Samsung a lansat în Statele Unite un program pilot prin care introduce reclame pe ecranele frigiderele inteligente Family Hub, o decizie care a surprins clienţii şi a generat un val de nemulţumiri. Gigantul sud-coreean, care cu doar câteva luni în urmă afirma că nu are astfel de planuri, transformă iniţiativa „screens everywhere” într-un pas spre „ads everywhere”.
Actualizarea software aduce pe anumite modele noi Termeni şi Condiţii, precum şi o Notificare de Confidenţialitate. Reclamele apar pe ecranul principal, cunoscut ca „Cover Screen”, dar numai atunci când frigiderul se află în stare de repaus. Samsung promite că acestea nu vor fi afişate în modul Art Mode sau când sunt derulate albume foto personale. Utilizatorii pot respinge individual anunţurile, dar nu le pot dezactiva complet.
Decizia schimbă radical filosofia gamei Family Hub, creată iniţial pentru a ajuta la gestionarea alimentelor, pentru a oferi reţete şi a conecta dispozitivele inteligente din casă. Acum, acelaşi ecran devine şi spaţiu comercial, ridicând întrebări legate de confidenţialitate şi de experienţa de utilizare. Primele reacţii au apărut pe Reddit, unde utilizatorii au criticat dur ideea de a introduce reclame pe un produs premium, care costă câteva mii de dolari. Mulţi consideră că un astfel de dispozitiv nu ar trebui să transforme proprietarii într-o audienţă captivă.
Mişcarea nu este însă complet surprinzătoare. Samsung are un istoric de a integra reclame în produsele sale, primele televizoare inteligente afişând anunţuri încă din urmă cu un deceniu. Noua strategie arată că iniţiativa „screens everywhere” devine tot mai mult o metodă de monetizare. În plus, apar îngrijorări legate de datele personale, în condiţiile în care rămâne neclar ce tip de informaţii vor fi colectate despre obiceiurile de consum.
Deocamdată, programul este limitat la SUA şi definit drept „pilot”. Samsung susţine că urmăreşte să „întărească valoarea deţinerii unui frigider inteligent”, dar criticii văd în schimb o modalitate de a genera venituri suplimentare. Dacă experimentul se dovedeşte profitabil, reclamele ar putea fi extinse pe alte pieţe şi produse smart, de la cuptoare cu ecran tactil până la maşini de spălat.
Pentru consumatori, această evoluţie poate însemna o experienţă mai puţin plăcută şi o senzaţie de control limitat asupra dispozitivelor achiziţionate. Decizia Samsung ar putea declanşa o discuţie mai amplă despre limitele publicităţii în aparatele de uz casnic şi despre dreptul utilizatorilor de a avea un spaţiu digital fără reclame, mai ales în cazul produselor premium.