La doar două zile distanţă de data la care expiră actual Contract Colectiv de Muncă la SC Transurb, zeci de angajaţi au participat, luni, la prânz, în curtea sediului, la un protest spontan, o acţiune de susţinere a liderilor de sindicat care negociau cu conducerea societăţii. Potrivit viceliderului de sindicat George Preda, principalele solicitări ale sindicatului se referă la acordarea unei majorări salariale de 15-20%, în timp ce oferta administraţiei se limitează la o creştere de 3 până la 5%.
“Suntem în negocierea CCM cu administraţia de o lună de zile, dar nu ajungem la nici un consens. Salariaţii nu au mai câştigat de patru ani nimic la salariu, iar anul trecut am pierdut şi o parte din sporuri. Din 2011 nu s-au mai majorat salariile, iar în 2015, printr-un artificiu, oamenii au pierdut la venitul net, pentru că li s-a băgat în salarii anumite sporuri. Venitul şoferilor depinde foarte mult de orele suplimentare. Dar orele suplimentarea sunt ucigătoare, înseamnă uzură fizică, psihică şi nu ne dorim evenimente neplăcute în trafic... Venitul net al unui şofer este de la 1.000 la 1.600 lei, asta cu 32 ore suplimentare, chiar şi mai mult, dar aceste ore se răsfrâng negativ asupra sănătăţii şoferilor. Am cerut ca sporurile să revină ca în martie 2015, iar pentru salarii, o creştere de 15-20%. Dacă Primăria ne confirmă că variantele propuse de noi sunt acceptate, nu declanşăm conflictul de muncă, mai ales că nici nu vrem războaie. Altfel, însă, suntem pregătiţi de orice, dar, repet, nu ne dorim. Dacă va fi cazul, vom urma paşii legali ai unui conflict de muncă, nu vom face ceva heirupsit, cum a fost în anii trecuţi", a declarat vicepreşedintele sindicatului din Transurb.
Declaraţiile sale au fost susţinute de angajaţii Transurb. “Am 1.300 de lei salariul. Este foarte dificil să fii şofer pe autobuz. Orice se întâmplă, plăteşti. Dacă se sparge ceva la maşină, plăteşti, dacă ţi-a căzut un om în maşină, plăteşti... Noi facem ore suplimentare pentru a ne câştiga salariul, dar aceste ore înseamnă o oboseală maximă şi de aici la accident nu mai e decât un pas”, a spus un şofer. “Anul trecut ne-au luat şi sporurile şi sâmbetele şi duminicile şi până şi prima de concediu, de 30%... Eu am, dacă puteţi să mă credeţi, uitaţi fluturaşul, am nici 1.200 de lei net. Am avans 550 de lei şi lichidarea 621 de lei, după 28 de ani de muncă, că sunt angajată de la 19 ani, sudor sunt. Mai sunt şi singur întreţinător al familiei. Când încep facturile, tragem de salariu ca de gumă... După ce plătim facturile, doar cu bonurile de masă mai mâncăm toată luna", a spus o altă angajată a Transurb.
Directoarea SC Transurb, Genica Totolici, spune că oferta salarială este în limita bugetului societăţii, o unitare care primeşte de la an la an o subvenţie din ce în ce mai redusă de la Consiliul Local, motiv pentru care încearcă să reducă diverse cheltuieli printr-o serie de măsuri. Directoarea spune că după data de 9 mai, când transportul public de călători nu va mai putea fi făcut cu microbuzele, ci doar cu autobuzele Transurb, situaţia se va înrăutăţi din punct de vedere financiar, pentru că acoperirea întregului oraş cu trasee Transurb va presupune mai multe mijloace de transport în comun şi, deci, un număr mai mare de salariaţi. Directoarea estimează că ar fi nevoie de încă minim 100 de noi angajaţi, faţă de cei 637 de angajaţi, câţi are acum Transurbul.
"23 martie e ultima zi valabilă pentru actualul CCM. Dacă nu vom semna un altul, nu se vor putea lua salariile. Lichidarea se dă la finele lunii, iar avansul, pe 15 aprilie. Bugetul nostru de venituri şi cheltuieli nu ne permite decât o majorare de 3-5%, dar numai pentru anumiţi salariaţi, nu pentru toţi cei 637 de salariaţi. Ştiu că sunt nemulţumiţi de anul trecut, dar indemnizaţia de concediu a fost inclusă în salarii. Suntem în reevaluarea condiţiilor deosebite de muncă, iar salariaţii doresc ca sporurile să fie scoase din salarii, să fie plătite separat. Banii sunt puţini, iar din 2012 subvenţia ne-a scăzut în continuu, nici în 2015 nu am primit compensaţia de la CL, conform contractului de delegare. În plus, bugetul de venituri şi cheltuieli al Transurb este aprobat pe condiţiile reale. Ce va fi după 9 mai... probabil vom merge pe rectificare bugetară ce se va aproba fie în iulie fie în august. Din 9 mai vom avea nevoie de circa 100 de oameni în plus, pentru că sunt trasee foarte multe pe care trebuie să le acoperim. Nu avem vatmani şi nici conducători auto. După cum se vede şi pe site-ul societăţii, se fac anagajări în continuare", a declarat Genica Totolici.