05 MAI 2024 - Monitorul de Galați - Ediție regională de sud-est Galați Brăila Buzău Constanța Tulcea Vrancea
Modifică setările cookie-urilor
Monitorul de Galati iOS App Monitorul de Galati Android Google Play App
Organizaţiile profesionale şi interprofesionale din domeniul agroalimentar pot obţine fonduri europene pentru promovarea produselor agroalimentare pe piaţa Uniunii Europene (UE) şi în ţări terţe, valoarea totală a programelor aprobate pentru România, în perioada 2010-2012, depăşind 7,2 milioane de euro, potrivit datelor furnizate de Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură (APIA), instituţia prin care se derulează aceste programe.
"Uniunea Europeană finanţează prin Fondul European de Garantare Agricolă 50% din costurile eligibile pentru promovarea produselor agricole, a metodelor lor de producţie, precum şi a produselor alimentare pe bază de produse agricole, 30% fiind asigurat din bugetul naţional, iar minimum 20% reprezintă contribuţia proprie a beneficiarilor. Începând cu anul 2009 şi până în 2013, în România, se derulează două astfel de măsuri de informare şi promovare. Prima este dedicată promovării produselor agricole pe piaţa internă şi pe pieţele ţărilor terţe, iar cea de-a doua vizează promovarea vinurilor pe pieţele ţărilor terţe în cadrul Programului Naţional de Sprijin în sectorul vitivinicol", au precizat pentru AGERPRES specialiştii APIA.
Pentru măsura de informare şi promovare a produselor agricole pe piaţa internă şi în ţărilor terţe, la partea de cofinanţare din bugetul UE, nu este stabilit un plafon anual fix, ci anumite bugete indicative pentru fiecare sector de produse vizate de programe.
Ce produse pot fi promovate
Produsele eligibile pentru promovare pe piaţa UE sunt fructele şi legumele proaspete sau procesate, inul textil, plante vii şi produse de horticultură ornamentală, ulei de măsline şi măsline de consum, uleiuri din seminţe, lapte şi produse lactate, carne proaspătă, refrigerată sau congelată, produsă conform standardelor de calitate comunitare sau naţionale, miere şi produse apicole, vinuri cu denumire de origine protejată sau indicaţie geografică protejată, produse cu denumire de origine protejată (DOP), indicaţie geografică protejată (IGP) sau specialitate tradiţională garantată (STG), precum şi produsele din agricultură ecologică şi carrne de pasăre.
Produsele eligibile pentru promovarea în ţări terţe sunt carnea de vită sau de porc proaspătă, refrigerată sau congelată, preparate alimentare pe bază de aceste produse, carne de pasăre de calitate, produse lactate, ulei de măsline şi măsline de consum, vinuri cu denumire de origine protejată sau indicaţie geografică protejată, băuturi spirtoase cu indicaţie geografică protejată, fructe şi legume proaspete sau procesate sau produse provenind din agricultura ecologică etc.
Pentru această măsură dedicată ţărilor terţe, Comisia Europeană organizează misiuni comerciale la nivel înalt în Japonia, Coreea de Sud, China, în vederea susţinerii calităţii, proprietăţilor nutritive şi avantajele oferite de produsele europene în ceea ce priveşte siguranţa alimentară, metodele de producţie şi respectarea mediului.
Potrivit APIA, organizaţiile profesionale şi interprofesionale interesate de a atrage fonduri pentru promovare au posibilitatea să depună programe la Ministerul Agriculturii de două ori pe an, respectiv până la 30 septembrie sau până pe 15 aprilie. MADR va realiza o selecţie a programelor eligibile şi va transmite Comisiei Europene lista programelor selectate şi a organismelor de punere în aplicare pentru care a validat procedura de selecţie, nu mai târziu de 30 noiembrie în cazul primei prezentări de programe şi de 15 iunie în cazul celei de-a doua prezentări de programe. Comisia decide, cel târziu la 30 aprilie, în ceea ce priveşte prima prezentare de programe, şi cel târziu la 15 noiembrie, în ceea ce priveşte a doua prezentare, care sunt programele pe care aceasta le poate cofinanţa, decizia fiind notificată statelor membre.
În termen de 90 de zile de la data notificării deciziei, beneficiarii încheie contractele de finanţare cu autorităţile naţionale desemnate, în cazul României cu Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură.
APIA precizează că programele de promovare se realizează pe o perioadă de cel mult trei ani de la data intrării în vigoare a contractului.
Conform regulamentului european, în cazul programelor destinate ţărilor terţe, prezentate de mai multe state membre, se va acorda prioritate programelor de promovare care vizează un grup de produse şi pun în evidenţă avantajele produselor comunitare, în special în ceea ce priveşte calitatea, valoarea nutriţională, precum şi siguranţa şi reprezentativitatea producţiei agricole şi alimentare europene. De asemenea, în cazul programelor care implică un singur stat membru sau un singur produs sunt prioritare programele care pun în evidenţă interesul comunitar, etichetarea, bunăstarea animalelor şi protecţia mediului, reprezentativitatea producţiei agricole şi alimentare europene.
Potrivit datelor APIA, pentru ţările terţe sunt eligibile acţiuni de informare privind sistemul comunitar al vinurilor de masă, participarea la manifestări, târguri şi expoziţii de importanţă internaţională, în special prin intermediul standurilor destinate valorizării imaginii produselor comunitare, studii ale noilor pieţe, necesare pentru extinderea pieţelor de desfacere şi misiuni comerciale la nivel înalt.
Măsura de promovare a vinurilor pe pieţele ţărilor terţe în cadrul Programului Naţional de Sprijin în Sectorul Vitivinicol oferă posibilitatea de a atrage fonduri nu numai organizaţiilor profesionale şi interprofesionale ci şi societăţilor româneşti producătoare de vinuri cu denumire de origine controlată şi/sau indicaţie geografică.
Sprijin financiar de maximum trei ani
Durata sprijinului financiar este de maximum trei ani, cu posibilitatea reînnoirii o singură dată, pentru o perioadă de maximum doi ani.
Aprobarea programelor se face la nivel naţional de MADR, existând o perioadă deschisă de depunere a programelor, până la data de 24 august a fiecărui an de plată, în funcţie de creditele bugetare deschise.
Promovarea produselor agricole constituie o măsură a Politicii Agricole Comune, a cărei finanţare se asigură din bugetul Fondului European de Garantare Agricolă (FEGA), având şi o componentă de cofinanţare naţională.
Sprijinul acordat programelor de informare şi promovare completează şi consolidează acţiunile desfăşurate de statele membre, prin promovarea în special a imaginii acestor produse, calităţii, valorii nutritive şi a siguranţei alimentelor, metodelor de producţie, contribuind la creşterea volumului informaţiilor cu privire la produsele respective, precum şi a fluxurilor comerciale ale acestora.
UE alocă anual pentru toate statele membre în jur de 55 de milioane de euro pentru promovarea produselor agricole pe piaţa internă şi ţările terţe.


Articole înrudite