30 APRILIE 2024 - Monitorul de Galați - Ediție regională de sud-est Galați Brăila Buzău Constanța Tulcea Vrancea
Modifică setările cookie-urilor
Monitorul de Galati iOS App Monitorul de Galati Android Google Play App
Alertă pe Dunăre! Convoaie blocate în gheaţă şi marinari izolaţi pe barje
Alertă pe Dunăre! Convoaie blocate în gheaţă şi marinari izolaţi pe barje

Administraţia Fluvială a Dunării de Jos a emis marţi două avize către navigatori, în principal pentru a-i avertiza că a crescut debitul Dunării iar navele blocate în zonele cu dopuri de gheaţă trebuie să îşi ia măsuri de precauţie. Situaţia cea mai gravă este în zona Călăraşi-Olteniţa, unde 26 de nave nepropulsate şi trei propulsate, aparţinând unei companii de armatori din Galaţi, sunt blocate într-un pod de gheaţă de peste 120 de kilometri de circa o lună. Deja în zonă s-a înregistrat un incident grav din cauza gheţii, care are şi doi metri, care a rupt parâme şi a împrăştiat un convoi tras de remorcherul Mercur. Patru oameni sunt izolaţi şi la acesată oră pe două dintre barjele convoiului şi la ei s-a ajuns doar cu un elicopter pentru a li se furniza mâncare şi apă. Oamenii spun că mai rezistă măcar 20 de zile dar deocamdată doar cu elicopterul ar părăsi zona. Sunt în alertă odată cu creşterea de nivel a Dunării, care ar putea crea probleme convoiului prins în gheaţă.
„Astăzi AFDJ a emis un prim aviz către navigatori, aviz emis după ce în cursul zilei de luni am primit o prognoză de la Institutul de Hidrologie şi Gospodărire a Apelor. Am fost anunţaţi că în următoarele şapte zile debitul la intrarea în ţară va creşte la 6700mc/s, faţă de un debit multianual de 5300 mc/s. Un debit mai mare înseamnă şi un nivel mai mare al Dunării. Deja la Gruia astăzi a crescut nivelul Dunării cu un metru şi jumătate. Cei de la Porţile de Fier 1 şi 2 au dat drumul unui debit suplimentar. De la Cernavodă la Olteniţa există zone unde sunt poduri de gheaţă iar această creştere va duce la ruperea gheţii de la mal sau la deplasarea acestor poduri de gheaţă. Tocmai în acest sens am dat acest aviz, ca să îi informăm să îşi ia măsuri de siguranţă. Conducătorul convoiului trebuie să ia măsuri, cum ar fi suplimentarea părâmelor de legătură a convoaielor, să aibă motorul în stare de funcţionare, dacă se îndreaptă spre convoi o banchiză trebuie să ia legătura cu căpităniile de Port. Trebuie să îşi ia măsuri pentru a evita producerea de evenimente de navigaţie care să afecteze, de exemplu, să spunem, bordajul navei. Deocmadată nu putem să spunem că vor fi astfel de evenimente, de aceea am dat avize de informare. Tot AFDJ a mai dat astăzi un alt aviz către navigatori prin care am deschis navigaţia pe sectorul Giurgiu –Turnu Severin. Numai că, deşi nu mai există restricţie de navigaţie, am cerut ca navigaţia în zonă să se desfăşoare pe timp de zi, deoarece AFDJ nu a reuşit să instaleze semnalizarea plutitoare care a fost deplasată de pe poziţii de gheaţă”, a precizat Dorian Dumitru, director AFDJ Galaţi.

Patru oameni blocaţi pe barje

Armatorii gălăţeni spun că această creştere a debitelor poate fi extrem de riscantă pentru integritatea navelor pe care le au blocate acolo. Deja s-au înregistrat incidente grave iar patru oameni sunt blocaţi între gheţuri şi la ei s-a ajuns doar cu elicopterul.
„În zona Călăraşi şi Olteniţa avem cele mai mari probleme. S-a creat un pod de gheaţă continuu de la km 420 până la Cernavodă. Podul este format din gheaţă care s-a suprapus şi care ajunge şi la doi metri grosime. S-au format pereţi de gheaţă pe lângă navele care sunt staţionate acolo. Urmare a creşterii temperaturilor gheaţa se mai topeşte şi există riscul ca odată cu creştere cotelor Dunării - se estimează că peste o săptămână în zona Olteniţa apa va creşte cu peste un metru - aceste poduri de gheaţă să se rupă şi să antreneze toate navele care staţionează în zonă. Deja avem un eveniment deosebit acolo. Este vorba despre convoiul împingătorului Mercur 306, compus din 9 nave nepropulsate încărcate cu 25.000 de tone de marfă. Convoiul a fost antrenat de ruperea unei banchize de gheaţă. Navele din convoi s-au împrăştiat, s-au rupt ancore, navele au rămas izolate, avem două şlepuri care au rămas bord la bord, cu patru oameni pe ele, la care nu s-a mai putut ajunge decât cu elicopterul“, a precizat Dumitru Ştefan, reprezentant armatori.
Unul dintre marinari, un gălăţean blocat în zona Călăraşi, spunea că doar cu elicopterul ar putea ieşi de acolo, dar, marinar cu experienţă fiind, vedea deocamdată situaţia staţionară.
„A venit elicopterul, avem mâncare şi căldură, mai facaem şi economie, dar 20 de zile rezistăm aici. Să vedem ce se întâmplă cu Dunărea, dar noi suntem atenţi. De o lună suntem blocaţi în acesată zonă din cauza podului de gheaţă“, a spus Petru Filimon, marinar blocat pe una dintre barjele rupte din convoi.


Articole înrudite