17 MAI 2024 - Monitorul de Galați - Ediție regională de sud-est Galați Brăila Buzău Constanța Tulcea Vrancea
Modifică setările cookie-urilor
Monitorul de Galati iOS App Monitorul de Galati Android Google Play App
Serviciile publice furnizate de societăţile Primăriei: scumpe, proaste şi cu sincope
Serviciile publice furnizate de societăţile Primăriei: scumpe, proaste şi cu sincope

La sfârşitul săptămânii trecute a avut loc şedinţa Comisiei de Dialog Social, pentru dezbaterea a două probleme importante pentru comunitatea locală: preţurile şi tarifele plătite de populaţie pentru serviciile publice de alimentare cu apă şi canalizare furnizate de Apă Canal dar şi activităţile întreprinse la Apaterm în vederea furnizării agentului termic în municipiu din iarna viitoare. În faţa responsabililor celor două societăţi au stat reprezentanţi ai societăţii civile din Galaţi (lideri ai sindicatelor reprezentative, reprezentanţi ai mediului de afaceri şi ai asociaţiilor patronale) dar şi conducătorii principalelor instituţii ale autorităţii publice locale: Primărie (primarul Marius Stan şi viceprimarul Florin Popa), Consiliul Judeţului (vicepreşedinte Marian Vicleanu) şi Prefectură (prefectul Dorin Otrocol şi subprefectul Răzvan-Daniel Olaru).

Apa de la robinet, în "oraşul dintre ape", printre cele mai scumpe din ţară

Ce este de subliniat şi a contrariat reprezentanţii sindicali, în cadrul informării privind structura preţurilor/tarifelor aplicate de Apă Canal pentru serviciile publice de alimentare cu apă şi canalizare furnizate, municipiul Galaţi este pe locul opt într-un top naţional al tarifelor la apă şi canalizare, cu mult peste preţul rezonabil al unei localităţi înconjurate de apă. Directorul Apă Canal, Gelu Stan, a amintit că preţul ridicat al apei este cauzat de cheltuielile mari pentru furnizarea serviciilor dar şi din cauza banilor "lipsă", pe care societatea îi are de recuperat de la datornici.
"Luăm apă din două surse. De pildă, de la sursa de apă de la Vadu Roşca şi Salcia Lieşti şi până în casa cetăţeanului, apa este pompată de patru ori şi tratată. Aceste lucruri presupun consum de energie şi de resurse...", a justificat directorul. Totodată, el a amintit că, urmare a investiţiilor programate şi ca urmare a extinderii reţelei de furnizare în judeţ (şi care presupune noi cheltuieli şi costuri adăugate), preţul serviciilor Apă Canal va creşte de la 1 iulie 2014 şi va fi unic la nivelul ariei de operare. "Preţul apei va fi de 4,36 de lei pe metru cub pentru apă, adică o creştere de 1,6 procente (de la 4,29 lei, cât se practică în prezent), în timp ce la canalizare se vor plăti 2,53 de lei, adică o creştere de 16 procente (de la 2,17 lei pe metrul cub)", a spus Gelu Stan, subliniind că este mai mare doar cu doi bani decât preţul practicat la Brăila.

Disponibilizări, executări prin justiţie şi reorganizări. Sau FALIMENT!

Informarea privind stadiul activităţii Apaterm a avut darul să creeze frisoane celor prezenţi, cu toate că era cald în sală, mai ales după intervenţia primarului Marius Stan. El a comentat că nu este "specialist în termie" dar societatea nu are viitor, după modul cum decurg lucrurile în acest moment. "Apaterm" are datorii de 376 de milioane de lei către Electrocentrale, iar aceasta, la rândul ei, înregistrează o datorie de 110 milioane de lei către Romgaz, pentru gazele naturale furnizate societăţii de producţie a agentului termic în Galaţi.
"Pentru recuperarea datoriilor de la populaţie, o soluţie ar fi ca Electrocentrale să angajeze o firmă de recuperare, care să meargă din uşă în uşă. Şi abia apoi va putea fi preluată Electrocentrale, fără datorii, de către Primărie, iar împreună cu Apaterm sau Calorgal să facem o societate ce poate furniza apă caldă către populaţie", a spus edilul. Această formulă, însă, ar duce, inevitabil, la un şoc social, în primul rând că "ar lăsa pe drumuri cei 1.300 de oameni de la Apaterm", după cum a recunoscut edilul, dar şi la un val de procese deschise împotriva datornicilor, în condiţiile în care administratorul special numit de primar să recupereze debitele de la asociaţiile "rău platnice" nu a reuşit mare lucru. Poate şi din cauza gradului ridicat de sărăcie în rândul gălăţenilor.
O altă situaţie care a devenit, poate, fenomen: foarte mulţi dintre clienţii casnici au ales să se debranşeze de la sistemul central, alegând sistemul individual de încălzire cu centrale termice de apartament. "Poate cea mai bună soluţie ar fi să dăm ordin general pe unitate: debranşare generală! Şi apoi să apelăm la anchete sociale, pentru a vedea care sunt gălăţenii care nu îşi permit centrale termice, iar poate pe aceia să îi ajutăm", a explicat primarul. Doar că soluţia amintită nu poate fi pusă în aplicare, după cum au intervenit şi reprezentanţii Apaterm, din cauza motivelor tehnice: reţeaua de gaz nu ar fi dimensionată pentru un consum aşa mare.
Cert este că soluţiile de moment amintite de primar nu par să fie aprobate la nivelul administraţiei şi al societăţii civile dar societăţile implicate în furnizarea agentului termic către populaţie vor fi obligate, totuşi, să treacă la transformări drastice: disponibilizări parţiale şi reorganizare sau redimensionare a activităţilor, corespunzător noilor realităţi.


Articole înrudite