26 APRILIE 2024 - Monitorul de Galați - Ediție regională de sud-est Galați Brăila Buzău Constanța Tulcea Vrancea
Monitorul de Galati iOS App Monitorul de Galati Android Google Play App
Astronomii gălăţeni au "vânat" 3 asteroizi în cadrul Asteroid Search Campaign 2021

În luna aprilie din 2021, International Astronomical Search Collaboration (IASC, aparţinând de NASA) şi Asociaţia „Astronomers Without Borders” (Astronomi fără frontiere) din SUA au organizat un proiect internaţional, intitulat Asteroid Search Campaign (un fel de „vânătoare” de asteroizi), în care au fost selectate mai multe echipe de astronomi din toată, printre care şi cea de la Observatorul Astronomic Galaţi. Echipa gălăţeană a fost formată din patru persoane: Ovidiu Tercu (Observatorul Astronomic Galaţi - coordonator), alături de trei membrii ai astroclubului „Călin Popovici”: Gabriel Neagu, Ana Lupoae şi Diana Manole. Astroclubul „Călin Popovici” este principalul program educaţional al Compartimentului Planetariu/Observator astronomic din cadrul Complexului Muzeal de Ştiinţele Naturii „Răsvan Angheluţă” Galaţi.

„Practic, fiecare echipă implicată în proiect a primit mai multe seturi de imagini realizate de telescopul Pan-STARRS 1 (situat pe vârful Haleakala de pe insula Maui din Hawaii), pe care a trebuit să le analizeze cu atenţie pentru a descoperi asteroizi. Astfel, după studiul asupra imaginilor primite, echipa din Galaţi a trimis mai multe rapoarte la International Astronomical Search Collaboration pentru validarea posibilelor descoperiri. Aceste rapoarte au conţinut măsurători de poziţie a mai multor obiecte cereşti. Toate aceste poziţii măsurate ale asteroizilor descoperiţi de echipa gălăţeană au fost realizate cu programul Astrometrica. Determinarea poziţiei unui asteroid înseamnă, de fapt, măsurarea precisă a coordonatelor ecuatoariale (coordonate cereşti) la diferite momente ale timpului. Pentru fiecare asteroid descoperit, au fost raportate 3-4 poziţii, suficient de multe pentru a determina orbita acestor corpuri cereşti în jurulul Soarelui. La finalul proiectului, astronomii gălăţeni au descoperit trei asteroizi, fiecare membru al echipei primind un certificat de participare”, se arată într-un comunicat al Complexului Muzeal Galaţi.

Până în acest moment, la Observatorul Astronomic din cadrul Complexului Muzeal de Ştiinţele Naturii „Răsvan Angheluţă” Galaţi, au fost observate 1.171 de obiecte (asteroizi şi comete) şi 12.181 de măsurători de poziţii raportate către Minor Planet Center, din care 5.464 de poziţii raportate pentru obiecte apropiate Pământului (Near-Earth Objects).

Articole înrudite