20 APRILIE 2024 - Monitorul de Galați - Ediție regională de sud-est Galați Brăila Buzău Constanța Tulcea Vrancea
Modifică setările cookie-urilor
Monitorul de Galati iOS App Monitorul de Galati Android Google Play App
Podul de la Brăila va fi dat în circulaţie parţial și cu restricții în decembrie 2022, dacă nu mai apar alte neînţelegeri
Podul de la Brăila va fi dat în circulaţie parţial și cu restricții în decembrie 2022, dacă nu mai apar alte neînţelegeri

Darea în folosinţă a podului peste Dunăre Brăila-Tulcea, subiect ce a suscitat tot felul de controverse în ultima perioadă, după ce constructorul a cerut o prelungire de 3 ani a datei de dare în folosinţă, este în continuare oarecum sub semnul întrebării. Luni, 03 octombrie 2022, ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu şi directorul Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), Cristian Pistol, au mers pe podul peste Dunăre pentru a verifica lucrarea (foto ↓). Par a fi veşti bune.

(Citește și 2025, nou termen cerut de constructor pentru finalizarea podului de la Brăila)

Deocamdată, după negocieri între CNAIR şi constructor, acesta din urmă îşi asumă să dea podul spre circulaţie în decembrie 2022, aşa cum era vorba şi iniţial, dar doar cu o parte a drumurilor de acces şi cu restricţii de tonaj. Restul în vara anului 2023. Totuşi, constructorul nu renunţă nici la posibilitatea că dacă nu se vor îndeplini toate cerinţele şi nu se va da la timp tot amplasamentul de şantier, aici CNAIR are întârzieri, termenul final poate fi tot 2025. Deşi au negociat şi au căzut la învoială în multe situaţii, totuşi între constructor şi CNAIR sunt deschise 12 procese în instanţă pe criteriile tehnice la care nu au căzut de acord.

Deşi e optimist, ministrul nu exclude nici penalizări sau rezilierea contractului dacă certificatele negative primite de constructor, ultimul la finalul acestei săptămâni, tot vor curge. „Am văzut în aceste zile, chiar săptămâni, mesaje diferite. Termenele le ştie toată lumea, deschiderea circulaţiei la sfârşitul acestui an pe variantele explicate. Au fost discuţii despre soluţiile tehnice, unele au fost depăşite. Eu mă aştept, şi tocmai de aceea va fi detaşată o echipă condusă de directorul CNAIR aici la pod, astfel încât graficul, vă rog să-l filmaţi şi să-l pozaţi foarte bine, pe care şi l-a asumat constructorul să fie pus şi în practică. Eu mă aştept ca pe 19-20 decembrie, cu concursul celor de la CNAIR, acolo unde lucrurile pot fi închise în cadru legal, să fie închise, unde nu există şi partea cealaltă, cea care ţine de instanţe. Este real şi că certificatele negative pod duce la reziliere. O să emitem un nou rând de certificate negative”, a precizat Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor.

pod 2

Nu mai puţin de 12 procese sunt între cele două entităţi, beneficiar şi constructor. „Da, avem o serie de dosare în acest moment în instanţă, în diferite faze. Avem, de asemenea, revendicări pe care noi le-am formulat împotriva asocierii, cât şi dânşii împotriva noastră, cred că 12. Sunt mai multe care au fost în discuţie, una dintre ele viza reţeta mixturii bituminoase. Noi am solicitat asocierii să folosească aceeaşi hidroizolaţie care a fost în documentaţia de atribuire în oferta dânşilor. Nu putem accepta o altfel de abordare pe tablierul metalic”, a precizat Cristian Pistol, director CNAIR.

Şeful CNAIR a recunoscut că, într-adevăr, CNAIR mai are de predat ultima parte a amplasamentului de şantier, o va face în maxim o lună, este vorba despre relocare de utilităţi. Asta reproşează şi constructorul, care nu exclude nici prelungirea termenului final la 2025, dacă vor mai apărea probleme. „În continuare 2025, conform programului de lucrări cu productivităţile aferente înseamnă 2025, pentru că noi am luat măsuri de accelerare să terminăm mai repede, ăsta e alt subiect. Dar tot astăzi nu este predat tot şantierul, este un nonsens cât spui pe o parte că trebuie dat în 36 de luni, dar nu ţi-ai îndeplinit astăzi, după 42 de luni, toate obligaţiile pe care le ai în contract”, a explicat Dragoş Burlan, director tehnic constructor.

(Citește și Ce stă în calea finalizării Podului Suspendat peste Dunăre şi a drumurilor de legătură)

Cu un cost care se va ridica la circa 500 de milioane de euro, podul, care este construit de o asociere de firme italiene şi japoneze, se va numără printre primele 3 poduri din Europa ca deschidere centrală, 1.120 de metri. Proiectul de investiţie, cu o lungime totală de 23 de km, cuprinde inclusiv proiectarea şi execuţia drumului principal, Brăila-Jijila.


Articole înrudite