02 MAI 2024 - Monitorul de Galați - Ediție regională de sud-est Galați Brăila Buzău Constanța Tulcea Vrancea
Modifică setările cookie-urilor
Monitorul de Galati iOS App Monitorul de Galati Android Google Play App
Sindicatele nu sunt de acord cu privatizarea CFR Marfă
Sindicatele nu sunt de acord cu privatizarea CFR Marfă
Biroul Executiv al Federaţiei Naţionale Feroviare Mişcare Comercial, condus de preşedinte Gheorghe Frăţică, a transmis o scrisoare atât premierului, cât şi ministrului Transporturilor, în care şi-au spus punctul de vedere ţinând seama de decizia guvernanţilor de privatizare a Societăţii Naţionale de Transport Feroviar de Marfă CFR Marfă, prin vânzarea pachetului integral de acţiuni deţinut de statul român la această societate. În scrisoarea deschisă transmisă guvernanţilor şi care ne-a fost pusă la dispoziţie de Viorel Istrate, liderul Sindicatului Mişcare Comercial, se arată următoarele: „Considerăm că privatizarea Societăţii Naţionale de Transport Feroviar de Marfă va fi una dintre cele mai mari erori pe care statul român o va face, având în vedere atât potenţialul uriaş pe care îl are această societate, dar şi perioada de criză economică mondială în care ne aflăm, aspect care obligă la prudenţă în ceea ce priveşte vânzarea unor active extrem de importante pe care statul român le deţine la această societate. În acest context, apreciem că se impune o revizuire severă a intenţiei de vânzare a pachetului integral de acţiuni în această perioadă de timp, într-o prima etapă de privatizare fiind suficientă valorificarea a cel mult 25% din acţiunile deţinute de statul român la CFR Marfă, urmând ca, în etapele viitoare, în măsura în care condiţiile pieţei permit, să fie vândute până la cel mult 49% din totalul acţiunilor, statul român urmând să menţină  controlul asupra unei societăţi strategice pentru economia românească”. Viorel Istrate ne-a mai declarat că sindicaliştii au cerut conducerii CFR Marfă cât şi conducerii Ministerului Transporturilor să ia imediat o serie de măsuri, cum ar fi stabilirea taxei de acces pe infrastructură feroviară la acelaşi nivel cu taxa de acces pe infrastructura rutieră, pentru realizarea unei concurenţe reale cu operatorii rutieri, dezvoltarea traficului intermodal, reducerea taxei de utilizare a infrastructurii cu până la 25% pentru trenurile de marfă cu circulaţie permanentă. Pe lista de doleanţe a sindicaliştilor mai figurează modernizarea parcului de material rulant (locomotive şi vagoane), acordarea de reduceri sau scutiri de taxe şi impozite pentru societăţile care îşi desfăşoară activitatea în domeniul transportului combinat şi acordarea de subvenţii căilor ferate în domeniul transportului combinat din surse externe, naţionale şi locale. În ceea ce priveşte privatizarea CFR Marfă, sindicaliştii doresc asigurarea dreptului legitim al salariaţilor CFR Marfă de a participa la elaborarea strategiilor decizionale, prin alocarea cu titlu gratuit a unei cote de minim 10% şi maxim 15% din acţiunile societăţii, acţiuni ce pot fi răscumpărate de către cumpărător, obligaţia permanentă a cumpărătorului de a menţine obiectul principal de activitate al CFR Marfă, obligaţia cumpărătorului de a menţine actuala cifră de personal pe o perioadă de minim 3 ani, perioadă dupa care să se procedeze mai întâi la externalizări de activităţi, iar în caz de concedieri colective sau individuale protecţia socială activă să se situeze cel puţin la nivelul prevăzut în actualul contract colectiv de muncă.

Articole înrudite