02 MAI 2024 - Monitorul de Galați - Ediție regională de sud-est Galați Brăila Buzău Constanța Tulcea Vrancea
Modifică setările cookie-urilor
Monitorul de Galati iOS App Monitorul de Galati Android Google Play App
Programul „Rabla” a debutat, în urmă cu câţiva ani, pe un trend pozitiv, însă în prezent a obosit şi trebuie găsite soluţii de revigorare, a declarat, vineri, într-o conferinţă de presă, Brent Valmar, vicepreşedintele Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA) din România. „Programul «Rabla» a produs perturbaţii în timp. A pornit bine şi a produs efecte pozitive în piaţă o perioadă, dar azi consider că acesta a obosit”, a menţionat Valmar.
Potrivit vicepreşedintelui APIA, în acest an în Programul „Rabla”, trebuie anunţat un număr fix ca ţintă de maşini rulate scoase din circulaţie, iar specula cu vouchere trebuie stopată. „În 2013, trebuie să discutăm la «Rabla» de un contingent fix de maşini vechi scoase din circulaţie. În plus, valabilitatea tichetelor valorice să fie de maximum o lună, iar valoarea să fie mai mare decât în prezent. Trebuie să găsim soluţii de a evita specula cu tichetele «Rabla» şi să contribuim la eficientizarea programului”, a subliniat Brent Valmar.
Conform datelor oficiale prezentate, vineri, de APIA, impactul în timp al Programului „Rabla” a fost unul negativ în ultimii ani, vânzările de maşini noi scăzând semnificativ, în timp ce importurile de autovehicule rulate majorându-se de peste zece ori. Astfel, dacă la nivelul anului 2000 existau 66.171 unităţi de autovehicule noi vândute şi 18.500 de importuri de second-hand, în 2012 numărul maşinilor noi a rămas relativ acelaşi (66.436 unităţi), în timp ce înmatriculările de maşini rulate a atins valoarea de 174.950 unităţi. Din acest total, 76.542 unităţi erau reprezentate de autovehicule mai vechi de zece ani.
Recent, ministrul Mediului a precizat faptul că Programul „Rabla” 2013 va suferi modificări semnificative, ce vor depinde de finalizarea timbrului de mediu. O variantă vehiculată, recent, de Ministerul Mediului este aceea potrivit căreia numai maşinile non-Euro, Euro 1 şi Euro 2 vor face obiectul noului program „Rabla”, iar valoarea voucherului ar putea ajunge la 1.500 euro de la 3.800 de lei. În prezent, se discută ca tichetul valoric să ajungă direct la cetăţean, fără a mai fi nevoie de intermediari, iar în plus se are în vedere renunţarea la ideea cu trei vouchere.
Administraţia Fondului pentru Mediu (AFM) a alocat, în 2012, pentru Programul „Rabla”, în două etape, 171 de milioane de lei, sumă care a permis scoaterea din uz a 45.000 de autovehicule mai vechi de 10 ani. În prima etapă a programului, care a demarat în data de 3 aprilie 2012, au fost alocate 114 milioane de lei pentru casarea a 30.000 de autovehicule, iar în etapa a II-a, începută în 8 august 2012, au fost alocate alte 57 milioane de lei pentru casarea a încă 15.000 de maşini. Dintre cele 45.000 de tichete aferente acestui program tipărite de AFM şi repartizate colectorilor (REMAT-uri), 43.350 au fost alocate persoanelor fizice, iar 1.650 persoanelor juridice.


Articole înrudite