Administraţia Fluvială a Dunării de Jos (AFDJ) Galaţi a ieşit într-o conferinţă de presă pentru a face publice achiziţiile anului 2017 în ceea ce priveşte reînnoirea parcului de nave. Astfel că, unul din cele mai importante proiecte de achiziţie al AFDJ a fost contractul încheiat între Şantierul Naval Damen Galaţi şi Administraţia Fluvială a Dunării de Jos Galaţi ce a avut ca obiect construirea primei nave-remorcher finanţată de la bugetul de stat, prima de altfel, după anul 1990 construită la şantier pentru AFDJ. Remorcherul ASD 2810 este un remorcher de manevră maritim - portuar de înaltă performanţă şi cu un design modern. Nava este proiectată pentru remorcare la cârlig, remorcare cu vinci şi operaţiuni de împingere. Propulsia navei este asigurată de două motoare principale cu pornire electrică şi două unităţi de propulsive şi guvernare active cu elice cu pas fix în duze, montate la pupa navei. Cu ajutorul acestora, nava atinge o viteză de 12.9 km şi tracţiune la punct fix de 58tf.
2 pilotine maritime au fost deja recepţionate
O altă investiţie importantă a fost recepţia pilotinei maritime ” Irina ”- navă destinată asigurării activităţii de pilotaj, respectiv transportul piloţilor la bordul navelor maritime ce va fi exploatată, în principal, în bară Sulina, pe sectorul romanesc al Dunării maritime şi în zona costieră a Mării Negre. Valoarea contractului a fost de 1.873.000 lei, exclusiv TVA. Nava a fost proiectată şi construită astfel încât este capabilă să opereze în condiţii meteo severe, respectiv la valuri mari (gradul de agitaţie al mării 4, înălţimea valurilor 1,25-2,5 m pe scală Douglas), precum şi la o forţă a vântului de 5-6/ 29-49 km/h pe scală Beaufort. Mai mult, la sfârşitul anului trecut în luna decembrie a fost recepţionată şi nava ”soră” ANDREEA M- navă destinată asigurării activităţii de pilotaj, respectiv transportul piloţilor la bordul navelor maritime ce va fi exploatată, în principal, în bară Sulina, pe sectorul romanesc al Dunării maritime şi în zona costieră a Mării Negre. Pilotină are trei membri de echipaj şi poate transportă un număr de şase piloţi. Nava a fost proiectată şi construită astfel încât este capabilă să opereze în condiţii meteo severe, respectiv la valuri mari (gradul de agitaţie al mării 4, înălţimea valurilor 1,25 - 2,5 m pe scală Douglas), precum şi la o forţă a vântului de 5-6/ 29-49 km/h pe scală Beaufort. Valoarea contractului a fost de 1.900.000 lei, exclusiv TVA, iar durata de execuţie a navei a fost de 10 luni.
Referitor la cele două pilotine maritime, directorul Adminitraţiei Fluviale Maritime (AFDJ) Galaţi, Dorian Dumitru a declarat:” Fondurile din care s-au construit aceste pilotine, sunt fonduri proprii, din fondul de dezvoltare constituit din amortisment. Primele nave contractate şi achiziţionate de AFDJ din 1990 până în 2017.”
Tot la capitolul nave ce au fost deja recepţionate se află şi Barja Tanc 500 tone- navă fluvială, nepropulsată, cu echipaj permanent ce are corpul construit din oţel. Nava are o capacitate de depozitare de 500 de tone şi este prevăzută cu compartimente de stocare separată, pentru două categorii de motorină: cu scutire de la plata accizei - pentru navigaţie şi cu acciza plătită, necesară asigurării funcţionării instalaţiilor de încălzire, amplasate la bordul navelor.
Barja tanc este echipată cu instalaţie de ambarcare/livrare combustibil, prevăzută cu skid şi echipamente de măsurare ce asigură determinarea cu precizie ridicată a cantităţilor de combustibil stocate la bord. Valoarea contractului a fost de 5.320.000 lei, exclusiv TVA, iar durata de execuţie al navei a fost de 11 luni.
”Este o navă pe care noi o folosim ca navă depozit pentru combustibil, combustibil folosit pentru navele care se află în exploatare”, a declarat directorul AFDJ referitor la nava Barjă Tanc.
Remorcherul maritim FARUL urmează să intre în dotarea AFDJ
”Remorcherul Farul nu am reuşit să-l recepţionăm în cursul anului 2017, dar are termen de livrare până în Aprilie 2018. Cu acest remorcher am reuşit anul trecut să facem probele pe mare la Constanţa, nava s-a comportat foarte bine, a declarat directorul AFDJ, Dorian Dumitru.
Remorcherul maritim FARUL a fost construit de către B.V. DAMEN SHIPYARDS Gorinchem. Valoarea contractului a fost de 22.550.000 lei, exclusiv TVA, iar termenul de livrare a navei este de 12 luni. Nava a fost proiectată şi construită sub supravegherea societăţii de clasificare BUREAU VERITAS, iar structura corpului permite remorcherului navigaţia prin gheaţă subţire compactă şi gheaţă spartă cu sloiuri de grosime până la 20 cm.
O pilotină fluvială urmează să fie recepţionată
”Avem în anul 2018 până în luna iunie de recepţionat o pilotină fluvială, valoarea unei pilotine fluviale este de 1.600.000 de lei, este cu un singur motor, spre deosebire de cele maritime, iar în lista pe 2018 am mai introdus încă două pilotine fluviale tot cu un singur motor. Sperăm ca la sfârşitul anului 2018 să avem ori 3 pilotine, ori una şi în primul trimestru din 2019 să fie gata şi celelalte pe care le achiziţionăm anul acesta, depinde de modul cum se va derula procedura de achiziţie, a mai declarat Dorian Dumitru.