Cel mai recent sondaj realizat de Cargus arată că românii intră în sezonul Black Friday 2025 cu mai multă cumpătare şi spirit de analiză decât în anii trecuţi. Dacă odinioară ziua reducerilor era asociată cu achiziţii impulsive, acum cumpărătorii par hotărâţi să cheltuiască mai puţin şi să se concentreze doar pe ofertele care aduc valoare reală.
Cercetarea, realizată pe un eşantion de 1.036 de persoane din mediul urban, arată că 64% dintre respondenţi intenţionează să cheltuiască sub 1.000 de lei, iar doar 13% au un buget de peste 2.500 de lei. Comparativ cu anul 2024, patru din zece români spun că vor reduce cheltuielile, iar 37% vor menţine acelaşi nivel de buget.
Pentru şapte din zece cumpărători, marile platforme online precum eMAG sau Altex rămân principalele destinaţii de Black Friday. Aproape jumătate verifică şi ofertele magazinelor online de nişă, însă doar doi din zece mai iau în calcul magazinele fizice.
Preţul continuă să fie criteriul decisiv pentru 88% dintre participanţi, urmat de costul transportului (26%) şi recenziile clienţilor (22%). Tot mai mulţi consumatori acordă atenţie şi timpului de livrare (14%) sau politicii de retur, aspecte care devin factori importanţi în decizia de cumpărare.
Belgin Bactali, CEO al Cargus, explică această schimbare printr-o maturizare vizibilă a comportamentului de consum: „Black Friday nu mai înseamnă goana după reduceri, ci alegeri chibzuite şi valoare autentică. Românii cumpără mai responsabil, preferând magazinele în care au încredere şi gestionând mai atent bugetele personale.”
Cargus estimează că, în perioada Black Friday, volumul de livrări va creşte cu aproximativ 40% faţă de o perioadă obişnuită, atingând un vârf de peste 70% într-o singură zi. Tendinţa generală indică o fragmentare a cumpărăturilor: comenzi mai mici, dar mai frecvente, plasate în funcţie de ofertele momentului.
Categoriile preferate rămân neschimbate. Jumătate dintre români spun că vor cumpăra electronice şi electrocasnice, 27% haine şi accesorii, 20% produse pentru casă şi grădină, 17% cosmetice şi parfumuri, iar 15% cărţi şi jucării.
Derulat între august şi septembrie 2025, sondajul oferă o imagine clară a noii atitudini a consumatorilor români: mai calculaţi, mai orientaţi spre valoare şi mai adaptaţi la obiceiurile moderne de cumpărare online.


 
                         
                         
                         
                                
 
                         
                        