20 APRILIE 2024 - Monitorul de Galați - Ediție regională de sud-est Galați Brăila Buzău Constanța Tulcea Vrancea
Modifică setările cookie-urilor
Monitorul de Galati iOS App Monitorul de Galati Android Google Play App
Cum răspunde Primăria Galaţi acuzelor deţinătorilor de maşini electrice
Cum răspunde Primăria Galaţi acuzelor deţinătorilor de maşini electrice

„Bătaie de joc în administraţia oraşului Galaţi. Ipocrizie politică: primăria nu este în stare să susţină ecomobilitatea deşi are la dispoziţie toate resursele necesare”, este titlul unei scrisori deschise primită la redacţia Monitorul de Galaţi.

În document, un cetăţean gălăţean reclamă faptul că municipalitatea, deşi a primit de la Administraţia Fondului pentru Mediu o finanţare nerambursabilă în sumă de până la 2.850.000 lei, pentru realizarea unui proiect în valoare totală de 3.724.936 lei, pentru achiziţia şi montaj a unui număr de 15 staţii de reîncărcare destinate maşinilor electrice, iar durata de implementare a proiectului era de 12 luni, au trecut deja 15 luni până în prezent şi nu s-a făcut mare lucru.

În plus, în luna februarie 2021, Primăria anunţa semnarea contractului de înfiinţare a unei reţele publice extinse de staţii de încărcare pentru maşinile electrice şi hibrid. Câştigătorul licitaţiei a fost Telekom România, pentru un contract de 2.180.953 de lei, la care se adaugă TVA, cu o durată de implementare de 7 luni.

„Până în prezent, în Galaţi au fost instalate 0 (ZERO) staţii din cele 15 din contract. Termenul din contract cu Telekom a expirat de 8 luni (din septembrie 2021), iar cel cu Fondul de Mediu deja de o lună (30 martie 2022). În urma multiplelor sesizări făcute la Primărie, încă din luna august 2021, s-au promis de nenumărate ori că se vor finaliza în curând, fără un termen explicit nici până în prezent”, se arată în scrisoarea deschisă în care se mai menţionează că în prezent în oraşul Galaţi sunt înmatriculate 120 de maşini FULL electrice şi încă câteva sute hibrid (sursa: DRPCIV). Acestea pot încărca la doar o staţie publice rapidă (Shopping City) şi încă 4 staţii simple (2xAPAN, Lidl, UJ).

Semnatarul scrisorii mai susţine că Primăria Galaţi a amenajat în noua parcare supraetajată din Mazepa, 21 de locuri cu încărcare pentru maşini electrice, dar de la 1 ianuarie a hotărât majorarea preţului de la 3lei/h la 7lei/h, deşi costurile calculate din referatul de aprobare sunt doar de 3,75 lei. „Nu doar un profit nejustificat, dar o altă modalitate de descurajare a celor care doresc un aer mai curat în oraş. Deşi s-au promovat cu mare fast finalizarea lucrărilor pe strada Siderurgiştilor inclusiv finalizarea lucrărilor care includ şi montarea a 6 spaţii pentru încărcare maşini electrice (Casa Roşie, General, Liceul 3), nici până în ziua de azi nu sunt funcţionale”, se mai menţionează în document.

Potrivit cetăţeanului semnatar al scrisorii, „recent, Primăria a mai accesat o finanţare de la Fondul de Mediu pentru încă 21 de staţii (amplasate haotic, fără a ţine cont de diverşi factori) pentru care nu există nici o informaţie, dar ştiind că după aproape doi ani nu au reuşit nici în prima fază nici un progres, nu există nici o speranţă nici pentru acest nou contract”.

Monitorul de Galaţi a solicitat Primăriei municipiului Galaţi un punct de vedere care s-a dovedit la fel de amplu ca şi scrisoarea deschisă:

„Referitor la solicitarea dumneavoastră vă comunicăm că Primăria municipiului Galaţi are în derulare un amplu program de instalare a punctelor de încărcare pentru maşinile electrice. Pe Strada Roşiori la parcarea supraetajată aferentă bloc R5 sunt funcţionale cele 21 de staţii.

În continuare, sunt în curs de instalare următoarele puncte: Parcare Cimitir "Sfântul Lazăr", Strada Siderurgiştilor - bloc PS2, Strada Elena Doamna - "Grădina Publică", Strada Rizer c/c strada D. Bolintineanu - „Parc Rizer", Bulevardul George Coşbuc - parcare "Casa de Cultură a Sindicatelor", Strada Constructorilor - Clădirea "Arcada", Strada Brăilei - bloc A8, Strada Cloşca - Parcare "Parc Cloşca", Strada Stadionului - Parcare "Sala Sporturilor", Strada Brăilei - Parcare Hotel "Ibis Style Dunarea", Bulevardul Galaţi c/c Bulevardul Dunărea, Strada Feroviarilor - parcarea aferentă bloc ANL, Strada Brăilei - parcarea aferentă bloc P2, Bulevardul Marea Unire - parcarea aferentă "Grădina Botanică", Strada Domnească nr. 54, Bulevardul Siderurgiştilor - parcarea aferentă bloc D6, Bulevardul Siderurgiştilor - parcarea aferentă bloc SD10A, Strada 1 Decembrie 1918 - parcarea aferentă bloc S5C, Strada 1 Decembrie 1918 - parcarea aferentă bloc S7C, Strada 1 Decembrie 1918 - parcarea aferentă bloc B, Străzile Traian Vuia - Henri  Coandă - G. Coşbuc (5 staţii).

Referitor la contractul de finanţare încheiat cu Administraţia Fondului pentru Mediu, acesta a fost prelungit până în data de 29.08.2022 prin Decizia Comitetului Director al acestei instituţii.

Contractul încheiat cu Telekom Romania Communications S.A. este în întârziere, dar executantului lucrarilor i se vor aplica prevederile contractuale. În ceea ce priveşte stadiul lucrărilor, cele 15 staţii de reîncărcare sunt în procedura de instalare (branşamente, fundaţii staţii de reîncărcare). În ceea ce priveşte cererea de finanţare pentru cele 21 de locaţii depusă la Administratia Fondului pentru Mediu, aceasta este în faza de evaluare. Alegerea locatiilor a ţinut cont de o repartizare spaţială pe axele de transport ale municipiului Galati şi posibilitătile de alimentare cu energie electrică din punctele de transformare a DEER. În plus, în sprijinul electromobilităţii, Primăria municipiului Galati va depune un proiect pentru încă 25 de statii de reîncărcare în cadrul Componentei 10 din PNRR.

Referitor la tarife, în parcarea de reşedinţă supraetajată de pe strada Roşiori, aferentă blocului R5, iniţial s-au atribuit în mod gratuit abonamentele ECO (loc de parcare prevăzut cu staţie de alimentare pentru autoturismele plug-in hybrid şi electrice) cu achitarea contravalorii energiei consumate pentru încărcarea autovehiculelor plug-in hybrid şi electrice prin folosirea de carduri preplătite sau la casa automată a sistemului de parcare.

Prin H.C.L. nr. 338/2021 privind modificarea şi completarea H.C.L. nr. 259/25.06.2020 s-a aprobat ca:
- pentru locurile de parcare prevăzute cu staţie de alimentare, destinate autovehiculelor ce tranzitează municipiul Galaţi (minim 5 locuri codificate E43-E50), tariful pentru parcare cu încărcare liberă este de 3 lei/oră, până la data de 31.12.2021, ulterior tariful devenind 7 lei/oră, fiind inclusă şi contravaloarea energiei consumate;
- începând cu 01.01.2022 abonamentele ECO (loc de parcare prevăzut cu staţie de alimentare pentru autoturismele plug-in hybrid şi electrice) vor avea tariful aferent abonamentului BASIC în care este inclusă încărcarea liberă a autovehiculelor plug-in hybride şi electrice.

Pentru fundamentarea tarifului de parcare cu încărcare de 7 lei/h s-a luat în considerare un autovehicul cu capacitatea bateriei de 40 kWh şi este compus din:
- consumul mediu energie electrică: 1 kWh = 0,75 lei*; 0,75 lei x 5 kWh**= 3,75 lei
*tarif în baza contractului încheiat la nivelul municipiului Galaţi, prin achiziţie pe Bursa de Mărfuri, cu furnizorul S.C. Monsson Trading S.R.L.
**pentru un autovehicul cu capacitatea bateriei de 40 kWh sunt necesare în medie 8 ore de încărcare rezultând o putere medie de 5 kWh
- cheltuieli cu amortizarea echipamentului, serviciului de pază, întreţinerea şi mentenanţa obiectivului: 0,1 lei/h + 0,1 lei/h + 3 lei/h = 3,20 lei/h.

Mai mult, în şedinţa de Consiliu Local din data de 19.04.2022 a fost adoptată şi hotărârea privind stabilirea tarifului pe kw aplicabil după punerea în funcţiune şi a celorlator staţii de încărcare aflate în diferite stadii la acest moment, având formula de calcul: tariful de achiziţie a energiei electrice active (cu toate taxele şi accizele incluse) la care se adaugă 1,5% pentru acoperirea costurilor de mentenanţă şi operare.

În completare, menţionăm că lucrările la cele 5 staţii pentru alimentarea maşinilor electrice pe străzile Siderurgiştilor şi 1 Decembrie 1918 sunt încheiate, iar în momentul de faţă se derulează procedurile legale privind încheierea contractului cu furnizorul de energie electrică. În paralel, facem demersurile şi pentru asigurarea serviciilor de operare, mentenanţă şi gestionare a sistemului de tarifare pentru aceste staţii. În aceste condiţii, estimăm că în cursul lunii mai vor putea fi utilizate cele 5 staţii”.


Articole înrudite