15 IUNIE 2025 - Monitorul de Galați - Ediție regională de sud-est Galați Brăila Buzău Constanța Tulcea Vrancea
Modifică setările cookie-urilor
Monitorul de Galati iOS App Monitorul de Galati Android Google Play App
Serviciul Paşapoarte, sufocat de birocraţie
Serviciul Paşapoarte, sufocat de birocraţie

Conducerea Serviciului de Pasapoarte Galaţi face apel către cetăţeni să vină din timp să îşi reînnoiască pasapoartele şi să nu mai aştepte până în ultimul moment să facă acest lucru, pentru a nu spori şi mai mult aglomeraţia deja existentă de la ghişee, provocată de numărul insuficient de angajaţi faţă de volumul de muncă. În acest an, Serviciul Public Comunitar pentru Eliberarea şi Evidenţa Paşapoartelor Simple Galaţi are de procesat 70.000 de cereri, din care 50.000 pentru paşapoarte expirate, iar restul, de eliberare de noi acte, în condiţiile în care aici lucrează doar 20 de funcţionari publici, la trei ghişee cu publicul.
Pentru eficientizarea procesului de primire a actelor necesare eliberării unui nou paşaport, Serviciul a stabilit eliberarea, zilnic, a maxim 140 de bonuri de ordine. Bonurile se eliberează zilnic, în intervalul orar 08.30 – 10.30, pe baza chitanţei de achitate a taxei de emitere a paşaportului, însă pentru a fi siguri că apucă un astfel de bon, oamenii vin la Serviciul paşapoarte chiar şi de la ora 4 dimineaţa. Informaţii cu privire la taxele şi documentele necesare eliberării paşaportului sunt disponibile şi pe www.prefecturagalati.ro, secţiunea Evidenţa paşapoartelor, iar orice problemă specială se poate soluţiona la ghişeul de informaţii al serviciului sau în audienţă la şeful serviciului.
“Aglomeraţie este de la începutul anului şi va fi tot anul, cu creşteri ale solicitanţilor în iulie şi august. Motivele aglomeraţiei ţin de factori obiectivi – expirarea paşapoartelor pe 10 ani, dar şi cele pe 5 ani, la care se adaugă noile solicitări. În total, în 2017 ar trebui să soluţionăm peste 70.000 cereri, practic imposibil în condiţiile în care lucrăm cu doar trei ghişee. Ca să fie un serviciu bun pentru populaţie, ar trebui să fie dublate ghişeele. Dublarea numărului de ghişee nu ar implica şi dublarea numărului de angajaţi... în prezent avem 20 angajaţi şi ar trebui încă 10 pentru a asigura primirea cererilor şi soluţionarea lor în timp util”, a declarat Aurelian Păduraru, şeful Serviciului Public Comunitar pentru Eliberarea şi Evidenţa Paşapoartelor Simple Galaţi.
Potrivit acestuia, din cele 70.000 de cereri estimate a se primi în acest an, 50.000 sunt ale celor cu paşapoarte expirate, iar restul reprezintă numărul de noi paşapoarte ce vor fi solicitate. „Facem precizarea că, începând cu anul 2016, expiră atât paşapoartele emise pe 10 ani, în perioada 2006-2009, cât şi cele pe 5 ani, emise după 2009. În acest an expiră paşapoartele emise în 2007 (peste 27.000), precum şi cele emise în 2012 (peste 28.000), astfel că teoretic, la nivelul serviciului trebuie procesate peste 50.000 cereri ale solicitanţilor cu paşapoarte expirate, la care se adaugă peste 15.000 de cereri ale noilor deţinători, rezultând un număr de aproximativ 70.000 cereri. Raportând acest număr la cele aproximativ 240 de zile lucrătoare, rezultă că serviciul se află în imposibilitatea procesării tuturor cererilor, având în vedere existenţa a doar trei ghişee”, a mai declarat Aurelian Păduraru. Acesta crede că pentru eficientizarea activităţii ar trebui luate şi alte măsuri de reducere a birocraţiei, rezultate, de pildă, din corespondenţa care se poartă, în prezent, între acest serviciu şi cel de evidenţă a populaţiei, pe tema adresei solicitantului paşaportului. Un alt aspect de care ar trebui să se ţină cont pe viitor pentru simplificarea procedurilor ar fi cel legat de actuala procedură care prevede că, la reînnoirea unui paşaport, lucrării Serviciului Paşapoarte trebuie să extragă din arhiva scriptică (constituită din 1994) dosarul în baza căruia s-a eliberat primul paşaport - o activitate care întârzie perioada de eliberare a unui nou act.


Articole înrudite