24 AUGUST 2025 - Monitorul de Galați - Ediție regională de sud-est Galați Brăila Buzău Constanța Tulcea Vrancea
Modifică setările cookie-urilor
Monitorul de Galati iOS App Monitorul de Galati Android Google Play App
Şase posibile locaţii pentru tunelul pe sub Dunăre
Şase posibile locaţii pentru tunelul pe sub Dunăre

Proiectul privind subtraversarea Dunării, un subiect intens discutat în ultimii ani, dar şi unul dintre obiectivele electorale ale primarului Marius Stan, a fost subiect de dezbatere publică, desfăşurată joi în sala de festivităţi Aula Magna a Universităţii „Dunărea de Jos” din Galaţi, unde a avut loc o conferinţă de prezentare a proiectului a cărui prezentare a fost efectuată de reprezentanţii consorţiului Louis Berger. La conferinţă au fost prezenţi primarul Marius Stan, consilieri locali şi reprezentanţi ai consiliilor judeţene din Brăila, Tulcea şi Vaslui. Totodată, au mai fost prezenţi parlamentarii PSD Florin Pâslaru şi senatorii PSD de Buzău Constantin Popa şi Eugen Teodorovici, fost ministru al Fondurilor Europene şi de Finanţe. Discuţiile s-au purtat şi în prezenţa unui reprezentant al Ambasadei SUA la Bucureşti şi la ele au asistat circa 100 de gălăţeni – studenţi, profesori universitari, reprezentanţi ai firmelor de construcţii, consilieri, politicieni şi candidaţi.
După cum se ştie, grupul american Louis Berger a semnat, în noiembrie 2015, cu Primăria Galaţi, un proiect în valoare totală de 11,6 milioane de lei fără TVA (conform SEAP), pentru „Servicii de asistenţă şi consultanţă tehnică, economico-financiară şi juridică, pentru pregătirea şi derularea procedurii de atribuire a contractului de finanţare cu implicarea sectorului privat şi/sau a fondurilor europene pentru proiectul Tuneluri rutiere subtraversare Dunăre Galaţi-Brătianu”. Din contractul total, la începutul acestui an, Consiliul Local Galaţi a aprobat alocarea a 2,5 milioane de lei (prima tranşă din totalul valorii proiectului), bani pentru realizarea studiului de oportunitate, a studiilor geo, a unui studiu de trafic şi pentru reactualizarea studiului de prefezabilitate pentru proiectul tunelului.
La conferinţa-dezbatere publică, primul care a luat cuvântul a fost city-managerul Aurel Vlaicu, care a ţinut să precizeze că proiectul de subtraversare a Dunării, realizat de consorţiul Louis Berger, va fi plătit de municipalitate către firma respectivă în trei etape: I - 20% din suma totală după ce va realiza studiile de oportunitate, de trafic, geo şi de prefezabilitate, care vor spune dacă realizarea unui tunel pe sub Dunăre este sau nu un proiect fiabil; a II-a etapă - 30% din sumă, după ce firma va realiza studiul de fezabilitate; a III-a etapă - 50% din sumă, după ce firma va aduce şi un investitor/dezvoltator care va semna cu administraţia locală un contract pentru finanţarea construcţiei tunelului pe sub Dunăre.
Următorii interlocutori au fost reprezentanţii grupului Louis Berger, care au dat câteva informaţii despre proiect, informaţii destul de sărace faţă de aşteptările publicului. Aceştia au precizat de la început că „având în vedere că încă suntem în prima etapă a proiectului, nu vă putem prezenta niciun fel de date exacte”, o menţionare care a stârnit critici din partea opozanţilor tunelului – viceprimarul PSD Florin Popa, de pildă. Totuşi, cei de la Louis Berger au fost în stare să spună că prima etapă a proiectului se va finaliza la sfârşitul lunii iunie, deja firma identificând 6 posibile locaţii drept punct de plecare a tunelului pe sub Dunăre. Este vorba despre zona cartierului ANL Dimitrie Cantemir, zona comercială Auchan a Galaţiului, zona de trecere a bacurilor, zona prelungirii străzii Ana Ipătescu, zona triajului Gării CFR şi zona Parcului Industrial.
Reprezentanţii Louis Berger au vorbit şi de posibilităţile de finanţare a tunelului - fie prin intermediul unui dezvoltator, fie a unei bănci, fie prin intermediul fondurilor europene. Edilul Marius Stan a spus că proiectul tunelului pe sub Dunăre este foarte importantă pentru oraş şi va relansa economic zona, acest proiect urmând să fie completat de alte proiecte ale municipalităţii: construcţia unui centru multimodal de transport la Galaţi şi modernizarea Drumului de Centură al municipiului Galaţi. „Proiectul tunelului este un proiect îndrăzneţ, avangardist. Multumesc consilierilor locali pentru că au înţeles importanţa acestui proiect şi l-au votat în CL... Este vorba de un proiect care are darul de a ne pune pe harta investiţiilor din România, un proiect care, corelat cu realizarea centrului multimodal de transport la Galaţi - proiect aprobat de Guvernul României şi de UE, cu o finanţare de 130 de milioane, deci aceste două proiecte corelate cu drumul ocolitor al Galaţiului, drumul de Centură, pe care ne-am propus să îl facem, toate aceste proiecte ne fac interesanţi. Un lucru să fie clar, că se vorbeşte mereu de locuri de muncă – fără proiecte de anvergură, care să aducă infuzie de capital în zona noastră, nu se va întâmpla nimic la Galaţi, ne vom scufunda încet, dar sigur”, a spus primarul.
Discursuri pro-tunel au susţinut şi senatorii PSD de Buzău prezenţi la conferinţă, dar şi preşedintele CJ Vaslui. Totuşi, au existat voci în sală care au ridicat semne de întrebare referitoare la data la care studiile vor fi gata, politica guvernamentală privind dezvoltarea infrastructurii din zonă sau numărul exact al locurilor de muncă ce ar putea fi create în urma realizării acestui proiect. Primul pe lista discuţiilor s-a înscris preşedintele CNIPMMR Galaţi, Marian Filimon, care a reuşit să îl deranjeze pe fostul ministru Eugen Teodorovici în momentul în care a spus că tunelul nu va avea nici un efect economic asupra zonei dacă Guvernul nu va susţine un plan coerent de dezvoltare a infrastructurii în zonă. „Pentru ca Galaţiul să fie inclus în orice plan de lucrări de infrastructură trebuie mai întâi să aibă o motivaţie. Iar tunelul este această motivaţie”, i-a răspuns lui Marian Filimon şi city managerul Aurel Vlaicu.
Conferinţa nu s-a încheiat într-o notă pesimistă, căci la final au luat cuvântul şi câţiva tineri reprezentanţi ai unor firme de construcţii care au apreciat proiectul tunelului şi au vorbit despre beneficiile economice ale acestui proiect.


Articole înrudite