07 MAI 2024 - Monitorul de Galați - Ediție regională de sud-est Galați Brăila Buzău Constanța Tulcea Vrancea
Modifică setările cookie-urilor
Monitorul de Galati iOS App Monitorul de Galati Android Google Play App
27 de unităţi şcolare gălăţene, eligibile pentru granturi ROSE
27 de unităţi şcolare gălăţene, eligibile pentru granturi ROSE

Ministerul Educaţiei a publicat, recent lista cu liceele eligibile în cadrul schemei de granturi din cadrul proiectului privind învăţământul secundar ROSE. În judeţul Galaţi, 27 de unităţi şcolare sunt eligibile, dintre care 11 sunt din mediul rural.
ROSE este un proiect care îşi propune să contribuie la reducerea abandonului în învăţământul secundar şi terţiar şi la  creşterea ratei de promovare a examenului de bacalaureat şi este finanţat printr-un împrumut de 200 de milioane de euro acordat de Banca Internaţională pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare. Perioada de implementare este de 7 ani, între 2015 şi 2022. Proiectul este structurat în trei componente.

Componenta 1 - Intervenţii la nivelul liceelor şi intervenţii sistemice

Subcomponenta 1.1 are în vedere intervenţii la nivelul şcolilor, prin acordarea de granturi liceelor mai  puţin performante din sistemul public de învăţământ, în valoare totală de 127,3 milioane de Euro. Perioada de derulare a granturilor acordate liceelor este de maximum 4 ani, iar mărimea acestora este, în medie, de 100.000 Euro. Obiectivele granturilor sunt reducerea ratei de abandon şcolar în licee, creşterea ratei de absolvire şi îmbunătăţirea performanţei la examenul de bacalaureat. Liceele vor propune activităţi menite să conducă la realizarea obiectivelor menţionate, care vor include, printre altele: activităţi remediale, de consiliere, îndrumare şi orientare vocaţională, de mediere în comunităţile rome, şi activităţi de dezvoltare personală (cel puţin 50% din costurile directe); activităţi extracurriculare şi de informare, cum ar fi vizite/excursii de documentare, stagii de pregătire, participări la competiţii şi formarea de reţele interşcolare (până la 30% din costurile directe); lucrări civile minore de renovare, amenajare a interioarelor clădirilor şcolare (de exemplu: laboratoare), fără impact negativ asupra mediului, şi achiziţii de bunuri (până la 20% din costurile directe). Proiectul îşi propune să sprijine aproximativ 1.160 de licee de stat cu performanţe scăzute (reprezentând circa 80% din totalul liceelor de stat). Schema de grant va debuta în 2016 (prima etapă va include aproximativ 25% din liceele eligibile) şi va fi continuată în 2017 cu restul liceelor eligibile.
Subcomponenta 1.2, în valoare totală de 17,2 milioane de Euro, îşi propune să contribuie la sprijinirea şcolilor pentru asigurarea îmbunătăţirii ratei de tranziţie în învăţământul superior, prin activităţi cum ar fi: revizuirea curriculumului din învăţământul secundar superior; formarea profesorilor şi a directorilor pentru implementarea noului curriculum şi pentru a asigura centrarea pe elev; creşterea calităţii activităţilor de formare de la nivelul Caselor Corpului Didactic; revizuirea băncii de itemi de evaluare, formarea profesorilor în domeniul evaluării şi îmbunătăţirea platformei on-line pentru evaluări şi examene naţionale; dezvoltarea de materiale digitale pentru ameliorarea procesului de predare – învăţare – evaluare.

Componenta 2 - Intervenţii la nivelul universităţilor din sistemul public de învăţământ

Pentru această componentă beneficiază de o sumă de 49,1 milioane de Euro pentru a sprijini studenţii în situaţie de risc, prin acordare de granturi. Se vor finanţa două scheme de granturi, una necompetitivă, alta competitivă. Schema de granturi necompetitive pentru universităţi va acorda prioritate domeniilor de creştere economică în România, precum agricultura, ingineria, ştiinţele exacte şi medicina. În cadrul acestei scheme se vor finanţa activităţi eligibile, cum ar fi: programe remediale, tutoriat, servicii de sprijin, consiliere şi orientare, coaching, promovarea târgurilor de locuri de muncă, ateliere de lucru în domenii specifice, precum şi campanii de creştere a conştientizării.
Proiectul îşi propune să sprijine aproximativ 60.000 de studenţi aflaţi în situaţie de risc din circa 300 de facultăţi (aproximativ 85% din facultăţile din universităţile de stat). Perioada de derulare a granturilor acordate universităţilor este de maximum 3 ani, iar mărimea acestora este, în medie, de  100.000 Euro. Schema de granturi necompetitive va debuta în 2017 (prima etapă va include aproximativ 25% din facultăţile eligibile) şi va fi continuată în a doua etapă, în 2018, cu restul de facultăţi eligibile. În cadrul unei alte scheme de granturi competitive se vor finanţa următoarele:
a) programe de tip ”punte”/ „summer bridge” în campus ce pot include activităţi precum:
- cursuri de vară de nivel universitar pentru elevii de liceu, pentru a le oferi elevilor o experienţă universitară timpurie;
- parteneriate licee-universităţi-piaţa muncii, pentru a promova beneficiile învăţământului terţiar şi ale inserţiei profesionale;
- dezvoltarea de programe de tutoriat în campus, gestionate şi coordonate de universităţi, pentru elevii de liceu, tutoriatul fiind asigurat de către personalul academic şi/ sau studenţi în ani terminali.
b) crearea, dezvoltarea şi asigurarea funcţionării iniţiale a unor centre de învăţare/ laboratoare în universităţi, cu scopul de a creşte gradul de menţinere în universitate a studenţilor aflaţi în situaţie de risc, prin dezvoltarea de competenţe specifice, şi asigurarea unor servicii de sprijin academic, aliniate nevoilor studenţilor.
Vor fi oferite în jur de 160 de programe de tip punte, iar la cursurile de vară vor participa aproximativ 8.000 de elevi de liceu. Facultăţile pot concura pentru obţinerea mai multor granturi. Granturile prin care se finanţează programele de tip ”punte” vor fi acordate în două etape, în 2017 – circa 50 granturi, în 2018: în jur de 110 granturi.
Al doilea tip de intervenţie care va fi finanţat prin granturi competitive este înfiinţarea de centre de învăţare în 24 de universităţi publice din România, cu scopul de a îmbunătăţi mecanismele de suport social şi academic pentru studenţii în situaţie de risc. Aceste centre vor fi dezvoltate ţinând cont de factorii principali care contribuie la obţinerea de rezultate academice slabe şi la creşterea abandonului: abilităţi de învăţare limitate, expunere scăzută la subiecte academice noi, familiarizare redusă cu exigenţele şi cerinţele activităţilor universitare. O universitate eligibilă poate aplica pentru un singur grant, în valoare de maximum 200.000 EURO. Granturile vor fi acordate într-o singură etapă, în anul 2017.

Componenta 3 - Management de proiect, monitorizare şi evaluare, în valoare estimată de 6,4 milioane de euro.

Componenta va asigura managementul general de proiect, va monitoriza şi evalua impactul celorlalte două componente asupra învăţământului secundar superior şi terţiar. În acelaşi timp, va include şi dezvoltarea de studii privind eficienţa diferitelor programe finanţate din diverse surse pentru susţinerea participării şcolare a elevilor din învăţământul secundar superior, cum ar fi: bani de liceu, decontarea navetei, programe care presupun acordarea unor subvenţii, diverse scheme de ajutor social care sunt condiţionate de frecventarea şcolii, revizuirea schemei de împrumut pentru studenţi la nivelul învăţământului terţiar etc.


Articole înrudite