17 IUNIE 2025 - Monitorul de Galați - Ediție regională de sud-est Galați Brăila Buzău Constanța Tulcea Vrancea
Modifică setările cookie-urilor
Monitorul de Galati iOS App Monitorul de Galati Android Google Play App
Premieră la Galaţi: Primul remorcher nou, finanţat 100% din bani româneşti, a intrat în exploatare
Premieră la Galaţi: Primul remorcher nou, finanţat 100% din bani româneşti, a intrat în exploatare

Începând de marţi, 08 mai 2018, flota Administraţiei Fluviale a Dunării de Jos (AFDJ) s-a înnoit, după 28 de ani, cu o navă nouă. Este vorba despre un remorcher modern multifuncţional care intervine în situaţii de urgenţă, inclusiv la salvare şi la stingerea incendiilor pe Dunăre sau pe platformele portuare. Este prima navă nouă care intră după 1990 în flota AFDJ. Până acum flota era compunsă din vechile remorchere: Gheorghieni 2, (1980), Galaţi 3, (1984) şi Perseus (1990).
"Este o zi festivă, astăzi, pentru că este prima navă remorcher, navă tehnică remorcher finanţată 100% de la bugetul de stat. A costat 4, 9 milioane de euro fără TVA. Este o navă modernă, este o navă multifuncţională, are capabilitate să intervină la stingerea incendiilor, cu apă şi cu spumă chimică, are sistem de remorcaj, cârlig de remorcă, vinci de remorcă, are pe prova vinci de remorcă pentru asistenţă convoaie speciale. Este o navă modernă, o navă care are propulsive ASD, propulsivă azimutală. Noi, ca armatori, ca proprietari ai acestei nave, trebuie să ne luăm măsuri, să ne pregătim căpitanii noştri să lucreze cu acest tip de navă pentru că sistemul a apărut de curând", a spus Dorian Dumitru, directorul AFDJ Galaţi.
Nava a primit un nume emblematic pentru Galaţi, Farul. Este numele purtat de nava salvator al cărei echipaj, pe drept cuvânt, a salvat oraşul de o explozie distrugătoare. "Până în anul 2000, AFDJ a avut în exploatare un remorcher numit Farul. Acesta a intervenit în ianuarie 1970 la stingerea incendiului apărut pe nava Vrahos, nava care se afla în Port Docuri, cred, şi care avea 300 de tone de azotat de amoniu. S-a turnat apoi, după această întâmplare, filmul Explozia. Este acolo o secvenţă în care actorul Colea Răutu, care juca rolul comandantului de port, spunea «tovarăşe prim secretar acum a sosit salvatorul Farul»", a mai explicat Dorian Dumitru. Nava are un echipaj de 5 persoane, iar după primele drumuri, comandantul acesteia a spus că are o manevrabilitate extraordinară. "Este o navă foarte bine manevrabilă. Are acest sistem ASD, tip azimut, poate interveni imediat în orice direcţie fără a necesita spaţiu pentru manevre de întoarcere", a explicat Cătălin Sârbu, căpitanul navei.
Farul a primit, marţi, certificatul de naţionalitate şi a arborat steagul românesc pe catarg. La ceremonie, la care au participat autorităţile locale, judeţene şi prefectul Dorin Otrocol, a participat şi directorul Şantierului Naval, acolo unde a fost construit Farul, Rino Brugges. Acesta a apreciat colaborarea cu statul român şi speră ca ea să devină şi mai fructoasă în viitor. Reprezentantul Ministerului Transporturilor a spus că aceasta ar fi doar o primă investiţie. "În următorii doi ani, din fonduri europene, dar şi cu acea contribuţie de 15% a statului român, vrem să mai dotăm AFDJ cu încă patru remorchere, două pilotine, un complex de dragaj şi o dragă autopropulsată, toate în valoarea de 250 de milioane de lei. Bani sunt, nu aceasta este problema în România, ci sistemul de achiziţie", a spus Ionel Minea, ministrul secretar de stat Ministerul Transportiurilor. De marţi ”Farul” este gata pentru misiuni.


Articole înrudite