05 MAI 2024 - Monitorul de Galați - Ediție regională de sud-est Galați Brăila Buzău Constanța Tulcea Vrancea
Modifică setările cookie-urilor
Monitorul de Galati iOS App Monitorul de Galati Android Google Play App
106,5 milioane de euro pentru siguranţa rutieră şi fluidizarea traficului la frontieră
106,5 milioane de euro pentru siguranţa rutieră şi fluidizarea traficului la frontieră

Ministerul Fondurilor Europene (MFE) anunţă deschiderea unei linii de finanţare pentru investiţii în creşterea gradului de siguranţă a traficului, în fluidizarea traficului la punctele de frontieră, respectiv în reducerea impactului asupra mediului, bugetul alocat fiind de 106,5 milioane de euro.
Potrivit unui comunicat de presă al ministerului de resort, principalul rezultat urmărit prin aceste investiţii din fonduri europene este reducerea numărului deceselor în accidentele rutiere.
Din bugetul total de 106,5 milioane de euro, segmentul de siguranţă rutieră are cea mai mare alocare, respectiv 85,2 milioane de euro.
"Apelurile de proiecte sunt lansate în cadrul Axei prioritare 2. Dezvoltarea unui sistem de transport multimodal, de calitate, durabil şi eficient, Prioritatea de investiţii 7c. Dezvoltarea şi îmbunătăţirea sistemelor de transport care respectă mediul, inclusiv a celor cu zgomot redus şi care au emisii reduse de carbon, inclusiv a căilor navigabile interioare şi a sistemelor de transport maritim, a porturilor, a legăturilor multimodale şi infrastructurilor aeroportuare, cu scopul de a promova mobilitatea durabilă la nivel regional şi local, Obiectiv Specific 2.5. Creşterea gradului de siguranţă şi securitate pe toate modurile de transport şi reducerea impactului transporturilor asupra mediului, respectiv Obiectiv Specific 2.6. Reducerea timpului de staţionare la punctele de comunicare transnaţională", se arată în comunicatul MFE.
Statisticile Comisiei Europene, citate de MFE, arată că, în 2015, rata de deces a fost de 95 de persoane la un milion de locuitori, aproape dublu faţă de media Uniunii Europene (51,5 decese la un milion de locuitori). În acest context, România se află pe primul loc în UE, la egalitate cu Bulgaria, la capitolul deceselor în trafic.
Ghidurile pe care Ministerul Fondurilor Europene le lansează pentru proiectele de investiţii în siguranţa rutieră se adresează administratorilor infrastructurii de transport pentru toate modurile, inclusiv prin parteneriate cu alte instituţii publice, autorităţile publice locale, Direcţia Rutieră din Inspectoratul General al Poliţiei Române şi Direcţia de Poliţie Transporturi.
Ghidul ce vizează fluidizarea traficului la punctele de trecere a frontierei se adresează Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF), Ministerului Transporturilor (MT), Operatorului de infrastructură la punctul de trecere a frontierei desemnat în conformitate cu legislaţia în vigoare, Direcţiei Rutiere din cadrul Inspectoratului General al Poliţiei Române, respectiv Direcţiei de Poliţie Transporturi sau Poliţiei de Frontieră Române, după caz.
Atât Ghidul, cât şi documentele anexe pot fi consultate pe site-ul ministerului de resort, iar cifrele publicate nu includ rezerva de performanţă, alocată doar dacă beneficiarii ating indicatorii de performanţă agreaţi cu UE.
Cele 106,5 de milioane de euro fac parte din Programul Operaţional Infrastructură Mare (POIM) 2014-2020, al doilea program ca mărime din UE. Banii vor fi distribuiţi după cum urmează: 76,13 milioane euro sunt destinaţi proiectelor noi de siguranţă a traficului şi securităţii transporturilor pentru toate modurile de transport; 21,3 milioane de euro pentru proiectele de dezvoltare a infrastructurii de acces în punctele de trecere a frontierei/de ieşire din ţară şi în vamă, iar 8,47 milioane de euro sunt destinaţi proiectelor fazate, demarate în cadrul perioadei programatice 2007-2013, nefinalizate şi continuate în actualul exerciţiu financiar.
Comisia Europeană estimează că 135.000 de persoane au suferit accidente grave pe drumurile din UE. Costul social aferent (reabilitare, asistenţă medicală, daune materiale etc) este estimat la cel puţin 100 de miliarde de euro. Forul european are ca obiectiv reducerea la jumătate a numărului total de decese în accidente rutiere în Uniunea Europeană până în anul 2020, începând din 2010.
Programul Operaţional Infrastructură Mare (POIM) 2014-2020 este al doilea program ca mărime din UE, cu o alocare de aproximativ 12 miliarde de euro pentru sectoarele de transport, mediu şi energie.
MFE a lansat, în perioada aprilie-mai 2016, ghiduri pentru proiecte în valoare de 5,8 miliarde de euro pentru transport şi 3,5 miliarde euro pentru mediu.
Apelul de finanţare este în linie cu Strategia Naţională de Siguranţă Rutieră 2016-2020, pe care Guvernul o va adopta în perioada următoare. Strategia are ca principal obiectiv reducerea numărului de victime în accidentele rutiere până în 2020, conform angajamentelor faţă de Uniunea Europeană.


Articole înrudite