28 MARTIE 2024 - Monitorul de Galați - Ediție regională de sud-est Galați Brăila Buzău Constanța Tulcea Vrancea
Modifică setările cookie-urilor
Monitorul de Galati iOS App Monitorul de Galati Android Google Play App
Şcolile profesionale vor fi mai atractive pentru tineri
Şcolile profesionale vor fi mai atractive pentru tineri

Recentul Memorandum de colaborare în domeniul învăţământului profesional şi tehnic, încheiat între ministerele Educaţiei din România şi Austria, a readus în atenţia publică transformările ce se petrec în învăţământul românesc. Direcţiile prioritare de acţiune ale acordului se centrează pe educaţia profesională şi tehnică. Acestea presupun realizarea unei analize a sistemelor şi a reglementărilor româneşti referitoare la formarea profesională, precum şi a nevoilor de calificare existente şi elaborarea unui plan unitar pentru îmbunătăţirea formării profesionale în România. Dincolo de vorbe şi documente semnate, trebuie să ne reamintim că educaţia pe profil tehnic a fost o componentă constantă a dezvoltării judeţului Galaţi numai că seria discrepanţelor constatate în piaţa muncii, cauzate de problemele economice din ultimii ani, nu au permis corelarea avantajoasă a acestor sectoare.
Într-un interviu acordat de către inspectorul şcolar general prof. Laura Marin ziarului nostru, oficialul punctează că începând cu acest an se va da o mai mare importanţă acestei forme de învăţământ, pentru că poate sta la baza reindustrializării României în etapa următoare, printre alte priorităţi majore de politici educaţionale.
"Trebuie să reamintesc de vizita la Galaţi, de luna trecută, a ministrului delegat pentru învăţământ superior, cercetare ştiinţifică şi dezvoltare tehnologică, Mihnea Cosmin Costoiu. În cadrul vizitei, reprezentanţii Inspectoratului Şcolar, împreună cu profesorii şi elevii din unităţile şcolare cu profil tehnic din Galaţi, ne-am întâlnit cu reprezentantul Ministerului Educaţiei la Colegiul Tehnic Aurel Vlacu. Ministrul ne-a informat că se vor produce transformări începând cu perioada imediat următoare în învăţământul tehnic, anunţându-ne că, pentru învăţământul preuniversitar, la liceele cu profil tehnologic se prelungeşte durata studiilor de la doi la trei ani. Se asigură, astfel, parcursul şcolar al elevilor pentru accesul mai facil la studii universitare tehnice. Dar, totodată, creşte şi posibilitatea angajării absolvenţilor de şcoală tehnică îm piaţa muncii. Galaţiul este recunoscut la nivel naţional drept un centru universitar cu multe facultăţi de profil tehnic, astfel încât accesul absolvenţilor de liceu la studii universitare în domeniile studiate nu ar mai fi o problemă majoră", a subliniat Laura Marin.

Şcoala profesională va dura 3 ani

La modul general, învăţământul profesional şi tehnic, prin seriile de absolvenţi cu pregătire tehnică specializată care ies de pe băncile şcolilor de profil, poate contribui în mod important la competitivitatea industrială a României. Una dintre condiţiile principale pentru atingerea acestui deziderat este implicarea agenţilor economici. Trebuie amintit însă că, în momentul de faţă, la nivelul angajatorilor sunt câteva domenii de muncă care au un trend ascendent de dezvoltare dar pentru care interesul elevilor de şcoli profesionale este destul de redus. Din analiza specialiştilor în educaţie aceste domenii vizează: construcţiile, instalaţiile şi lucrările publice, domeniul electric, industria textilă şi pielăria.
Interesul de studiu al tinerilor este oarecum diferit faţă de evoluţia pieţei muncii actuale. Astfel, s-a constatat că domeniile de pregătire cu cel mai mare număr de elevi şcolarizaţi la profesională sunt: Mecanică - cu peste 50,4% din totalul planului de şcolarizare (sunt vizate calificările foarte solicitate din domeniul mecanică, specifice sferei serviciilor, exemple ar fi: mecanic auto, tinichigiu şi vopsitor auto); Turism şi alimentaţie - cu o pondere de 12,2% din planul de şcolarizare realizat la învăţământul profesional; Industrie textilă şi pielărie - cu o pondere de 7,3% din planul de şcolarizare; Construcţii, instalaţii şi lucrări publice - cu o pondere de 7,2%; Fabricarea produselor din lemn - cu 5,6% din totalul elevilor înscrişi la învăţământul profesional.
În vederea unei mai bune corelări cu cerinţele angajatorilor şi a unei mai bune articulări în structura învăţământului preuniversitar, în decembrie 2013 a fost modificată Legea Educaţiei Naţionale, astfel încât, începând din anul şcolar 2014 – 2015, învăţământul profesional va avea durata de 3 ani şi este organizat după finalizarea clasei a VIII-a (după ciclul gimnazial). În mod obişnuit pregătirea este organizată atât în şcoală, cât şi la angajator, iar programul de pregătire este stabilit de şcoală împreună cu angajatorii astfel: în primul an, pregătirea practică va fi realizată în atelierele şcolii şi la agentul economic îm proporţie de 20% din timpul total alocat programului; din cel de al doilea an de studiu, timpul alocat pregătirii practice creşte la 60% din program; urmând ca în cel de al treilea an, aproximativ 72% din timp să fie alocat pregătirii practice. Modificările făcute au stabilit ca pe parcursul celor trei ani să fie organizate stagii comasate de practică cu o durată totală de 24 săptămâni.
În programa şcolară sunt şi câteva elemente de noutate. Elevii de gimnaziu pot opta pentru învăţământul profesional şi se înscriu înainte de admiterea la liceu. Având în vedere colaborarea cu mediul economic, de această dată selecţia celor care au optat pentru învăţământul profesional se va realiza de către companiile interesate, împreună cu şcolile care organizează acest tip de educaţie.


Articole înrudite