18 APRILIE 2024 - Monitorul de Galați - Ediție regională de sud-est Galați Brăila Buzău Constanța Tulcea Vrancea
Modifică setările cookie-urilor
Monitorul de Galati iOS App Monitorul de Galati Android Google Play App
Cele 5 etape ale unei despărţiri (cum treci peste o despărţire)
Cele 5 etape ale unei despărţiri (cum treci peste o despărţire)

Dacă ai trecut recent printr-o despărţire, sau simţi acum că relaţia ta se apropie de final, probabil că te afli într-un rollercoaster emoţional şi s-ar putea să nu ştii încotro să te îndrepţi. Durerea este copleşitoare şi te întrebi dacă se va termina vreodată. Treci printr-o varietate de experienţe emoţionale, cum ar fi furia, confuzia şi tristeţea.
O teorie dezvoltată de psihiatrul Elisabeth Kübler-Ross susţine că parcurgem cinci etape distincte de durere după pierderea cuiva drag. Cele cinci etape sunt generale şi chiar dacă în cartea sa Kübler-Ross făcea referire la durerea cauzată de pierderea fizică a unei persoane dragi, ele poti fi aplicabile şi durerii cauzate de o despărţire (divorţ, ruperea unei relaţii).
Etapele durerii şi ale doliului sunt universale, iar fiecare om le experimentează la un moment dat pe parcursul vieţii.
Angela Nuţu, psihoterapeut şi coach: „O despărţire înseamnă desfacerea unei fuziuni, care este inevitabil dureroasă. Oricât de puternică şi independentă ar fi o persoană, de la negare până la acceptare, va trece prin etapele comune unei despărţiri. Una dintre cele mai dureroase părţi ale unei despărţiri este că ea pune capăt lucrurilor pe care le-aţi înrădăcinat împreună. Familiarul a dispărut, planurile s-au schimbat şi viitorul are dintr-o dată prea multe spaţii goale acolo unde ar fi trebuit să stabilitate şi siguranţă.”
Cunoscând cele cinci etape ale durerii cauzate de despărţirea de persoana iubită, poţi învăţa cum să treci peste o despărţire şi să faci faţă mai uşor durerii.

Negarea
Negarea este prima dintre cele cinci etape ale durerii. Te ajută să faci faţă pierderii. În această etapă, lumea devine lipsită de sens şi copleşitoare. Te simţi amorţit, anesteziat. Încerci să găseşti o modalitate de a trece pur şi simplu prin fiecare zi după despărţire.
De cele mai multe ori apare în cazul partenerului care nu a iniţiat despărţirea, mai ales dacă acesta nu a înţeles cât de grave sunt problemele în relaţie. În această primă fază, apar emoţii precum confuzia, evitarea realităţii, teama şi senzaţia de dezorganizare interioară.
Durerea despărţirii pare atât de intensă încât este evitată în întregime, putând apărea reacţii precum: „Nu vorbeşti serios!” sau „Nu se poate să ne despărţim!”. Dacă treci prin această etapă, este posibil să îţi aminteşti momente frumoase din relaţie, pe care le scoţi la iveală pentru a combate decizia despărţirii.

Furia
Furia este o etapă necesară a procesului de vindecare de după o despărţire. Fii dispus să-ţi simţi furia, deşi poate părea nesfârşită. Cu cât o simţi mai intens, cu atât va începe să se disipeze mai mult şi cu atât mai repede vei trece de această etapă. Există multe alte emoţii sub furie şi vei ajunge la ele în timp, însă furia este emoţia cu care suntem cei mai obişnuiţi.
În această etapă sunt frecvente învinovăţirile la adresa partenerului, precum şi frustrarea şi iritarea faţă de decizia acestuia. În unele cazuri, partenerul de cuplu simte furie pentru că nu înţelege cu ce a greşit în relaţie, iar suferinţa despărţirii este văzută ca o nedreptate.

Negocierea
După o pierdere, negocierea poate lua forma unui armistiţiu temporar. Ne pierdem într-un labirint de declaraţii „Dacă aş face asta...” sau „Ce se întâmplă dacă ...”, „Putem face lucrurile să meargă”. Vrem ca viaţa să se întoarcă la ceea ce a fost; vrem ca persoana iubită să fie din nou lângă noi. Vrem să ne întoarcem în timp, să îndreptăm situaţia.
Vinovăţia este adesea tovarăşul negocierii. Ne determină să găsim greşeli în noi înşine şi ceea ce „credem”că am fi putut face diferit. Putem chiar să ne târguim cu durerea. Vom face orice pentru a nu simţi durerea acestei pierderi.
În unele cazuri, în urma negocierii, poate avea loc împăcarea. Însă în cazul în care efortul de negociere a împăcării a fost generat doar de unul dintre parteneri, despărţirea se dovedeşte a fi de fapt doar amânată. La scurt timp de la împăcare, partenerii vor trece prin aceleaşi etape ale despărţirii, pentru că efortul de reconstruire a unei relaţii nu poate fi susţinut de o singură persoană.

Depresia
După negociere, atenţia noastră se mută direct în prezent. Durerea intră în viaţa noastră la un nivel mai profund decât ne-am imaginat vreodată. Pierderea speranţei legate de împăcare este primul pas către acceptarea ei. Dar acesta aduce deseori o etapă de durere emoţională copleşitoare, singurătate, senzaţie de neajutorare, abandon şi dezorientare.
Este important să înţelegem că această stare depresivă nu este un semn de boală mintală. Este răspunsul adecvat la o mare pierdere. Ne retragem din viaţă, lăsaţi într-o ceaţă de tristeţe intensă, întrebându-ne, poate, cum vom reuşi singuri?
Dacă durerea este un proces de vindecare, atunci etapa stării de depresie este unul dintre mulţii paşi necesari de parcurs.

Acceptarea
Acceptarea este etapa în care începi să revii la viaţa normală. Ai o perspectivă mai optimistă şi mai deschisă asupra vieţii, începi să faci planuri noi. Această etapă este despre acceptarea realităţii că relaţia s-a terminat şi recunoaşterea faptului că această nouă realitate este una permanentă.
Acceptarea este etapa în care începi să ai mai multe zile bune decât cele rele. Începi să faci noi conexiuni, noi relaţii semnificative. În loc să îţi negi sentimentele, îţi asculţi nevoile; începi să faci schimbări, creşti, evoluezi.
Ce înţelegem din aceste 5 etape de doliu prin care trecem după o despărţire? Durerea despărţirii este inevitabilă şi ai nevoie de timp şi înţelegere să poţi să depăşeşti momentul.
„Este important să recunoaştem că fiecare persoană abordează aceste etape în mod diferit şi că procesul de vindecare după o despărţire poate fi lung şi solicitant. Este, de asemenea, un moment de transformare şi o oportunitate de creştere personală şi auto-descoperire, în care poţi învăţa să-şi redefineşti priorităţile, să-şi îmbunătăţeşti abilităţile de adaptare şi să-şi reconstruieşti viaţa”, concluzionează Angela Nuţu.


Articole înrudite