Parlamentul European a aprobat o actualizare a normelor Uniunii Europene privind permisele de conducere, cu scopul de a creşte siguranţa rutieră şi de a reduce numărul accidentelor, în contextul în care aproape 20.000 de persoane îşi pierd viaţa anual pe drumurile din UE. Noile reguli introduc prevederi privind perioada de probă pentru şoferii începători, introducerea permisului digital şi aplicarea transfrontalieră a sancţiunilor privind decăderea din dreptul de a conduce.
Examenul pentru obţinerea permisului de conducere va include verificarea cunoştinţelor despre unghiul mort, sistemele de asistenţă la condus, deschiderea în siguranţă a portierelor şi riscurile folosirii telefonului mobil la volan. De asemenea, cerinţele de instruire vor pune accent pe siguranţa pietonilor, bicicliştilor, copiilor şi a altor participanţi vulnerabili la trafic.
Permisele pentru motociclete şi autoturisme vor fi valabile 15 ani, iar cele pentru camioane şi autobuze cinci ani. Statele membre pot reduce aceste perioade, în special pentru şoferii cu vârsta de peste 65 de ani, condiţionând reînnoirea de controale medicale periodice. Examinarea medicală va include verificarea vederii şi a sănătăţii cardiovasculare, dar statele pot opta şi pentru sisteme alternative de autoevaluare.
Pentru prima dată, va exista o perioadă de probă de cel puţin doi ani pentru şoferii începători, care vor trebui să respecte reguli mai stricte şi vor primi sancţiuni mai dure în cazul încălcării normelor, precum conducerea sub influenţa alcoolului sau nefolosirea centurii de siguranţă. Tinerii de 17 ani vor putea obţine permisul de conducere categoria B, dar vor putea conduce doar însoţiţi până la vârsta de 18 ani. De asemenea, tinerii de 18 ani vor putea obţine permisul pentru camioane (categoria C), iar cei de 21 de ani pentru autobuze (categoria D), dacă deţin certificatul de competenţă profesională.
Un nou permis de conducere digital, accesibil pe telefonul mobil, va înlocui treptat formatul fizic, însă conducătorii auto vor putea solicita în continuare un permis tipărit, care va fi emis în cel mult trei săptămâni.
Pentru a preveni comportamentele imprudente în alte state membre, retragerea sau suspendarea permisului va fi recunoscută automat în toate ţările UE. Autorităţile naţionale vor colabora pentru a aplica sancţiunile legate de infracţiunile grave, cum ar fi conducerea sub influenţa alcoolului, implicarea într-un accident mortal sau depăşirea vitezei legale cu peste 50 km/oră.
Noile norme vor intra în vigoare la 20 de zile de la publicarea în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene. Statele membre vor avea trei ani pentru transpunerea acestora în legislaţia naţională şi încă un an pentru aplicarea lor. Pachetul legislativ face parte din strategia UE pentru reducerea numărului victimelor accidentelor rutiere la zero până în 2050 („Viziunea zero”).