ANSVSA: Amenzi de 33.000 de lei în unităţi alimentare care desfăşoară activităţi permise în starea de alertă Recomandat

Joi, 28 Mai 2020 15:09
Publicat în National
Evaluaţi acest articol
(1 Vot)

Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor (ANSVSA) a controlat 174 de unităţi de alimentaţie publică, care desfăşurau activităţile permise în starea de alertă, fiind aplicate 7 sancţiuni, în valoare de 33.000 de lei, din cauza deficienţelor constatate privind siguranţa alimentelor, a anunţat, miercuri, preşedintele ANSVSA, Robert Chioveanu, informează Agerpres.
"Pe toată perioada stării de alertă sunt permise atât activităţile de preparare a hranei cât şi activităţile de comercializare a produselor alimentare şi a băuturilor alcoolice şi nealcoolice, care nu presupun rămânerea consumatorilor în spaţiile destinate acestui scop. În momentul de faţă avem 4 tipuri de activităţi care se desfăşoară: activităţi de tip «drive-in», «room-service», activităţi livrare la consumator şi activităţi de tip «take-away». Toate acestea sunt permise în această perioadă a stării de alertă. Începând cu 20 mai în unităţile de alimentaţie publică care desfăşoară aceste tipuri de activităţi au fost demarate controale. Până în prezent au fost controlate 174 de unităţi, s-au aplicat 7 sancţiuni, în valoare de 33.000 de lei, pentru că au fost găsite deficienţe cu privire la siguranţa alimentului, deficienţe de igienă necorespunzătoare, de nerespectarea circuitului personalului lucrător", a precizat Chioveanu, într-o videoconferinţă.
El a subliniat că situaţia tuturor controalelor efectuate la nivel naţional va fi anunţată săptămâna viitoare, această situaţie fiind doar o centralizare parţială.
Astfel, datele ANSVSA arată că, din 20 mai până în prezent, au fost controlate 62 de restaurante, 49 de fast-food-uri, un supermarket, o unitate tip catering, o cantină, o patiserie, 17 pizzerii, 5 bistrouri, o rulotă, o pensiune, o rotiserie, o unitate tip braserie şi un snack-bar, în toate acestea fiind desfăşurate cele patru tipuri de activităţi, cu respectarea condiţiilor impuse în starea de alertă.
"Scopul nostru, al ANSVSA, este de a informa şi de a aduce la cunoştinţa operatorilor măsurile şi cerinţele de igienă specifice ce trebuie respectate la producţia, prelucrarea, depozitarea, păstrarea, transportul şi desfacerea alimentelor în unităţile de alimentaţie publică către consumatori", a mai spus preşedintele ANSVSA.

Măsurile specifice care trebuie aplicate pe durata stării de alertă în unităţile de alimentaţie publică

ANSVSA a publicat pe site Ordinul privind aprobarea normei care stabileşte măsurile specifice de prevenire a răspândirii virusului SARS-CoV-2 pe perioada stării de alertă în unităţile de alimentaţie publică.
Ministerul Sănătăţii şi Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor vor controla modul de aplicare a prevederilor ordinului, care urmează să fie publicat în Monitorul Oficial.
Ordinul stabileşte măsurile specifice care trebuie aplicate pe durata stării de alertă în unităţile de alimentaţie publică în legatură cu activităţile de manipulare, preparare, comercializare, livrare şi consum a produselor alimentare.
Printre cerinţele igienico-sanitare ce trebuie respectate la producţia, prelucrarea, depozitarea, păstrarea, transportul şi desfacerea alimentelor de către unităţile de alimentaţie publică se numără: utilizarea ambalajelor, recipientelor, ustensilelor şi utilajelor în perfectă stare de curăţenie şi igienizare şi interzicerea utilizării acestora în cazul în care au fost folosite în alte scopuri decât contactul direct cu alimentele; personalul de întreţinere a curăţeniei din anexele sanitare şi gospodăreşti nu va fi implicat în manipularea, prelucrarea, depozitarea, transportul sau livrarea alimentelor; efectuarea corespunzătoare a operaţiunilor de curăţenie şi/sau dezinfecţie cu produse biocide avizate, a locurilor de muncă, utilajelor, ustensilelor, suprafeţelor de lucru şi a ambalajelor, după caz.
De asemenea, depozitarea, chiar şi provizorie, a ambalajelor de transport ale produselor alimentare trebuie făcută în condiţii corespunzătoare astfel încât să nu determine contaminarea sau impurificarea acestora; asigurarea dotării cu ustensile şi utilaje a unităţilor de alimentaţie colectivă permanente în funcţie de natura şi volumul unităţii de alimentaţie; asigurarea şi/sau utilizarea echipamentului de protecţie curat şi complet pentru personalul care lucrează în sectoarele de producţie, prelucrare, depozitare, transport şi desfacere a alimentelor.
Ordinul prevede verificarea zilnică de către angajator a stării de igienă individuală şi de sănătate a angajaţilor, consemnarea acestei verificări, precum şi interzicerea în unitate a angajaţilor bolnavi sau convalescenţi de boli transmisibile şi respectarea regulilor de igienă individuală pe toată durata programului de lucru de către personalul din sectorul alimentar.
De asemenea, organizarea procesului de producţie alimentară se realizează prin orientarea fluxului tehnologic într-un singur sens pentru evitarea încrucişărilor între fazele salubre şi cele insalubre. Totodată, în unităţile de alimentaţie publică trebuie asigurate spaţiile şi circuitele funcţionale stabilite prin normele de igienă în vigoare, adaptate pentru prevenirea şi limitarea râspândirii virusului SARS-CoV-2.
Ordinul mai prevede şi măsuri specifice în unităţile de alimentaţie publică legate de cerinţele speciale privind circuitul funcţional de producţie şi livrare în unităţile de alimentaţie publică, operatorii economici din sectorul alimentaţiei publice având o serie de obligaţii înainte de demararea activităţii de livrare şi consum al produselor alimentare.
La finalizarea măsurilor luate înainte de demararea activităţii de livrare şi consum, operatorii economici sunt obligaţi să păstreze la nivelul unităţii documente prin care să se demonstreze că au fost implementate măsurile prevăzute. Aceste documente vor fi puse la dispoziţia organelor de control, ori de câte ori se solicită.
"În cazul în care operatorii economici din domeniul alimentaţiei publice optează şi pentru comercializarea produselor alimentare prin comerţul online sau cu servire la pachet («take away»), aceştia trebuie să-şi revizuiască programele şi procedurile de siguranţa alimentelor, bazate pe principiile HACCP, astfel încât să ia în considerare activităţi noi, precum ambalarea produselor, servirea la ghişeu, transportul mâncărurilor şi informarea adecvată a consumatorilor asupra produselor comercializate", se arată în document.

Mai multe din această categorie:

Lasă un comentariu