20 APRILIE 2024 - Monitorul de Galați - Ediție regională de sud-est Galați Brăila Buzău Constanța Tulcea Vrancea
Modifică setările cookie-urilor
Monitorul de Galati iOS App Monitorul de Galati Android Google Play App
A picat de două ori Bac-ul: Tânărul genial care a inventat două dispozitive revoluţionare
A picat de două ori Bac-ul: Tânărul genial care a inventat două dispozitive revoluţionare

Gălăţeanul Gabriel Marcel Boghian (23 de ani) a reuşit să treacă peste umilinţa nepromovării examenului de Bacalaureat şi, printr-o muncă susţinută şi o voinţă de fier, a reuşit să ia Bacul, apoi să urmeze o facultate. A câştigat numeroase premii de inventică, a devenit inginer şi are în plan realizarea a două dispozitive revoluţionare pentru siguranţa şoferilor şi a pasagerilor.
Gabriel Marcel Boghian este un inginer de succes care, în prezent, pune la punct două invenţii care ar putea revoluţiona domeniul siguranţei pasagerilor din autovehicule. Dar nu ar fi ajuns aici dacă nu ar fi trecut printr-o experienţă pe care mulţi o consideră umilitoare: a picat examenul de Bacalaureat. De două ori. Gabriel Boghian lucrează la două creaţii simple, dar foarte importante pentru maşini. Prima este o soluţie de îmbunătăţire a siguranţei maşinilor printr-un sistem de amortizoare, care este foarte ieftin şi foarte simplu de realizat.
„E vorba de înlocuirea unei traverse, care în caz de impact frontal, se comprimă şi preia toată energia, cu un amortizor, care să funcţioneze pe bază de fluid şi aer comprimat“, spune inginerul.
Cum ar funcţiona acest sistem? Este un sistem cu piston, iar în momentul în care are loc impactul, tija pistonului principal este împinsă înapoi, astfel că fluidul pune presiune pe rezervorul secundar, care este cu aer comprimat.
„Pe pistonul principal am pus o diafragmă din oţel, care se sparge la o anumită presiune şi se declanşează astfel sistemul bazat pe fluid şi aer comprimat, iar energia de impact este absorbită mult mai bine. Nu se mai deformează şasiul maşinii, iar daunele sunt mult mai mici. În plus, siguranţa pasagerilor creşte foarte mult. Costul unui astfel de dispozitiv nu ar fi mai mare de 50 de euro“, ne explică Gabriel.

Invenţii pentru siguranţa şoferilor şi pasagerilor

Cea de-a doua idee a lui Gabriel Boghian vine tot în sprijinul şoferului şi al pasagerilor şi este chiar mai simplă. Este vorba despre crearea unor materiale care să le înlocuiască pe cele din care este confecţionat bordul maşinilor, mult mai sigure pentru pasageri în caz de impact. Este vizat în special capacul de pe volan, unde este plasat airbagul şi planşeul bordului, confecţionat din plastic rigid, care în caz de impact poate răni grav sau chiar mortal şoferul. Gabriel a gândit un material care să se adapteze şi să absoarbă şocul impactului, dar care, în egală măsură, nu produce benzen.
„Materialele din care este confecţionat în momentul de faţă bordul maşinilor degajă benzen, care este cancerigen, şi este suficient să ne lăsăm maşina câteva ore în soare pentru a elibera în maşină compuşi toxici“, spune inginerul. În schimb, materialul pe bază de carbon pe care îl propune Gabriel Boghian nu are această problemă majoră.
Ambele proiecte au fost prezentate de tânărul gălăţean în cadrul unui congres ştiinţific organizat în Germania, între 4 şi 6 octombrie, la care au participat tineri cu proiecte privind diferite dispozitive pentru autovehicule, dar care nu au şi posibilităţile financiare pentru a le pune în practică. La acest congres, care se ţine anual, sunt invitaţi şi reprezentanţi ai celor mai mari firme producătoare de autovehicule din Europa, care analizează ideile cu care vin tinerii, pentru a le alege pe cele pe care le consideră cu adevărat revoluţionare, dar şi viabile.

”Acel duş rece m-a făcut să percep lumea altfel”

Gândind retrospectiv, inginerul gălăţean consideră că nu ar fi ajuns în acest punct profesional dacă nu trecea prin experienţa de a pica examenul de Bacalaureat.
„Dacă aş fi luat Bacul de prima dată, m-aş fi delăsat. Aş fi spus «lasă că merge şi aşa», dar acel duş rece m-a făcut să percep lumea altfel“, crede Gabriel Boghian.
Încă de la 15 ani, Gabriel şi-a dorit să înveţe o meserie şi, pasionat de maşini, a ales Liceul Auto din Galaţi, deşi era un elev bun în clasele I-VIII şi ar fi putut opta pentru un liceu teoretic.
„Am avut speranţa că voi învăţa o meserie, dar cum e învăţământul la noi, nu am învăţat nimic“, spune Gabriel.
Singur a învăţat apoi ceea ce îl pasiona, lucrând la un service de calculatoare şi ca mecanic auto. Necazurile au apărut după ce picat prima dată examenul de Bacalaureat, iar la sesiunea din toamna aceluiaşi an, 2011, i-au lipsit doar trei sutimi pentru a trece examenul. Au urmat umilinţe din partea prietenilor, care au râs de el pentru ce se întâmplase, iar asta l-a ambiţionat atât de mult pe tânăr, încât ani la rând nu şi-a mai luat nici o zi liberă. Anul următor a luat Bacalaureatul fără probleme, a dat examen şi a fost admis la Facultatea de Inginerie din Galaţi, iar în timpul facultăţii a muncit continuu, preferând să înveţe şi în vacanţe, pentru a se perfecţiona.
„În patru ani, eu nu am ştiut ce este aia vacanţă, la facultate“, subliniază Gabriel.

Vrea să devină profesor universitar

Prima vacanţă pe care a avut-o a sacrificat-o pentru a lucra ca mecanic. Încă din anul I de facultate a obţinut bursă pentru notele obţinute, iar în anul II a obţinut un contract de muncă pentru două luni la colosul siderurgic ArcelorMittal Galaţi. În anul III de facultate, a obţinut locul al doilea la un concurs naţional de grafică industrială organizat la Bucureşti, proiectând de la zero un sistem de punţi auto. A urmat un stagiu de pregătire la firma Renault, în 2014, fiind primul tânăr acceptat la departamentul „Concepţie“ al cunoscutului producător de autovehicule, unde i-au ajuns pe mână proiecte de maşini care nu intraseră încă în producţie.
„Lucram la Renault Talisman când nici nu se lansase pe piaţă. Aveam salariu de 3.400 de lei în perioada de studenţie. Părinţii mei nu aveau salariul brut cât aveam eu netul. Am primit ofertă de la Renault de a rămâne la ei, dar aveam bursă de la ArcelorMittal Galaţi şi am decis să merg pe acest drum“, ne explică tânărul alegerea făcută.
Gabriel a absolvit Facultatea de Inginerie, specializarea inginerie auto, din cadrul Universităţii „Dunărea de Jos“ din Galaţi, în 2016, şi în prezent activează ca planificator pentru o întreagă secţie la ArcelorMittal. Gabriel Boghian mai are un proiect: doreşte să urmeze studii doctorale şi să devină profesor universitar. Acesta este un vis mai vechi de-al său, care a început după ce şi-a pregătit la chimie vărul care picase şi el Bacalaureatul, iar la următoarea sesiune a obţinut nota 8. A urmat o propunere de a preda un semestru în timpul facultăţii, venită din partea unuia dintre profesorii săi, iar experienţa a însemnat un nou succes pentru Gabriel.


Articole înrudite