Marca de whisky Yamazaki Single Malt Sherry Cask 2013, desemnat în toamna acestui an drept drept cel mai bun din lume de ghidul Jim Murray Whisky Bible, îşi datorează succesul exploatării iscusite a climei şi apei, butoaielor speciale şi conştiinţei clare a gustului pentru rafinament al japonezilor, susţine compania Yamazaki, citată de Reuters.
Amplasată la poalele unor dealuri împădurite din apropierea vechii capitale japoneze Kyoto, distileria de whisky Yamazaki are în pivniţele sale 2000 de butoaie care degajă un impetuos miros de whisky matur, respirând ca anotimpurile pentru a produce o aromă lăudată de ghidul Jim Murray Whisky Bible ca fiind "aproape indescriptibil de genială". Verile calde contribuie şi ele la aroma complexă şi profundă a acestui whisky care a surclasat peste 1000 de mărci pretendente la titlul de cel mai bun whisky din lume.
Luată de la izvoarele unui oraş din apropiere, apa utilizată de distileria Yamazaki este preţuită pentru conţinutul său mineral şi carcaterul „soft'”, iar maturarea whisky-ului se produce în butoaie din lemn de stejar speciale, lucrate artizanal în nordul Spaniei.
Popularitatea whisky-ului era modestă în Japonia la începutul secolului XX, începând să crească după ce Masataka Taketsuru, fiul unui producător al băuturii tradiţionale japoneze „sake”, întors din Scoţia în 1918, a construit prima distilerie a ţării la Yamazaki, cinci ani mai târziu.
Vremurile bune ale whisky-ului au fost în anii '80 când băutura amestecată cu apă devenise o parte indispensabilă a culturii afacerilor. Însă vânzările au scăzut odată cu reculul economiei din anii '90, japonezii optând pentru bere şi băuturile spirtoase tari. Din anul 2000 cererea a revenit, pe seama dobândirii gustului pentru cockteiluri pe bază de whisky şi laudelor internaţionale aduse whisky-ului japonez. La aceasta a contribuit şi difuzarea de către postul public de televiziune NHK a unui film de televiziune inspirat de viaţa lui Taketsuru şi a soţiei sale scoţiene, mai scrie Reuters.