24 AUGUST 2025 - Monitorul de Galați - Ediție regională de sud-est Galați Brăila Buzău Constanța Tulcea Vrancea
Modifică setările cookie-urilor
Monitorul de Galati iOS App Monitorul de Galati Android Google Play App
Doar 20% din copiii speciali beneficiază de profesori de sprijin
Doar 20% din copiii speciali beneficiază de profesori de sprijin

Centrul Judeţean de Resurse şi Asistenţă Educaţională Galaţi, în parteneriat cu Centrul Judeţean de Asistenţă Psihopedagogică Galaţi, a organizat săptămâna trecută o dezbatere publică pe tema “Integrarea copiilor cu CES (Cerinţe Educative Speciale) în învăţământul de masă”. Deşi la dezbatere au fost anunţaţi ca participanţi reprezentanţi ai Primăriei şi ai Consiliului Judeţean (instituţii care au în administrare unităţi de învăţământ pentru copii cu CES), ai Direcţiei Judeţene pentru Drepturile Copilului, ai ONG-urilor de profil dar şi profesori şi părinţi ai copiilor cu CES, la discuţii au lipsit exact reprezentanţii CJ Galaţi. Potrivit iniţiatorului dezbaterii, Diana Bulai, de la Centrul Judeţean de Resurse şi Asistenţă Educaţională Galaţi, vicepreşedintele CJ Galaţi, Florinel Petru Gasparotti, a confirmat participarea, dar “în ultimul moment a intervenit ceva”, motiv pentru care nu a mai putut ajunge la discuţii. Diana Bulai aţinut totuşi să precizeze că: “ni s-a transmis, însă, că acest subiect este o prioritate pentru conducerea CJ Galaţi”. Totuşi, dacă vicepreşedintele Gasparotti ar fi fost prezent la discuţii, ar fi putut să răspundă, de pildă, la întrebarea de ce CJ Galaţi nu a aprobat acordarea de sprijin financiar pentru cazarmamentul copiilor cu CES care se află internaţi la şcoli speciale – caz semnalat de o mămică, la discuţii – sau la una din cele mai grele probleme cu carte se confruntă părinţii elevilor cu CES, care încearcă să se integreze în învăţământul de masă: lipsa profesorilor de sprijin – un profesor absolut necesar pentru un copil cu CES, un cadru care “dublează” profesorul de la clasă, dar face chiar mult mai mult decât atât, având abilităţi în a gestiona crizele copilului cu CES.
Potrivit statisticilor, în judeţul Galaţi există 1.434 de copiii cu cerinţe educative speciale, din care 719 se află integraţi în învăţământul de masă, iar restul, la şcoli speciale.
Din păcate, deşi specialiştii au dat recomandări unui număr de 360 de copii cu cerinţe educative speciale să beneficieze de un profesor de sprijin, care să îi ajute să se integreze în învăţământul de masă, doar 80 de elevi beneficiază efectiv de un astfel de profesor, situaţie evidenţiată la dezbatere de către Diana Bulai.
În condiţiile în care la nivelul întregului judeţ nu există decât 10 profesori de sprijin, este evident că integrarea în învăţământul de masă a copiilor cu cerinţe educative speciale întâmpină mari probleme, semnalate de Stănică Ambrinoc, părinte al unui copil cu CES: “Eu am analizat această situaţie şi am observat că din 2006 până în 2016 la nivelul judeţului Galaţi nu e nici o diferenţă, căci sunt tot 10 profesori de sprijin. Cum e posibil ca în zece ani să nu se facă nici un progres?”. O întrebare la care a încercat să răspundă inspectorul şcolar Doiniţa Popa: “Din păcate, noi trebuie să ne încadrăm într-un număr de posturi, exact avem repartizate 7.713 de norme, din care, în anul şcolar 2015-2016 existau finanţate de la CJ Galaţi 396 norme. Este puţin, dar putem spune că este şi mult, pentru că nu trebuie să uităm că avem şcolile de învăţământ special, finanţate de CJ. Noi ne încadrăm cu numărul de posturi finanţate de la CJ în această marjă” ... iar în lipsa unui buget suficient, mai întâi se repartizează normele pentru profesorii din şcolile speciale, iar ce rămâne se repartizează ca norme pentru profesorii de sprijin. În concluzie, fără o majorare a finanţării învăţământului, integrarea copiilor cu cerinţe speciale în învăţământul de masă va rămâne doar un vis frumos.
Totuşi, soluţii există, dovadă că în judeţul vecin, Brăila, sunt nu mai puţin de 40 de profesori speciali. Chiar dacă CJ Galaţi are un buget limitat, există şi alte variante de finanţare, inclusiv din partea Primăriei Galaţi, prin finanţarea unui ONG, de pildă, la care să fie angajaţi profesorii de sprijin, a sugerat Diana Bulai. Cât priveşte oferta de profesori de sprijin, aceasta există, deşi condiţiile pentru un astfel de post sunt dure (exeperienţă în domeniu, studii de specialitate etc.). Nicoleta Lupoae, preşedinţa Asociaţiei pentru Părinţi şi Copii cu Autism (APCA) a oferit expertiza ei şi a voluntarilor. Totul este ca administraţia publică locală să vrea să rezolve această problemă, un prim pas fiind chiar participarea efectivă la astfel de dezbateri...


Articole înrudite