19 MAI 2024 - Monitorul de Galați - Ediție regională de sud-est Galați Brăila Buzău Constanța Tulcea Vrancea
Modifică setările cookie-urilor
Monitorul de Galati iOS App Monitorul de Galati Android Google Play App
În condiţiile în care preţul benzinei a depăşit în acest an 5 lei pe litru şi chiar şi acum există premisele unor noi scumpiri, nu este de mirare că românii au început să oprească mai rar la pompa. Cum poţi face, totuşi, ceva economie la carburanţi, fără a renunţa la deplasările cu maşina?
Unii spun că folosirea de carburanţi premium ar reduce consumul. Însă, dacă maşina "nu ştie să aprecieze" calitatea carburantului, pentru că nu a fost construită astfel, atunci dai bani în plus degeaba.
Alţii spun că "mărimea contează". De fapt, pot fi maşini mari (noile maşini hibrid sau cele diesel) cu un consum mic şi, dimpotrivă, maşini mici cu un consum mare. Aşadar, nici aceasta nu este o metodă care să dea roade.
Şi atunci, care e soluţia?
"Obţii un consum mic atunci când vrei cu adevărat să economiseşti", spune Gerhard Plattner, jurnalistul austriac ce a intrat în Cartea Recordurilor pentru stabilirea unor recorduri de consum, dar şi de viteză.
Potrivit acestuia, în oraş, unde consumul de carburant este la nivel maxim, poţi face economii dacă opreşti motorul la stop. În ce condiţii? Dacă semaforul arată culoarea roşie pentru mai mult de 15-20 de secunde, atunci merită să opreşti motorul, încă dinainte de a ajunge la stop. Dacă nu ştii exact cât vei sta pe loc, de ajutor poate fi şi cronometrul instalat la unele semafoare.
Există mitul că folosirea aerului condiţionat ar creşte consumul. Germanii de la Dekra Test Center au făcut proba: au luat un Volkswagen Golf TDI de 100 cai putere, cu 4 persoane la bord, bagaje de 40 de kilograme şi au parcurs de 800 de kilometri. Când a fost utilizat sistemul de climatizare la 18-22 de grade Celsius, consumul s-a redus cu 1,9% faţă de parcurgerea drumului cu cele patru geamuri deschise. Totuşi, Gerhard Plattner spune că la o maşină mare, ca Skoda Octavia, setarea aerului condiţionat la maximum creşte consumul. Ce e de făcut? Nu porni aerul condiţionat din prima. Deschide mai întâi geamurile, până când iese tot aerul cald din maşină, şi apoi setează o temperatură moderată, de 22 de grade Celsius.
Alte sfaturi ale expertului: motorul nu trebuie lăsat să se încălzească pe loc, ci, odată ce este pornit, trebuie să te pui în mişcare. Apoi, treptele de viteză trebuie schimbate adecvat, fără să stai inutil într-o anumită treaptă, iar când ai ajuns la viteza dorită, încearcă, pe cât posibil, să o menţii constantă. Ia-ţi "avânt" înainte să urci un deal, altfel spus, gândeşte anticipativ, pentru că, dacă accelerezi la deal, evident, vei consuma mai mult carburant.
Şi stilul agresiv de a conduce este păgubos. Viteza, accelerarea rapidă şi frânarea bruscă sporesc consumul. Cu cât viteza este mai mare, cresc rotaţiile pe minut şi, implicit, consumul. Iar forţarea maşinii necesită şi ea mai mult combustibil. Dacă eviţi toate acestea, poţi reduce consumul cu până la 22% pe autostradă şi 5% în oraş.
De asemenea, fiecare maşină are un consum optim de carburant la o anumită viteză. Trebuie să ştii cu ce viteză să mergi, ca să nu iroseşti benzina. De pildă, la unele autoturisme această limită este 100 de kilometri pe oră. Iar fiecare kilometru în plus înseamnă bani mai mulţi. Conform Departamentul de Energie (DOE) din Statele Unite, fiecare 10 kilometri peste viteza de 110 kilometri pe oră aduc un consum cu până la 7% mai mare.
Fii atent la bagaje! Nu ţine în maşină lucruri de care nu ai nevoie, în special unele care cântăresc mult. De exemplu, 50 de kilograme extra măresc consumul cu până la 2%. Atenţie, însă, procentajul se modifică în funcţie de maşină. Vehiculele mici sunt afectate mai mult decât cele mari de această forţă suplimentară pusă pe ele.
Şi presiunea din pneuri are o mare importanţă. Cele cu presiune scăzută au nevoie de mai multă energie, deci de mai mult carburant. Potrivit studiilor realizate de americanii de la DOE, presiunea necorespunzătoare din pneuri creşte consumul de carburant cu 3%.
Problemele tehnice pot contribui şi ele la creşterea consumului, aşa că nu uita niciodată de partea mecanică. Şi oricum, dacă te ocupi de anumite defecţiuni din timp, nu economiseşti numai banii pe carburanţi, ci şi pe cei pe care i-ai plăti la service.
În final, simte adierea vântului! Dacă vântul bate din faţă, trebuie să reduci viteza, iar dacă bate din spate poţi să accelerezi. Să spunem că tu mergi cu 70 de kilometri pe oră şi vântul bate din faţă cu 30 de kilometri pe oră, atunci viteza cu care circuli în realitate, inclusiv din punctul de vedere al consumului, este de 100 de kilometri pe oră. Iar motoarele folosesc în medie 40% din puterea lor pentru a depăşi rezistenţa aerului. Asta dacă nu ai un model aerodinamic, cum este cazul maşinilor noi.


Articole înrudite