În decorul plin de farmec al grădinii „Muzeului Istoriei, Culturii şi Spiritualităţii Creştine de la Dunărea de Jos”, a avut loc cea de-a VI-a ediţie a Festivalului de Muzică Veche „Dimitrie Cantemir”, un eveniment ce îmbină armonios tradiţia, cercetarea muzicologică şi spiritualitatea. Sub binecuvântarea Înaltpreasfinţitului Părinte Casian, Arhiepiscopul Dunării de Jos, festivalul a adus în prim-plan artişti de excepţie din România, Grecia şi Liban, într-un veritabil dialog cultural internaţional.
Organizat de Muzeul Istoriei, Culturii şi Spiritualităţii Creştine de la Dunărea de Jos, în colaborare cu Asociaţia pentru Promovarea Patrimoniului Gălăţean şi cofinanţat de Primăria Municipiului Galaţi, festivalul a beneficiat de sprijinul unor parteneri de tradiţie: Teatrul Naţional de Operă şi Operetă „Nae Leonard”, Centrul Cultural „Dunărea de Jos”, Şcoala de Dans Tăbuş, Ansamblul folcloric „Dor de tei” şi Ansamblul „Doiniţa Covurluiului”.
Duminică seara, publicul a fost purtat într-o călătorie sonoră unică, începând cu recitalul Ansamblului Cameral de Muzică Veche Anton Pann din România – formaţie-reper în cercetarea şi interpretarea muzicii vechi româneşti. Condus de muzicianul şi cercetătorul Constantin Răileanu, doctor în muzicologie, ansamblul reuşeşte, printr-o abordare riguroasă şi autentică, să readucă la viaţă partituri uitate, interpretate cu instrumente de epocă şi după manuscrise originale.
Componenţa ansamblului, formată din muzicieni cu pregătire academică şi experienţă internaţională – Dr. Constantin Răileanu (kanun), Dr. Alexandru Stoica (oud), Drd. Sabin Penea (vioară), Drd. Andrei Niţescu (cello, kemane), Ghassan Bouz (percuţie, Liban) şi Jovan Sofronievski (clarinet, ney, Macedonia) – a oferit publicului o interpretare de înaltă ţinută, în care trecutul a vibrat cu prospeţime şi emoţie.
Repertoriul lor a inclus piese din perioada secolelor XVII–XIX, compoziţii semnate de Dimitrie Cantemir, Anton Pann, Gheorghe Ucenescu, Sultan Abdul Aziz, Veniamin Costachi şi alţi autori din spaţiul românesc şi oriental, dar şi lucrări din celebrele culegeri Codex Caioni, Codex Moldavae sau Codex Valahae.
Momentul serii a continuat cu apariţia ansamblului elen condus de Gerasimos Papadopoulos, însoţit de vocea caldă şi profund expresivă a solistei Ribale Wehbe din Liban. Împreună cu Alexandra Papastergiopoulou (percuţie), Giorgos Chatzigeorgiou (vioară) şi Kostas Arsenis (bas), muzicienii au oferit un repertoriu inspirat din tradiţiile muzicale ale Balcanilor şi Orientului Mijlociu – un veritabil schimb artistic între civilizaţii.
Originară din Beirut şi formată în tradiţia muzicii bizantine şi orientale, Ribale Wehbe a impresionat prin rafinament şi expresivitate. Cu o carieră în plină ascensiune, solista a concertat alături de artişti şi ansambluri de prestigiu în România şi Grecia, remarcându-se prin autenticitate şi profunzime interpretativă.
Evenimentul s-a încheiat într-o notă emoţionantă, prin cuvântul de binecuvântare rostit de Înaltpreasfinţitul Părinte Casian, Arhiepiscopul Dunării de Jos, care a subliniat importanţa promovării valorilor spirituale şi culturale prin astfel de iniţiative, devenite deja tradiţie la Galaţi.
Organizatorii adresează mulţumiri publicului fidel, comunităţii locale şi tuturor partenerilor implicaţi, invitându-i să devină mai departe „apostoli ai frumosului, ai binelui şi ai armoniei”.
(Mulţumim organizatorilor pentru materialele de prezentare a evenimentului, extrem de utile în editarea acestui articol)
Galerie de imagini, mai jos!