inclusiv din porturile din Galaţi, din Portul Constanţa şi în oricare port de la Dunăre”.


Articole înrudite