13 IUNIE 2025 - Monitorul de Galați - Ediție regională de sud-est Galați Brăila Buzău Constanța Tulcea Vrancea
Modifică setările cookie-urilor
Monitorul de Galati iOS App Monitorul de Galati Android Google Play App
Portul Galaţi: Viaţa marinarilor de pe cargoul "Seabreeze 1" este în pericol!
Portul Galaţi: Viaţa marinarilor de pe cargoul "Seabreeze 1" este în pericol!
Cargoul de mărfuri generale „Seabreeze 1”, sub pavilion Palau, aflată în ancoră, în rada portului Galaţi, a rămas fără combustibil şi apă, echipajul aflându-se deja la limita suportabilităţii. La bord se află un echipaj minim de siguranţă format din patru marinari ucraineni. Nava este în litigiu şi nu nu poate fi alimentată cu combustibil în Galaţi. Singura soluţie este remorcarea până la Brăila, pentru aprovizionare. Acest lucru e imposibil întrucât nava nu poate părăsi locul arestului dispus de instanţa de judecată.
Nava a devenit obiectul unui litigiu între companiile turceşti Saluta Shipping Ltd., proprietarul navei, şi Cavus & Coskunsu Avukatlik Ortakligi, „o firmă de tip boutique care are ca scop furnizarea de servicii juridice de înaltă calitate clienţilor din transport maritim”, după cum se menţionează pe site-ul acesteia.
În timp ce cargoul se afla pe Dunăre, în apele ţării noastre, Cavus & Coskunsu s-a adresat instanţelor româneşti. Pe data de 9 decembrie 2016, Tribunalul Galaţi a dispus „reţinerea în portul Galaţi a navei Seabreeze 1, sub pavilion Palau, aflată în proprietatea Saluta Shipping Ltd., până la soluţionarea definitivă a dosarului nr. 4660/121/2016”. De atunci şi până astăzi cauza s-a tot judecat, în conflict implicându-se şi compania Kent Shipping & Chartering Ltd., din Turcia, în calitate de intimat şi reclamant. 
„În prezent, nava se află în ancoră, în rada portului Galaţi. A rămas fără combustibil şi apă. La bord se află un echipaj minim de siguranţă format din patru marinari ucraineni. Nu există posibilitatea ca vasul să fie alimentat cu combustibil în Galaţi. Singura soluţie este remorcarea lui până la Brăila, pentru aprovizionare. Acest lucru e imposibil întrucât nava nu poate părăsi locul arestului dispus de instanţa de judecată şi, în plus, nimeni nu e dispus să suporte cheltuielile cu remorcarea până la Brăila şi înapoi şi plata combustibilului şi apei potabile”, a declarat Aurel Stoica, secretarul general al Sindicatului Liber al Navigatorilor, pentru jurnaliştii de la Cuget Liber.
Situaţia celor patru ucraineni este dramatică. Zilele acestea marinarii vor rămâne fără alimente. Apă nu mai au la bord. Pe navă nu mai funcţionează niciun agregat. Chiar dacă ar primi alimente, n-ar avea unde să le păstreze la rece, întrucât frigiderul a rămas fără curent iar hrana s-ar altera imediat, din cauza caniculei. 
„Marinarii nu pot părăsi nava, pentru că aceasta este obligată, prin lege, să aibă echipajul minim de siguranţă. Sindicatul navigatorilor din Ucraina nu îi poate ajuta, pentru că nu sunt membri de sindicat. La rândul său, agentul navei se declară neputincios să facă ceva pentru echipaj. În concluzie: marinarii ucraineni sunt condamnaţi. Sănătatea şi viaţa lor sunt în pericol. Dacă se vor îmbolnăvi, singura soluţie este să transmită semnalul SOS - în cazul în care mai merg bateriile aparaturii de comunicaţii - şi să abandoneze nava, pentru că nu mai sunt în siguranţă la bord”, afirmă Aurel Stoica. 
Cei patru ucraineni au fost trimişi în urmă cu trei luni să schimbe vechiul echipaj. Nimeni nu le-a spus că nu îşi vor primi salariile şi că vor fi obligaţi să trăiască în condiţii inumane, până ce justiţia va da soluţia finală şi va dispune eliberarea navei. La fel ca mulţi alţi marinari nesindicalizaţi, au plecat orbeşte, fără să ştie nimic despre nava pe care urma să muncească. Acum, când au dat de greu, şi-au adus aminte de solidaritatea sindicală şi au sunat la Federaţia Internaţională a Transportatorilor (ITF), cerând ajutorul. 
„Inspectoratul ITF România va încerca să aducă la aceeaşi masă autorităţile şi agentul navei. Viaţa echipajului este în pericol şi trebuie găsită, urgent, o soluţie”, afirmă secretarul general al SLN. 
Cargoul de mărfuri generale „Seabreeze 1” a fost construit în 1988. Are lungimea de 139 metri, lăţimea de 17 metri şi capacitatea de 5.354 tdw.
 
Sursa: Cuget Liber

Articole înrudite