Industria auto europeană trece printr-o perioadă de schimbări dificile, în timp ce producătorii chinezi câştigă tot mai mult teren datorită noii generaţii de maşini hibride plug-in. Mărci precum BYD atrag cumpărători prin modele accesibile, bine echipate şi eficiente, în timp ce constructorii europeni continuă să mizeze pe motoarele clasice pe benzină.
Potrivit Financial Times, avansul companiilor asiatice reprezintă cea mai puternică presiune asupra industriei auto occidentale de la începutul tranziţiei către electrificare. În ciuda criticilor din partea organizaţiilor de mediu, care susţin că hibridele plug-in poluează mai mult în utilizarea reală decât arată testele oficiale, mulţi şoferi le consideră o etapă intermediară între motoarele tradiţionale şi vehiculele complet electrice. Această percepţie a publicului a facilitat ascensiunea Chinei pe piaţa europeană.
Constructorii europeni considerau segmentul hibride plug-in un domeniu în care expertiza lor în motoare termice le oferea un avantaj competitiv. Realitatea arată însă că firmele chineze au avansat atât de rapid în dezvoltarea tehnologiilor moderne încât Occidentul a pierdut startul. În timp ce marile grupuri europene investesc resurse pentru a obţine amânări în renunţarea la motoarele clasice programată pentru 2035, producătorii chinezi câştigă piaţa cu modele mai ieftine şi cu autonomii electrice superioare.
Analistul Pedro Pacheco de la Gartner subliniază că, dacă piaţa europeană va continua să se bazeze pe hibride plug-in şi după 2035, principalii beneficiari vor fi producătorii chinezi. Datele recente confirmă trendul: modelul Seal U de la BYD a devenit, în primele nouă luni ale anului 2025, cel mai vândut hibrid plug-in din Europa, având o cotă de piaţă de 5,5%, conform Schmidt Automotive Research. În Marea Britanie, Chery a ajuns lider în luna august cu modelul Jaecoo 7.
Hibridele plug-in au fost mult timp un segment dominat de mărci premium precum Volvo, BMW sau Mercedes-Benz, datorită preţurilor ridicate. Însă taxele de până la 45% impuse în UE pentru maşinile electrice chinezeşti au determinat Beijingul să-şi orienteze strategia către hibride, care nu sunt afectate de aceste tarife. Această schimbare a declanşat o competiţie şi mai intensă, pe care companiile chineze o câştigă prin producţie în masă şi controlul asupra lanţului de aprovizionare cu baterii.
Un exemplu recent este Omoda 7, care va intra pe piaţa britanică la începutul anului viitor cu un preţ de aproximativ 32.000 de lire, sub multe modele hibride convenţionale oferite de Toyota sau Honda. Dacă ritmul actual se menţine, Europa riscă să piardă controlul asupra propriei pieţe auto. Ascensiunea rapidă a hibridelelor chinezeşti plug-in arată că tranziţia către electrificare este, în esenţă, o competiţie globală dominată de tehnologie, costuri şi capacitatea de adaptare.
Pentru a rămâne competitivi, producătorii europeni trebuie să acţioneze rapid şi să recupereze diferenţa faţă de rivalii asiatici într-un sector care se transformă accelerat.
