27 IULIE 2024 - Monitorul de Galați - Ediție regională de sud-est Galați Brăila Buzău Constanța Tulcea Vrancea
Modifică setările cookie-urilor
Monitorul de Galati iOS App Monitorul de Galati Android Google Play App
GHID: Cum pot obţine Asociaţiile de Proprietari fonduri europene pentru reabilitarea blocurilor
GHID: Cum pot obţine Asociaţiile de Proprietari fonduri europene pentru reabilitarea blocurilor

Primăria municipiului Galaţi a publicat un pachet complet de informaţii necesare asocaţiilor de locatari care doresc să obţină fonduri europene pentru reabilitarea blocurilor. Aşadar, pentru includerea unei clădiri rezidenţiale în programul de reabilitare termică/renovare integrată prin PNRR, în conformitate cu prevederile ghidurilor specifice: Ghid Specific apel clădiri rezidenţiale renovare energetică, ghid specific apel clădiri rezidenţiale renovare integrată (cu menţiunea că în acest moment Ghidurile solicitantului sunt în perioada de consultare publică şi pot suferi modificări) este necesar parcurgerea următorilor paşi:
1. Solicitarea din partea asociaţiei de proprietari privind includerea in programul de reabilitare termică/renovare integrată prin PNRR; (Model solicitare);
2. Asociaţia de proprietari va pune la dispoziţie Hotărârea Adunării Generale a Asociaţiei de Proprietari, prin care se aprobă solicitarea finanţarii prin PNRR, în condiţiile prezentului ghid.

IMPORTANT
Hotărârea Adunării Generale a Asociaţiei de Proprietari trebuie să conţină următoarele informaţii minime:
- aprobarea intervenţiilor/măsurilor de creştere a eficienţei energetice.
- numărul apartamentelor ai căror proprietari sunt de acord cu lucrările de intervenţii propuse (obligatoriu minim 2/3 din totalul proprietarilor de apartamente).
- numărul apartamentelor ai căror proprietari sunt de acord cu lucrările care presupun intervenţii în interiorul apartamentelor (reprezintă obligatoriu 100% din totalul apartamentelor pentru care soluţia tehnică prevede intervenţii în interiorul apartamentelor).
- numărul apartamentelor cu destinaţie locuinţă aflate în proprietatea persoanelor juridice, a Solicitantului sau a autorităţilor şi instituţiilor publice, precum şi numărul apartamentelor cu destinaţie de spaţii comerciale sau spaţii cu altă destinaţie decât cea de locuinţă, aflate în proprietatea persoanelor fizice, a persoanelor juridice, a Solicitantului sau a autorităţilor şi instituţiilor publice, ai căror proprietari sunt de acord cu lucrările de intervenţii propuse (reprezintă obligatoriu 100% din totalul spaţiilor/apartamentelor încadrate în aceste categorii).
- în cazul în care într-un bloc sunt mai multe scări sau tronsoane cu mai multe Asociaţii de proprietari, este necesar acordul proprietarilor de apartamente, în proporţia prevăzută la punctele 3), 4) din prezentul paragraf, cu raportare la numărul proprietarilor de apartamente aferenţi fiecărei asociaţii de proprietari.
- în cazul în care în cadrul unei asociaţii de proprietari sunt incluse mai multe blocuri şi doar unul din acestea face obiectul proiectului, adoptarea Hotărârilor AGAP se va putea lua cu acordul scris al majorităţii proprietarilor blocului obiect al proiectului, membrii ai asociaţiei de proprietari, fiind aspecte care îi vizează direct, pe bază de tabel nominal, cu condiţia ca acest lucru să fi fost prevăzut în statutul asociaţiei de proprietari respective.
- dacă blocul a fost construit cu spaţii comerciale/spaţii cu altă destinaţie decât cea de locuinţă la parter, iar proprietarii acestor spatii nu sunt de acord cu lucrările de intervenţie prevăzute prin proiect, se poate realiza proiectul fără spaţiile comerciale de la parter. Astfel, în cadrul Hotărârii AGAP, la punctele 3), 4) din prezentul paragraf, toate apartamentele situate la parterul blocului nu vor fi luate în considerare.
- în situaţia în care există la parter spaţii comerciale/spaţii cu altă destinaţie decât cea de locuinţă, dar blocul nu a fost construit cu astfel de spaţii, acestea vor fi tratate ca şi spaţiile comerciale aflate la nivelele superioare/etaje.

3. Totodată, Asociaţia de proprietari va prezenta  un tabel cu toţi proprietarii din bloc, din care să rezulte obligatoriu acordul din partea a 2/3 din totalul proprietarilor de apartamente privind solicitarea finanţării în cadrul PNRR, şi pentru lucrările de intervenţie propuse prin documentaţia tehnico-economică:
- Deasemenea, din tabel trebuie să rezulte acordul a 100% din proprietarii apartamentelor/spaţiilor cu altă destinaţie; (Model tabel);
- În cazul în care într-un bloc sunt mai multe scări sau tronsoane cu mai multe Asociaţii de proprietari, se va întocmi un tabel centralizator al proprietarilor la nivel de bloc.

După depunerea documentelor necesare de către asociaţia de proprietari, UAT Municipiului Galaţi va demara întocmirea documentele necesare, în vederea depunerii unei cereri de finanţare în cadrul PNRR:
- Raport de expertiza tehnică (evaluare calitativă) a clădirii la acţiuni seismice (pentru fiecare componentă - clădire în parte);
- Raportul de audit energetic, inclusiv fişa de analiză termică şi energetică a clădirii, respectiv certificatul de performanţă energetică - (pentru fiecare componentă - clădire în parte);
- Hotărârea de aprobare a depunerii proiectului, inclusiv anexa privind descrierea sumară a investiţiei propuse a fi realizată prin proiect, în baza acordului asociaţiei de proprietari;
- De asemenea, se va preciza că solicitantul se angajează să finanţeze toate cheltuielile neeligibile care asigură implementarea proiectului, astfel cum acestea vor rezulta din documentaţiile tehnico-economice/contractul de lucrări solicitate în etapa de implementare.

Aceste documente vor fi însuşite de către reprezentanţii Asociaţiilor de proprietari:
- Depunerea Cererii de finanţare şi a anexelor necesare în Etapa de verificare a conformităţii administrative şi a eligibilităţii (MDLPA);
- Asociaţia de proprietari îşi va da acordul pentru implementarea activitaţilor incluse în cadrul documentaţiilor tehnice la momentul întocmirii acestora.

INFORMAŢII SPECIFICE:
- Cererile de finanţare depuse vor intra într-un sistem non-competitiv de verificare şi contractare (pe principiul primul venit, primul servit), cu condiţia întrunirii criteriilor de conformitate administrativă şi eligibilitate, respectiv, încadrării în valoarea prealocată.
- Intervenţiile propuse pentru clădire conduc la o reducere a consumului anual specific de energie finală pentru încălzire de cel puţin 50% faţă de consumul anual specific de energie pentru încălzire înainte de renovarea fiecărei clădiri.

Bugetele alocate acestor apele de proiecte:

Operaţiunea A.1: Renovarea integrată (consolidare seismică şi renovare energetică moderată) a clădirilor rezidenţiale multifamiliale:
- Alocarea financiară totală eligibilălă la nivel de ţară pentru acest apel de proiecte este de: 172.900.000 milioane euro (123.500.000 milioane euro pentru Lucrări de consolidare seismică şi 49.400.000 milioane euro pentru Lucrări de renovare energetică moderată).
Bugetul alocat judeţului Galaţi (Unităţilor Administrativ Teritoriale) pentru acest apel de proiecte este de aproximativ: 4.117.000 milioane euro.
 
Operaţiunea A.3: Renovarea energetică moderată sau aprofundată a clădirilor rezidenţiale multifamiliale:
- Alocarea financiară totală eligibilălă la nivel de ţară pentru aceste apeluri de proiecte este de: 744.705.000 milioane euro.
Bugetul alocat judeţului Galaţi (Unităţilor Administrativ Teritoriale) pentru acest apel de proiecte este de:
- pentru componenta de Renovare energetică moderată (presupune economii de energie primară cuprinse între 30-60%) - 17.599.158 milioane euro la care se adaugă suma de 350.000 euro pentru instalarea staţiilor de încărcare pentru vehicule electrice.
-  pentru componenta de Renovare energetică aprofundată (presupune economii de energie primară peste 60%) - 1.955.462 milioane euro la care se adaugă suma de 38.000 euro pentru instalarea staţiilor de încărcare pentru vehicule electrice.

Documentele elaborate de către reprezentanţii Asociaţiilor de Proprietari vor fi depuse la Registratura Generală a Primăriei Municipiului Galaţi din str. Domnească nr. 54.


Articole înrudite