28 MARTIE 2024 - Monitorul de Galați - Ediție regională de sud-est Galați Brăila Buzău Constanța Tulcea Vrancea
Modifică setările cookie-urilor
Monitorul de Galati iOS App Monitorul de Galati Android Google Play App
Branşaţi individual la apă folosind adeverinţe false de la asociaţii
Branşaţi individual la apă folosind adeverinţe false de la asociaţii

Din totalul de 727 de asociaţii de proprietari existente în municipiul Galaţi, la 44 de asociaţii sunt sistate serviciile de alimentare cu apă, din cauza datoriilor acumulate. Ca şi valoare, debitul restant către societatea APA CANAL al asociaţiilor sistate este de 10.574.738 lei, respectiv 77% din totalul datoriilor acumulate de asociaţiile de proprietari (date valabile la 31.07.2017). Aceste 44 de asociaţii de proprietari sistate însumează circa 7.400 de apartamente, din care au mai rămas fără alimentare cu apă doar circa 400 de apartamente, numărul acestora fiind în scădere continuă, deoarece se fac branşări individuale, acolo unde se poate. Trebuie precizat din start că societatea APA CANAL încheie contracte individuale cu proprietarii apartamentelor debranşate dacă aceştia pot face dovada achitării către asociaţie a tuturor datoriilor. Mai precis, locatarii din blocurile sistate pot beneficia de apă, prin contorizare individuală, dacă achită toată datoria pe care o au la asociaţia din care fac parte. Cum spuneam, deja circa 7.000 de apartamente din blocurile debranşate au acum contract direct cu APA CANAL. Asta însemnă că cei 7.000 de proprietari au obţinut de la asociaţii adeverinţe din care să rezulte că nu au datorii. Au apărut, însă, câteva anomalii. Spre exemplu, în unele asociaţii au mai rămas doi-trei locatari fără branşament individual de apă. Asta ar însemna că asociaţia şi-a recuperat de la ceilalţi locatari toate sumele restante şi aşa a putut să le dea adeverinţele care atestă faptul că sunt cu plata la zi, pentru a încheia contract direct cu APA CANAL. Şi totuşi aceste asociaţii figurează în continuare cu sume imense datorate societăţii APA CANAL. Singura explicaţie logică este aceea că unii administratori au eliberat adeverinţe cum că anumiţi locatari nu au datorii, deşi aceste datorii existau la momentul emiterii adeverinţei şi există şi în ziua de astăzi.

Notificările transmise încep să clarifice situaţia datoriilor

APA CANAL a încercat să afle de la asociaţiile debranşate ale cui sunt datoriile care figurează în actele contabile. Cu alte cuvinte, a dorit să ştie cine din acele blocuri mai are de dat bani pentru apa consumată înainte de debranşarea asociaţiei, pentru că era foarte clar că nu e posibil să aibă doi locatari dintr-un bloc o datorie la apă de sute de mii de lei. Aşa se face că în luna iulie APA CANAL a decis să trimită notificări asociaţilor de proprietari prin care să li se solicite clarificări privind sumele datorate de fiecare apartament către distribuitorul de apă. Unii au răspuns, alţii au ales să nu o facă, deoarece asta ar fi însemnat să recunoască oficial că au eliberat adeverinţe false privind debite „zero” celor care doreau să devină clienţi ai APA CANAL dar aveau datorii la întreţinere. În aceste condiţii, distribuitorul de apă a început să notifice şi clienţii săi din asociaţiile cu probleme, cerându-le să certifice, printr-o adeverinţă obţinută de la asociaţie, faptul că nu au datorii restante pentru apa consumată înainte de a deveni clienţi direcţi ai societăţii.
Unii clienţi - deşi deranjaţi, fireşte, de faptul că primesc acasă notificări cu toate că ei sunt cu plata la zi a apei facturate ca şi clienţi cu branşament individual - au ales, de bună credinţă fiind, să aducă această adeverinţă şi să clarifice o dată pentru totdeauna faptul că ei nu au de dat bani pentru apa consumată prin asociaţie. Alţii au venit cu adeverinţe din care rezultă că au, într-adevăr, nişte datorii la asociaţie, vechi, dar vor să le plătească, pentru că nu vor să mai aibă de-a face cu asociaţia. Mulţi, însă, nu s-au prezentat încă la APA CANAL pentru a aduce adeverinţa actualizată, unii dintre clienţii notificaţi declarându-se chiar deranjaţi de faptul că au fost notificaţi şi au transmis (în scris, telefonic sau chiar prezentându-se personal la sediul societăţii APA CANAL) că nu doresc să contribuie la clarificarea situaţiei asociaţie din care fac parte. Oricum, situaţia datoriilor din asociaţiile debranşate se va clarifica în cele din urmă, deoarece tot mai mulţi dintre clienţi aleg să limpezească lucrurile, în ceea ce îi priveşte. Pentru ceilalţi şi pentru responsabilii din asociaţiile care nu au dat curs solicitării societăţii APA CANAL se va găsi o altă soluţie.

12 asociaţii au transmis listele cu datornicii

După cum am mai spus, societatea APA CANAL a transmis în primă fază 44 de notificări, către asociaţiile sistate, solicitând liste cu apartamentele care figurează cu datorii pentru apă şi canalizare înregistrate înainte de debranşarea asociaţiilor. Din cele 44 de asociaţii, au ales să colaboreze doar 12 asociaţii, care datorau societăţii APA CANAL, în total, 2.544.922 lei. Prin adresele transmise au indicat că în evidenţele lor figurează 809 apartamente cu datorii, din care 294 de apartamente au acum contract individual pentru apă şi canalizare dar au şi datorii către asociaţii pentru apa de care au beneficiat înainte de branşarea individuală. Practic, cele 294 de apartamente datorează societăţii APA CANAL, prin asociaţii, 902.296 lei, deşi toţi aceşti 294 de proprietari au obţinut la un moment dat, de la administratorii asociaţiilor, adeverinţe care certificau faptul că nu au datorii. Din declaraţiile unor administratori sau locatari a reieşit că aceste adeverinţe au fost eliberate în baza unor înţelegeri şi chiar angajamente scrise cum că restanţele vor fi plătite, eşalonat, ulterior branşării individuale, dar angajamentele nu au mai fost respectate. În aceste condiţii, APA CANAL a trecut la cea de-a doua etapă a demersurilor de recuperare a sumelor restante, notificând direct cei 294 de clienţi. Acestora li s-a solicitat să prezinte o adeverinţă actualizată privind sumele datorate la asociaţii pentru apă şi canalizare. Dintre aceştia, au răspuns până în acest moment 70 de clienţi. Unii au ales să plătească pe loc datoriile restante - fie la asociaţie, fie direct la casieriile APA CANAL, în contul asociaţiilor – iar alţii au semnat angajamente de plată.
Spre exemplu, la Asociaţia 318, care are datorii la APA CANAL însumând 46.836 lei, sunt 57 de locatari cu datorii, din care 52 sunt acum clienţi ai APA CANAL, deşi au restanţe la asociaţie care totalizează 18.392 lei. Aceşti 52 de clienţi au fost notificaţi şi până acum au răspuns 26 dintre ei. 19 dintre aceştia au mers la asociaţie şi au plătit în total 4.722 lei iar alţi 5 clienţi au ales să plătească direct la APA CANAL suma totală de 1.244 lei. Alţi 2 clienţi, care datorează împreună 734 lei, au transmis că nu recunosc soldul şi urmează să-şi clarifice situaţia la asociaţie.
La Asociaţia 509 s-au identificat doar 3 clienţi cu restanţe, dar care au de plată nu mai puţin de 174.086 lei. Dintre aceştia, unul singur este acum client APA CANAL şi a semnat deja un angajament de plată cu APA CANAL pentru 500 lei/lună, începând cu luna octombrie.
La Asociaţia 414, unul dintre cei şapte clienţi notificaţi a achitat integral datoria.
La Asociaţia 575 unul dintre clienţi s-a prezentat la APA CANAL, achitând un avans de 860 lei, pentru restul sumei semnând un angajament de plată.

Peste 4.000 de notificări în asociaţiile care nu au dorit să colaboreze

Dacă în cele 12 asociaţii de care am vorbit mai sus lucrurile s-au clarificat oarecum, în sensul că se ştie cine şi cât datorează societăţii APA CANAL, în celelalte 32 de asociaţii debranşate cu ani în urmă, pentru datoriile imense acumulate, lucrurile sunt încă destul de neclare. Pentru că APA CANAL nu a primit răspuns la notificările transmise asociaţiilor, a fost nevoie să se transmită notificări tuturor clienţilor care fac parte din aceste asociaţii, adică au fost notificaţi direct cei 4.359 de clienţi din cele 32 de asociaţii. Trebuie precizat că, din 10.574.738 lei, adică suma totală datorată de cele 44 de asociaţii debranşate, 8.029.816 lei reprezintă datorii ale celor 32 de asociaţii care nu au dorit să colaboreze. În unele dintre aceste asociaţii problemele sunt foarte grave. Spre exemplu, unele nu mai au nici administrator, aşa încât oamenii nici nu au avut cui să plătescă sumele restante, chiar dacă ar fi dorit. În plus, aceştia nu au nici cui să solicite adeverinţa de la asociaţie, aşa încât sunt îndrumaţi să semneze o declaraţie pe propria răspundere precum că nu aveau datorii pentru apă şi canalizare la asociaţie în momentul încheierii contractului individual cu APA CANAL.
În urma notificării, 1.495 dintre clienţii din cele 32 de asociaţii care nu au dorit să colaboreze s-au prezentat deja la APA CANAL pentru clarificarea situaţiei, prezentând adeverinţe care atestă faptul că nu au datorii la asociaţii. Clienţii care au primit adeverinţe din care reiese că au datorii au început deja să le plătească, deoarece altfel ar risca debranşarea.
Asociaţia 311 are o situaţie destul de dificilă, deoarece nu mai are reprezentant, dar cei care ştiu că au datorii au început să le achite. Unul dintre aceştia a achitat 2.800 lei la casieria APA CANAL.
La Asociaţia 332 un locatar a achitat pe loc 3.504 lei iar un altul a dat un avans de 200 lei, urmând să achite restul de 750 lei până la finele anului, eşalonat.
La Asociaţia 142, un locatar a achitat tot soldul asociaţiei, de 2.393 lei, acesta fiind singurul rămas pe instalaţia comună a blocului.
Societatea APA CANAL a anunţat că operaţiunea de clarificare a situaţiei debitelor restante de la asociaţiile sistate continuă. „Clienţii care au primit notificări sunt aşteptaţi în continuare la sediul societăţii APA CANAL cu adeverinţele actualizate emise de asociaţii. Ne cerem scuze şi pe această cale pentru disconfortul creat clienţilor noştri bun-platnici, dar locatarii din asociaţiile sistate trebuie să înţeleagă faptul că refuzul administratorilor de a colabora a adus societatea în situaţia de a demara o acţiune fără precedent pentru identificarea celor care au datorii vechi de ani de zile şi pentru recuperarea sumelor restante”, spun reprezentanţii APA CANAL.


Articole înrudite