Marc Benioff, directorul executiv al Salesforce, a stârnit un val de critici după ce, într-un interviu pentru CNBC, s-a lăudat că a crescut eficienţa companiei „reducând de la 9000 la 5000 de capete efectivul de angajaţi, deoarece compania are nevoie de mai puţin”. Declaraţia a fost percepută drept lipsită de empatie faţă de miile de oameni disponibilizaţi fără vină.
Afirmaţiile lui Benioff vin în contextul în care Salesforce a anunţat că inteligenţa artificială acoperă deja până la jumătate din volumul de muncă al companiei. Potrivit unui comunicat transmis către NBC Bay Area, implementarea sistemului Agentforce a dus la scăderea numărului de cazuri de asistenţă, ceea ce ar fi redus nevoia de a angaja personal suplimentar în departamentele tehnice.
Totuşi, din perspectiva clienţilor, experienţa cu serviciile automatizate nu este întotdeauna satisfăcătoare. Interacţiunea cu chatboturi poate deveni frustrantă, iar în multe cazuri utilizatorii descoperă că „specialistul” cu care discută este de fapt tot un robot, incapabil să ofere soluţii reale.
Entuziasmul lui Benioff nu a fost împărtăşit de toată lumea. Analistul Ed Zitron a criticat „mentalitatea de creştere cu orice preţ” a companiilor, subliniind că astfel de strategii „distrug vieţile oamenilor” şi, în acelaşi timp, degradează calitatea serviciilor. Sintagma folosită de Benioff – „am nevoie de mai puţine capete” – a fost interpretată drept un exemplu de gândire dezumanizantă.
Concedierile de la Salesforce fac parte dintr-un fenomen mai larg în industria tehnologică. Potrivit datelor Layoffs.fyi, numai în 2025 au fost înregistrate peste 83.000 de locuri de muncă eliminate la nivel global în sectorul tech.