20 APRILIE 2024 - Monitorul de Galați - Ediție regională de sud-est Galați Brăila Buzău Constanța Tulcea Vrancea
Modifică setările cookie-urilor
Monitorul de Galati iOS App Monitorul de Galati Android Google Play App
De la 1 aprilie 2014 cetãþenii pot opta pentru noua carte electronicã de identitate
De la 1 aprilie 2014 cetãþenii pot opta pentru noua carte electronicã de identitate

Noile cãrþi electronice de identitate, care vor conþine mai multe elemente de particularizare, vor fi puse în circulaþie începând cu 1 aprilie 2014, prevede proiectul HG privind modificarea ºi completarea actelor normative referitoare la aplicarea dispoziþiilor legale din domeniul evidenþei persoanelor supusã dezbaterii publice pe site-ul MAI. 

Datele cu caracter vizibil care existã ºi în prezent sunt: numele ºi prenumele titularului, sexul, cetãþenia, data ºi locul naºterii titularului, semnãtura olografã a a titularului, imaginea facialã, CNP ºi adresa de domiciliu. 

În afarã de aceste elemente, în plus, noile cãrþi de identitate electronice vor mai conþine: datele din formatul tipãrit, cu excepþia semnãturii olografe a titularului, prenumele pãrinþilor titularului, certificate ºi certificate calificate, date biometrice ale titularului constând în imaginea facialã ºi imaginile impresiunilor papilare a douã degete. 

"Cartea de identitate va avea încorporat un cip cu interfaþã contact, iar Cartea electronicã de identitate (CEI) ºi Cartea electronicã provizorie vor avea încorporate un cip cu dublã interfaþã, cu contact ºi contactless. Cip-urile includ microcontrolere integrate, cu capabilitãþi de procesare criptograficã, memorie internã ºi au implementate intern mãsuri de protecþie avansatã împotriva accesului neautorizat ºi a copierii/alterãrii informaþiilor conþinute (...) Asigurarea confidenþialitãþii datelor transmise/primite între CEI/CER ºi cititor se face prin utilizarea metodelor criptografice ºi/sau a unei infrastructuri de chei publice", se aratã în nota de fundamentare. 

Totodatã, accesul la datele necesare creãrii semnãturilor digitale va fi permis numai dupã o validare suplimentarã de cãtre titularul CEI cum ar fi un numãr personal de identificare (PIN). 

Procedurile de preluare a datelor biometrice pentru emiterea cãrþii electronice de identitate se realizeazã numai în prezenta titularului, la sediul serviciilor publice comunitare de evidenþã a persoanelor sau al Direcþiei, cu excepþia situaþiei în care persoana este netransportabilã, respectiv la sediul misiunii diplomatice sau al oficiului consular care înregistreazã cererea pentru eliberarea cãrþii electronice de identitate. 

"Tot ca mãsuri de securitate, trebuie menþionat cã tehnologia contactless cip inteligent are implementate intern mãsuri de protecþie avansatã împotriva accesului neautorizat ºi duplicãrii informaþiilor", completeazã nota de fundamentare. 

Potrivit proiectului HG, documentele electronice CEI ºi CER reprezintã o opþiune pe care solicitanþii o au la dispoziþie în raport cu actele de identitate sau actele de rezidenþã clasice. 

"CEI ºi CER se elibereazã numai la solicitarea persoanei interesate, în varianta în care aceasta considerã cã rãspunde intereselor sale: cu sau fãrã amprente digitale", se specificã în nota de fundamentare. 

Potrivit proiectului HG, memoria inclusã în cip va avea trei zone: zona de date cu caracter personal, zona de date biometrice (la care accesul se face numai pe baza unor certificate digitale eliberate de statul român) ºi zona de certificate ºi certificate calificate care reprezintã "o carte de identitate" virtualã ce permite identificarea in mediul electronic. 

"Datele biometrice se colecteazã exclusiv pentru a fi introduse în CEI/CER ºi nu se stocheazã în baze de date pentru interogãri ulterioare. Dupã personalizarea CEI respectiv a CI i transmiterea acestora la autoritatea competentã sã le elibereze, toate datele stocate în bazele de date de producþie se ºterg imediat prin procedurã automatã ºi ireversibilã", se subliniazã în nota de fundamentare. 

În acelaºi timp, imaginile impresiunilor papilare colectate pentru eliberarea cãrþii electronice de identitate ºi stocate în Sistemul naþional informatic de evidenþã a persoanelor se ºterg prin procedurã automatã, imediat dupã ridicarea cãrþii electronice de identitate sau, dacã nu a fost ridicatã, cel târziu la împlinirea unui termen de 3 luni de la data programatã pentru eliberarea acesteia. 

"Procedurile de ºtergere asigurã imposibilitatea recuperãrii parþiale sau totale a datelor ºterse", se precizeazã în proiect. 

Totodatã, implementarea proiectului asigurã posibilitatea utilizãrii CI ºi CEI ca ºi card naþional de asigurãri sociale de sãnãtate, funcþie introdusã prin Legea nr. 235/2013. 

Cãrþile de identitate electronice vor fi fãcute de Direcþia Generalã de Paºapoarte, prin Centrul National Unic de Personalizare a Paºapoartelor Electronice. 


Articole înrudite