05 MAI 2024 - Monitorul de Galați - Ediție regională de sud-est Galați Brăila Buzău Constanța Tulcea Vrancea
Modifică setările cookie-urilor
Monitorul de Galati iOS App Monitorul de Galati Android Google Play App
„Viitorii angajaţi îşi vor cunoaşte drepturile când semnează primul contract de muncă”
„Viitorii angajaţi îşi vor cunoaşte drepturile când semnează primul contract de muncă”
Viitorii angajaţi, tinerii absolvenţi, îşi vor cunoaşte mai bine drepturile atunci când vor semna primul lor contract de muncă, acesta fiind unul dintre efectele protocoalelor de colaborare semnate de Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă (ANOFM) cu Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului (MECTS) şi cu Inspecţia Muncii (IM), a declarat secretarul de stat în Ministerul Muncii Nicolae Ivăşchescu.
„Scopul urmărit este ca tinerii să-şi cunoască mai bine drepturile la momentul primei lor angajări, să ştie ce înseamnă un contract de muncă şi care sunt avantajele acestuia ca să meargă chiar de la început pe un contract de muncă şi nu pe alte forme. Mulţi absolvenţi intră cu stângul pe piaţa muncii: fie fără un contract de muncă fie au semnat un asemenea document fără a avea cunoştinţă de prevederile acestuia”, a afirmat secretarul de stat Nicolae Ivăşchescu.
Tinerii vor fi pregătiţi pentru a se proteja de eventualele abuzuri
După cum a precizat Oana Badea, secretar de stat în MECTS, va fi introdusă în curriculum pentru învăţământul liceal - la decizia şcolii - un modul sau o disciplină opţională care să informeze elevii cu privire la Codul muncii, contractul de muncă, principalele măsuri active în vederea ocupării unui loc de muncă, întocmirea dosarului pentru şomaj şi modul de funcţionare al instituţiilor care se ocupă cu informarea, consilierea, medierea muncii, formarea profesională.
„De altfel, în ceea ce priveşte învăţământul profesional şi tehnic, şi în acest moment, elemente de legislaţia muncii şi drepturi în domeniul muncii există cuprinse în curriculum, dar să nu uităm că procesul de modernizare al curriculumului se produce începând cu anul 2012 în sistemul de educaţie, iar acest parteneriat avertizează cu privire la importanţa pe care trebuie să o acordăm în zona învăţământului profesional şi tehnic acestei dimensiuni. Este deci binevenit, exact în momentul în care trebuia”, a adăugat secretarul de stat Oana Badea.
Cursurile vor fi susţinute de formatori calificaţi din zona Educaţiei, iar conţinutul „va avea rigoarea specifică Institutului de Ştiinţe ale Educaţiei care are în responsabilitatea sa zona de curriculum”. Totodată, pentru informare şi campanie, reţeaua de care dispune sistemul de învăţământ va fi un alt aport al MECTS.
„Zona în care intrăm este, în principal şi la început, cea a liceului, acolo vorbim despre învăţământ profesional şi tehnic, dar asta nu înseamnă că elemente care ţin de o construcţie întreagă nu pot să intervină chiar de la prima treaptă de şcolaritate. Elemente de tip ludic intuitiv pot să fie inclusiv în învăţământul primar. Construcţia aşezată ca disciplină este însă în zona liceului”, a mai spus oficialul MECTS, precizând că resurse pentru un asemenea tip de educaţie există şi la orele de dirigenţie pentru clasele V - VIII.
Referindu-se la cel de-al doilea protocol încheiat de ANOFM, respectiv cel cu Inspecţia Muncii, inspectorul general de stat Dantes Nicolae Bratu a menţionat că „tinerii devin principalele victime ale accidentelor de muncă şi ale muncii la negru pentru că nu-şi cunosc drepturile”. În opinia sa, informaţiile de sănătate şi securitatea în muncă ar trebui să fie cuprinse într-o disciplină cu caracter obligatoriu şi nu opţional.
Potrivit datelor Inspecţiei Muncii, 64,5% dintre victimele accidentelor de muncă sunt tineri aflaţi în primii cinci ani de activitate, iar 20% sunt în primul lor an de muncă.
Alte obiective ale parteneriatelor interinstituţionale au fost evidenţiate de către preşedintele ANOFM, Elvira Rodica Andronescu. În primul rând, facilitarea accesului şomerilor înregistraţi în evidenţele agenţiilor judeţene pentru ocuparea forţei de muncă la programul „A doua şansă” - în vederea finalizării învăţământului primar şi a celui secundar inferior, iar în al doilea rând - sprijinirea angajatorilor şi persoanelor care au încheiat contracte de ucenicie la locul de muncă pentru a avea acces la „o pregătire teoretică la nivelul standardelor ocupaţionale şi de pregătire profesională”.


Articole înrudite