05 MAI 2024 - Monitorul de Galați - Ediție regională de sud-est Galați Brăila Buzău Constanța Tulcea Vrancea
Modifică setările cookie-urilor
Monitorul de Galati iOS App Monitorul de Galati Android Google Play App
Comisia Europeană susţine Master Planul General de Transport al României
Comisia Europeană susţine Master Planul General de Transport al României

În şedinţa Comisiei pentru Transport şi Turism din Parlamentul European s-a discutat luni, 29 iunie, Master Planul General de Transport al României în compania reprezentanţilor Comisiei Europene de la Direcţia Generală pentru Transport (condus de Violeta Bulc) şi de Direcţia Generală de Politică Regională (condus de Corina Creţu) 

Eurodeputaţii au vrut să cunoască în detaliu structura MPGT al României în conexiune cu politica strategică pentru reţeaua feroviară, având în vedere îngrijorările Verzilor din PE faţă de o posibilă reducere drastică a căilor ferate din România.

Poziţia României a fost apărată de eurodeputata PSD Claudia Ţapardel, membră a Comisiei TRAN, de Comisia Europeană şi de reprezentantul coordonator al S&D din Comisie, Ismail Ertug.

Claudia Ţapardel a declarat că România are nevoie de învestiţii în infrastructură, inclusiv în cea feroviară, respingând orice supoziţie că ţara noastră ar putea să renunţe la infrastructura feroviară recondiţionată sau construită cu cofinanţare de la Uniunea Europeană, lucru întărit şi de reprezentanţii Comisiei Europene în intervenţiile succesive.

De asemenea eurodeputata PSD a cerut ca orice analiză a sistemului feroviar din România să fie însoţită de o analiză a sistemului feroviar din întreaga Europă. „Dacă vrem să analizăm eficienţa sistemului feroviar în această Comisie atunci propun să facem acest lucru la nivel European şi nu la nivelul unei singure ţări. Dacă privim comparativ cifrele, observăm că reţeaua de căi ferate a României, actual de 11.000 de km, a fost redusă cu doar 5% din 1990, în timp ce Germania spre exemplu a avut în aceeaşi perioadă o reducere de 18%, Polonia de 25%, Franţa de aproximativ 15% şi exemplele pot continua. Reducerea medie în UE din 1990 şi până astăzi a reţelei de căi ferate este de 8%.

De asemenea, Ismail Ertug, europarlamentar german din partea S&D a spus că este total nejustificat ca o ţară să fie analizată în afara contextului european şi a numit intervenţia verzilor ca fiind un demers populist.

Necesarul de finanţare pentru calea ferată din România este de aproximativ 19 miliarde de euro până în 2030. Comisia Europeană a întărit faptul că aproape 50% din totalul fondurilor alocate infrastructurii din România vor merge către transportul feroviar.

Modernizarea liniilor, electrificarea unor linii care fac parte din reţeaua europeană de transport TEN-T dar şi achiziţionarea de aproximativ 90 de bucăţi de material rulant sunt obiective asumate în MPGTR care arată în mod clar faptul că reţeaua feroviară va avea mult de câştigat în următorii 15 ani.

Cei doi reprezentanţi ai CE au lăudat eforturile României în conceperea MPGT şi au reiterat poziţia de susţinere din partea

instituţiei centrale europene pentru continuarea colaborării cu România în vederea îmbunătăţirii acestui plan.

Deşi nu avem o dată fixă pentru aprobarea Master Planului de către CE, reprezentanţii instituţiei au declarat că sunt foarte încrezători că până la finalul anului România va avea Master Planul General de Transport aprobat. 


Articole înrudite