01 MARTIE 2024 - Monitorul de Galați - Ediție regională de sud-est Galați Brăila Buzău Constanța Tulcea Vrancea
Modifică setările cookie-urilor
Monitorul de Galati iOS App Monitorul de Galati Android Google Play App
Cum îţi calmezi anxietatea la început de an
Cum îţi calmezi anxietatea la început de an

Începutul unui nou an aduce cu sine aşteptări mari şi presiunea de a ne fixa obiective ambiţioase. Această perioadă poate declanşa stres, sentimente copleşitoare şi chiar anxietate.
„Economiseşte mai mulţi bani, fă mai mult sport, urmează un nou plan de viaţă, lasă-te de fumat, gândeşte-te la o schimbare în carieră” şi lista poate continua. Există o tentaţie de a petrece luna ianuarie copleşindu-ne cu gânduri legate de schimbare, reguli, reglementări şi, de asemenea, o tendinţă evidentă spre restricţii şi limitări.
Pentru cei care se luptă deja cu anxietatea, aceste aşteptări sporite pot fi şi mai tulburătoare. Mai ales pentru că cercetările sugerează că mulţi dintre noi nu ne îndeplinim rezoluţiile de Anul Nou.
Acest fenomen anual nu este doar în imaginaţia ta. Studiile arată că 42% dintre oameni se confruntă cu stres şi anxietate crescute în această perioadă. Motivele sunt multiple:
Presiunea socială: societatea ne bombardează cu aşteptări legate de rezoluţii, realizări şi obiective noi. Teama de a nu rămâne în urmă poate fi copleşitoare.
Tensiune financiară: cheltuielile de sărbători duc adesea la anxietăţi financiare legate de îndeplinirea obiectivelor şi menţinerea stabilităţii.
Autoreflecţie: Evaluarea anului trecut poate declanşa emoţii negative cum ar fi regretul sau dezamăgirea unor oportunităţi ratate.
Incertitudine: tabla goală de Anul Nou poate fi descurajantă, plină de necunoscute şi teamă de viitor.
„Mulţi oameni simt presiunea să facă din anul care tocmai a început «cel mai bun an din istorie», ceea ce poate duce la o anxietate paralizantă. Adăugaţi presiunea stabilirii rezoluţiilor de început de an, incertitudinea unui nou început, speranţa că vor depăşi dezamăgirile anului trecut şi veţi avea ingredientele perfecte pentru anxietate”, explică hipnoterapeutul Eugen Popa, preşedintele Asociaţiei Române de Hipnoză.
Iată câteva strategii eficiente de gestionare a stresului din această perioadă:
• Setează-ţi aşteptări potrivite: concentrează-te pe stabilirea unor obiective realiste şi realizabile care să se alinieze cu valorile şi aspiraţiile tale. Nu-ţi fie teamă să faci mici schimbări treptate în locul unora radicale.
• Concentrează-te pe progres, nu pe perfecţiune: orice schimbarea necesită timp, iar eşecurile sunt inevitabile. Învaţă din greşeli şi continuă să mergi mai departe indiferent de obstacole.
• Relaxează-te: fă-ţi timp pentru tine, dar foloseşte-l pentru a face ceva care îţi place. Nu vrei să fii prea rigid, dar să ai un plan cu ceea ce faci în fiecare zi te va ajuta să rămâi concentrat pe prezent.
• Concentrează-te asupra momentului prezent: nu te lăsa prins în caruselul cu regrete legate de trecut sau de anxietăţi legate de viitor.
• Înfruntă-ţi temerile: cercetările sugerează că o confruntare directă cu lucrurile care ne fac anxioşi poate ajuta la spargerea unui tipar de frică şi evitare.
„Rezistă impulsului de a-ţi face rezoluţii, deoarece acestea sunt o modalitate extrem de ineficientă de a face schimbări în viaţa ta. În schimb, stabileşte-ţi  unul, maxim două obiective specifice şi realiste pentru anul următor şi – iată cheia – faci un plan specific şi detaliat despre modul în care vei atinge acel obiectiv”, recomandă Eugen Popa.


Articole înrudite