Apple a atras atenţia publicului şi a stârnit discuţii după ce Tim Cook, CEO-ul companiei, i-a oferit preşedintelui american Donald Trump un obiect artistic considerat „unic”: un disc din sticlă produsă de Corning, montat pe un suport din aur de 24 de karate. Gestul a avut loc în cadrul unei conferinţe de presă organizate la Casa Albă, în contextul anunţării noilor planuri ale Apple de a-şi extinde producţia pe teritoriul Statelor Unite.
Cadoul, aparent simbolic, apare într-un moment marcat de tensiuni politice şi economice, în care administraţia Trump a făcut presiuni asupra companiilor de tehnologie pentru a-şi reloca producţia din Asia în SUA. În acest context, obiectul oferit poate fi interpretat ca o recunoaştere diplomatică a relaţiei dintre cei doi lideri, dar şi ca o mişcare strategică din partea Apple pentru a asigura sprijinul guvernamental în privinţa investiţiilor sale americane.
Detaliile prezentate în conferinţă arată că piesa este un disc de mari dimensiuni din sticlă specială, realizată de Corning, compania care produce materialul pentru ecranele iPhone. Pe suprafaţă este imprimat numele lui Donald Trump, iar în partea inferioară apar semnătura lui Tim Cook, menţiunea „Made in USA” şi anul 2025. Suportul pe care este montat obiectul este din aur masiv de 24K, provenit din statul Utah. Designul a fost realizat de un fost caporal din Marina americană, în prezent angajat Apple, ceea ce adaugă o dimensiune patriotică gestului.
Apple nu a oferit informaţii despre valoarea obiectului, însă combinaţia dintre materiale preţioase şi contextul în care este oferit sugerează că importanţa piesei depăşeşte cu mult sfera estetică sau financiară. Este, în acelaşi timp, o manifestare de loialitate faţă de administraţia Trump, un semnal de susţinere pentru industria americană şi o declaraţie subtilă de influenţă în lumea tehnologiei.
Tim Cook este cunoscut pentru abilitatea sa de a menţine relaţii pragmatice cu liderii politici, indiferent de ideologia acestora. În relaţia cu Donald Trump, această abordare s-a dovedit crucială pentru Apple, în special pe fondul ameninţărilor repetate privind impunerea de tarife suplimentare pentru produsele fabricate în China. Cook a răspuns prin planuri de investiţii în SUA şi prin iniţiative menite să creeze locuri de muncă pe plan intern. Oferirea unei astfel de piese poate fi interpretată ca o continuare a acestei strategii de apropiere calculată.
Surse media americane susţin că şi alţi directori de mari companii din Silicon Valley au încercat să urmeze exemplul lui Tim Cook, considerând relaţia sa cu Trump un model de gestionare a riscurilor politice. Acest tip de „realpolitik” corporatist nu este neobişnuit, însă cadoul vizual de la Apple pare să stabilească un nou standard în interacţiunile dintre sectorul privat şi puterea politică.
Gestul nu a fost lipsit de reacţii negative. Critici din media şi de pe reţelele sociale l-au interpretat drept o formă de supunere exagerată în faţa unei figuri politice controversate, catalogând cadoul ca fiind kitsch, excesiv sau chiar linguşitor. În acelaşi timp, susţinătorii lui Cook afirmă că gestul trebuie înţeles prin prisma unui calcul rece de business, într-un context economic instabil şi cu ameninţări continue privind taxele de import.
Piesa în sine este şi o demonstraţie de tehnologie şi design, valori centrale pentru brandul Apple. Colaborarea cu Corning şi implicarea unui veteran militar american întăresc mesajul despre inovaţia internă, sprijinul pentru veterani şi capacitatea de a produce în SUA la cele mai înalte standarde.
Disc din sticlă, suport de aur, nume gravate şi simboluri naţionale – obiectul oferit de Apple nu este doar un simplu cadou de protocol. Este o piesă de artă cu încărcătură diplomatică, o declaraţie de poziţionare în raport cu puterea politică şi un gest atent regizat pentru a transmite un mesaj clar: Apple rămâne relevantă, puternică şi capabilă să îşi protejeze interesele. Chiar dacă asta înseamnă, literalmente, să ofere aur preşedintelui.