10 DECEMBRIE 2025 - Monitorul de Galați - Ediție regională de sud-est Galați Brăila Buzău Constanța Tulcea Vrancea
Modifică setările cookie-urilor
Monitorul de Galati iOS App Monitorul de Galati Android Google Play App
Ionuţ Pucheanu despre majorarea taxelor şi impozitelor locale: ”Suntem nevoiţi să aplicăm legea pentru că altă variantă nu avem”
Ionuţ Pucheanu despre majorarea taxelor şi impozitelor locale: ”Suntem nevoiţi să aplicăm legea pentru că altă variantă nu avem”

Ionuţ Pucheanu, primarul municipiului Galaţi, a reacţionat vehement după ce Curtea Constituţională a României a validat pachetul fiscal al Guvernului, care include modificări ale impozitelor locale şi majorări ale taxelor auto. ”Suntem nevoiţi să aplicăm legea pentru că altă variantă nu avem. Tot ce putem face noi este ca - deşi legea prevede ca şi autorităţile locale pot adăuga câteva procente în plus la cele peste 70% stabilite de guvern - noi nu vom face asta, la Galaţi”, ne-a declarat primarul municipiului Galaţi, Ionuţ Pucheanu.

Primarul Galaţiului este foarte revoltat şi faţă de calculul taxei auto care nu ţine cont de realitatea proprietăţii. De exemplu, o maşină cu un capacitate cilindrică mai mare, plăteşte mult mai mult, chiar dacă norma de poluare este redusă şi aici se face referire la vehiculele noi, Euro 6 sau cele hibrid. Potrivit lui Pucheanu, se urmăreşte, de fapt, taxarea proprietăţii, sub „masca” reducerii poluării.  Ca alternativă, primarul propune ca taxarea să se facă „la valoarea de achiziţie sau de piaţă”, la fel ca în cazul imobilelor, argumentând că diferenţele între ce vor plăti unii şi alţii pot varia dramatic — de la „câţiva lei până la câteva mii de lei”.

Un alt aspect criticat de edil este termenul scurt de implementare a măsurilor, Ionuţ Pucheanu fiind de părere că această grabă complică organizarea la nivel local — mai ales în condiţiile în care primăriile trebuie să se conformeze rapid, fără flexibilitate.

Primarul Galaţiului a precizat că nu există la nivelul primăriilor date despre clasele de poluare a maşinilor şi încadrarea acestora în ele, ceea ce ar însemna că cetăţenii trebuie să dea de la declaraţii rectificative vis-a-vis de încadrarea maşinilor în norma de poluare.

”Noi nu avem datele astea pentru că cel mai probabil, vă pot spune cu siguranţă la nivelul primăriilor suntem obligaţi, că acum vreun an şi ceva ne-a trecut prin cap şi nouă, legat de maşini, să corelăm cumva impozitul local de impozitul legat de această normă de poluare. Nu avem aceste date. RAR-ul în principiu ar trebui să le deţină, pentru că această instituţie face includerea într-o normă sau alta, dar formularul tipizat care provine din, sper să nu greşesc, din codul fiscal pe care, la momentul în care înscrii o maşină pe rolul unei persoane sau unei societăţi comerciale la taxe şi impozitele locale, nu include, nu există rubrică prin care să fie prevăzută şi norma de poluare. Vom vedea cum  vom aplica această taxă prin corelarea datelor cu cele de la RAR, astfel încât să nu mai vină oamenii să dea declaraţii în acest sens”, a explicat primarul Galaţiului.

”Sperăm noi că digitalizarea pe care am reuşit să o implementăm până acum, să ne ajute, mă refer cel puţin în raportul cetăţean-primărie, şi să nu cerem dosar cu şine”, susţine Ionuţ Pucheanu.

Primarul Galaţiului a mai declarat că taxa de poluare ar fi, de fapt, tot o taxă de proprietate, iar diferenţele de impozitare între maşinile cu capacitate cilindrică mare şi cele cu o capacitate cilindrică mai mică nu ar trebui să fie atât de mari.

”Acum noi spunem taxă de poluare. Deşi, dacă vrem să fim sinceri, e tot o taxă pe proprietate îmbrăcată altfel. Şi atunci, dacă e tot taxă de proprietate, eu nu spun că norma de poluare nu contează, dar să mă leg de capacitatea cilindrică a motorului şi ăla cu 3.000 centimetri cubi, un motor măricel, nu e cel mai mare, dar e măricel, să plătească 5.000 de lei pe an, iar unul cu motor de 2.000 să plătească 200 şi ceva de lei pe an. Să mă ierte Dumnezeu, dar bag eu mâna în foc că diferenţele de poluare nu sunt de la 1 la ori 20 odată. Pe de o parte, iar uzura pe care o realizează asupra străzilor, e acelaşi. Şi una şi alta au tot 4 roţi. Aia de 2.000 nu merge într-o singură roată. Merge tot în patru. Ocupă acelaşi spaţiu pe domeniul public. Noi avem în permanenţă în România asta duble măsuri la aproape orice. Avem pe proprietatea imobiliară o formă de impozitare şi pe asta auto cu totul alta, sau alte principii. Şi atunci, totuşi, cred că o corelare între valoarea de piaţă şi norma de poluare, cred că ar fi mai ok decât introducerea capacităţii cilindrice”, a opinat Ionuţ Pucheanu.

Acesta a mai spus că speră ca premierul Ilie Bolojan, autorul acestor măsuri, să lase banii încasaţi din această majorare de taxe la administraţiile locale: ”Sper ca Ilie Bolojan să lase cât mai mulţi bani administraţiei locale, măcar să putem continua proiectele de investiţii”.

Articole similare:

Pachetul 2 de măsuri: Principalele modificări de la 1 ianuarie 2026

Ionuţ Pucheanu: Galaţiul nu este puşculiţa lui Bolojan!


Articole înrudite