05 MAI 2024 - Monitorul de Galați - Ediție regională de sud-est Galați Brăila Buzău Constanța Tulcea Vrancea
Modifică setările cookie-urilor
Monitorul de Galati iOS App Monitorul de Galati Android Google Play App
Transportul public de călători din Galaţi, între ce se vrea şi ce se poate
Transportul public de călători din Galaţi, între ce se vrea şi ce se poate

După eliminarea de pe trasee a transportatorilor privaţi, pe 9 mai, societatea publică de transport local din Galaţi, Transurb, este încă în etapa evaluărilor. Una dintre certitudini este că, după ce au fost concediaţi 138 de angajaţi, acum societatea este nevoită să angajeze 118 persoane, pentru a suplini lipsa acută de personal.
Zilnic, au loc la Transurb concursuri de angajare de şoferi, vatmani, controlori şi vânzători de bilete. Societatea de transport public local are în prezent 647 de angajaţi, după ce anul trecut a fost nevoită să renunţe la 138 de persoane, ca urmare a restructurărilor de personal. Eliminarea transportatorilor privaţi de pe traseele din Galaţi a făcut ca Transurb să fie nevoită acum să facă angajări masive, având nevoie de 118 persoane pentru a suplini lipsa de personal de pe autobuze, troleibuze, tramvaie, dar şi din sectoarele de întreţinere. O problemă este la vatmani, în sensul că este dificil să găseşti persoane calificate pe această meserie. ”Ca urmare a acestei situaţii, am luat decizia în Consiliul de Administraţie să înfiinţăm o şcoală de vatmani la Transurb. Sperăm ca până pe 15 iulie aceasta să fie autorizată, şcoala urmând să funcţioneze în autobaza de pe strada Coşbuc”, a declarat Genica Totolici, directorul Transurb. În prezent, la Transurb sunt angajaţi 48 de vatmani, însă e nevoie de alţi 42 de vatmani pentru ca tramvaiele să circule în condiţii normale pe traseele din Galaţi.

1.000.000 de kilometri pe zi

Dacă până la dispariţia transportatorilor privaţi de pe trasee, mijloacele de transport ale Transurb parcurgeau 500.000 de kilometri pe zi pe traseele din Galaţi, după data amintită distanţa s-a dublat, ceea ce înseamnă un consum pe măsură de combustibil, dar şi cheltuieli mai mari cu întreţinerea. Societatea publică de transport local are nevoie de electricieni şi electronişti pentru autobuze şi troleibuze, iar la tramvaie există un deficit de electromecanici. Asta în condiţiile în care tramvaiele care operează pe traseele din Galaţi sunt din 1973. Începând de astăzi, 1 iulie, Transurb trece la programul de vară, ceea ce înseamnă o scădere simţitoare a mijloacelor de transport în comun de pe trasee, de la 106 autobuze, troleibuze şi 35 de tramvaie la 24 de autobuze, troleibuze şi 10 tramvaie. Conducerea societăţii de transport public local dă asigurări că gălăţenii nu vor avea de aşteptat mai mult în staţii în această perioadă. ”Începând de la ora 5 dimineaţa, se va face o analiză a fluxului de călători, iar dacă se vor constata probleme pe anumite trasee, se vor face imediat ajutările necesare”, precizează Genica Totolici, directorul Transurb.

Centru de informare pentru călători

Numeroasele solicitări venite din partea călătorilor privind informaţiile legate de trasee şi modificarea acestora a determinat Transurb să înfiinţeze şi un centru de informare, care va funcţiona zilnic în intervalul 05-22 în spaţiul situat în vecinătatea Palatului de Justiţie. După două luni de la eliminarea transportatorilor privaţi de pe trasee, încasările la Transurb au crescut de patru ori, dar şi cheltuielile cu salariile personalului, combustibil şi cele de la întreţinere s-au dublat. Situaţia financiară la societatea publică de transport local este totuşi destul de complicată. Asta în condiţiile în care Consiliul Local a stabilit preţuri mici pentru fiecare kilometru parcurs de mijloacele de transport în comun ale Transurb, ceea ce a făcut ca societatea de transport public local să înregistreze o pierdere la finele anului 2015 de 8 milioane de lei. O parte din aceasta s-a compensat cu profitul obţinut din transportul celor 9.000 de angajaţi pe zi de la ArcelorMittal Galaţi şi Damen, dar lucrurile sunt încă departe de a fi rezolvate. Dacă avizarea de către Consiliul Local a unui preţ de 5,28 de lei pe kilometru va rămâne în picioare, în locul celui anterior, de doar 4 lei pe kilometru, s-ar putea vorbi chiar de profit la Transurb, însă totul depinde de auditul efectuat recent la societatea de transport local, ale cărui rezultate au fost transmise la Primăria Galaţi. Şi procedura de achiziţie a 14 troleibuze şi 50 de autobuze noi se desfăşoară greoi, municipalitatea lucrând încă la caietul de sarcini pentru acest proiect, ce va fi pus în practică printr-un împrumut de la BERD.


Articole înrudite