08 IUNIE 2025 - Monitorul de Galați - Ediție regională de sud-est Galați Brăila Buzău Constanța Tulcea Vrancea
Modifică setările cookie-urilor
Monitorul de Galati iOS App Monitorul de Galati Android Google Play App
Terminal de gaz lichefiat, pe agenda primarului Pucheanu
Terminal de gaz lichefiat, pe agenda primarului Pucheanu

Primarul municipiului Galaţi, Ionuţ Pucheanu, împreună cu viceprimarul Sorin Enache şi citymanagerul Marius Humelnicu  s-au întâlnit, vineri, cu delegaţia de la Pro Danube International din Austria, pentru a discuta oportunitatea construirii unui terminal de gaz lichefiat în Parcul Industrialş din Galaţi. Potrivit Primăriei Galaţi, "Pro Danube International din Austria este o organizaţie care este partener lider în cadrul Proiectului LNG Masterplan for Rhine-Main-Danube în care au fost implicaţi APDM Galaţi şi Parc Industrial SRL Galaţi. Prin acest proiect s-a identificat posibilitatea realizării unui terminal de gaze naturale lichefiate în Galaţi, pe o locaţie situată în incinta parcului industrial. Din delegaţia străină au făcut parte Dl. Alexandru Capatu – preşedintele Pro Danube International, Dl. Manfred Setz – secretarul general şi Dl. Stian Erichsen de la firma Norconsult din Norvegia. În perioada următoare, septembrie – octombrie, se va discuta despre posibilitatea accesării fondurilor europene nerambursabile pentru acest obiectiv de investiţii. În prima fază urmând a se realiza studiul de fezabilitate referitor la abordarea integrată a modalităţilor de obţinere a gazului natural lichefiat, posibilitatea de obţinere prin prelucrarea deşeurilor solide şi lichide, şi de utilizarea a acestuia în transportul naval, transportul public urban şi obiective industriale din zona Galaţi”.
Gazul natural lichefiat este un combustibil mai ieftin (cu 20% faţă de păcură, de pildă) şi mai prietenos cu mediul faţă de cei tradiţionali, motorina şi benzina şi  se înscrie în politica europeană de a deveni cât mai puţin dependentă de resursa de gaze naturale a statelor membre ale fostei URSS. Combustibilul ar putea fi folosit pentru alimentarea navelor, alimentarea tirurilor dar ar putea fi şi vândut clienţilor din industrie. În condiţiile în care în România nu există un astfel de terminal, ideea construcţiei unui astfel de obiectiv la Galaţi este  interesantă.

Investiţia s-ar putea realiza până în 2020

Totuşi, discuţiile făcute vineri în prezenţa primarului Ionuţ Pucheanu nu sunt o noutate pentru Galaţi. Anul trecut, reprezentanţi ai aceleiaşi organizaţii din Austria s-au întâlnit cu reprezentanţi ai administraţiei publice locale condusă la acea vreme de fostul primar Marius Stan.
Subiectul de discuţie - un proiect european în valoarea de nu mai puţin de 17 milioane de euro. Este vorba despre proiectul “Planul General Gaz Natural Lichefiat (GNL) pentru axa Rin-Main-Dunăre", proiect printre partenerii căruia s-a aflat şi Compania Naţională Administraţia Porturilor Dunării Maritime Galaţi. Proiectul, aprobat de CE, în 2013, a beneficiat de o finanţare a UE în valoare de 17 milioane de euro (prin programul Trans-european Transport Network), sumă alocată  pentru atingerea scopului proiectului - de a ecologiza sectorul transporturilor. Scopul acţiunii este de a crea o platformă de cooperare a autorităţilor şi a părţilor interesate din industrie, cu scopul de a facilita crearea unui cadru european armonizat de reglementare în privinţa GNL în dublă calitate, de combustibil şi marfă pentru navigaţia interioară, şi de a promova introducerea GNL drept combustibil şi marfă în domeniul transporturilor pe căile navigabile interioare. În cadrul proiectului s-a creat un consorţiu format din 33 de organizaţii din 12 state membre ale UE, coordonate de Pro Danube Management GmbH/Austria cu ajutorul Administraţiei Portului Rotterdam, în calitate de coordonator pentru zona Rin-Main. Unul din rezultatele APDM în cadrul proiectului a fost de a pregăti studiul de prefezabilitate şi conceptul tehnic preliminar pentru "Terminalul de gaz natural lichefiat din zona Dunării Maritime", stabilindu-se Portul Galaţi ca potenţială locaţie pentru realizarea unui terminal GNL.
Potrivit declaraţiilor făcute anul trecut de austrieci, construcţia unui astfel de terminal la Galaţi (investiţie ce s-ar putea realiza până în 2020) ar însemna o investiţie în valoare de circa 20 de milioane de euro  şi  ar determina o dezvoltare a activităţii economice a porturilor din zonă.
În 2015, dar şi acum, discuţiile despre locul în care ar putea funcţiona terminalul s-au referit la  Parcul Industrial, administrat de Primăria Galaţi. Totuşi, Parcul Industrial ar avea nevoie de oarecare sprijin din partea municipalităţii pentru a găzdui o astfel de investişie. De pildă, Parcul Industrial are ieşire la Dunăre dar  nu are amenajat un cheu corespunzător. Mai mult, de mai bine de un an, nici fostul Consiliu Local şi nici actualul nu a aprobat reducerile de taxe şi impozite locale promise în cazul marilor investiţii – facilităţi care ar atrage investitorii sau care ar crea un punctaj mai bun pentru un proiect depus  pentru finanţare.
Asta, pentru că, faţă de discuţiile de anul trecut, când austriecii vorbeau de găsirea unor investitori privaţi, interesaţi să finaţeze construcţia unui astfel de terminal de gaz lichefiat, în acest an s-a vorbit de  posbilitatea obţinerii de fonduri europene, printr-un proiect, pentru acest obiectiv. Un semn că investitorii privaţi interesaţi să dea bani pentru aşa ceva se lasă aşteptaţi.


Articole înrudite