20 APRILIE 2024 - Monitorul de Galați - Ediție regională de sud-est Galați Brăila Buzău Constanța Tulcea Vrancea
Modifică setările cookie-urilor
Monitorul de Galati iOS App Monitorul de Galati Android Google Play App

În ultima perioadă, echipa noastră a studiat paginile de pe reţelele de socializare, profilul şi stilul de comunicare ale unor politicieni locali. Nu de alta, dar în ultimul timp am avut impresia că cetăţenii sunt imuni la orice declaraţie sau postare venită din zona politicii gălăţene şi nu numai. În afară de avalanşe de înjurături şi ceva postări pozitive - de obicei foarte puţine - din partea efectivului de partid, politicienii noştri nu obţin nimic de la electoratul online. Este şi normal să fie aşa. Toţi au mesaje comunistoide, limbaj de lemn, fiecare dintre ei încercând să comunice cât mai preţios şi mai elevat. Ei bine, se pare că toţi sunt ancoraţi în limbajul ”sinergiei faptelor, fără a eluda meandrele concretului”, vorba tovarăşului Ion Iliescu. Măcar el aşa a învăţat din fragedă pruncie, dar tinerii politicieni - indiferent din partidul din care fac parte -, nu ştiu cum au ajuns să comunice la fel ca ”tătuca” Iliescu, în condiţiile în care în momentul în care vorbesc liber, vocabularul lor este cu totul altul. De aceea nu reuşeşte niciunul să ajungă la electorat, să empatizeze cu cetăţenii şi să-i atragă spre un dialog ce ar putea să le atragă voturi pentru ei şi partid, căci urmează doi ani cu patru tururi de scrutin. Primele alegeri vor fi cele europarlamentare, peste doar câteva luni, după care şefii de partid de la Bucureşti pe mulţi vor răspopi în teritoriu dacă nu se vor atinge pragurile propuse. Şi la Galaţi nu se vor atinge, căci toţi sunt varză. Nici puterea şi nici opoziţia nu stau prea bine. Galaţiul e atipic din toate punctele de vedere şi le va face mari surpize tuturor. De altfel, tipologia electoratului gălăţean este într-o continuă schimbare. Electoratul captiv (beneficiarii de ajutoare sociale, pensionarii, bugetarii, etc.) sunt şi ei din ce în ce mai greu de controlat, căci cu o mână iau şi cu alta înjură toţi politicienii.
Modalităţile prin care transmit mesajele folosite în prezent de politicienii noştri nu fac decât să irite cetăţenii. De când reţelele sociale sunt la putere, comunicarea nu mai e ce a fost şi nici nu va mai fi vreodată, iar toate manualele din lume pe această temă nu mai fac doi bani. De ce? Pentru că oamenii s-au săturat de mutre frumos zâmbitoare în poze gen afiş, nu mai vor nici talk show-uri fără sare şi piper şi nici articole/comunicate/postări lungi, tehnice, filosofice şi de fiecare dată fastidioase (nu-i aşa că e un cuvânt greu de digerat?). Cetăţenii au nevoi simple, de care se lovesc zi de zi: drumuri bune, locuri de parcare, spitale curate, căldură măcar în şcoli, transport public curat şi la timp, bănci în parcuri... şi de aceea vor ca cineva să ia atitudine, să vină cu idei, cu răspunsuri şi rezolvări comunicate pe înţelesul lor.
Şi ce este cel mai important, electoratul s-a săturat de politicieni, de toţi. Electoratul a început să empatizeze mai mult cu omul, nu cu politicianul. De aceea, câştigător va fi cel care înţelege să se lepede de discursul politicianist şi să transmită mesaje umane, simple şi pe înţelesul oricui. Ca să nu mai spun că statisticile spun că 42% dintre tinerii români sunt analfabeţi funcţional. Cum ajungi la acest electorat ”fără a eluda meandrele concretului”?


Articole înrudite