24 IUNIE 2025 - Monitorul de Galați - Ediție regională de sud-est Galați Brăila Buzău Constanța Tulcea Vrancea
Modifică setările cookie-urilor
Monitorul de Galati iOS App Monitorul de Galati Android Google Play App

Nicuşor Ciumacenco, copreşedintele organizaţiei municipal PNL, atrage atenţia asupra intenţiei municipalităţii de a contracta un credit care ar atrage “datorii inutile de zeci de milioane de lei” pe care le vor achita gălăţenii pe o perioadă de circa şapte ani, în condiţiile în care municipalitatea nu a cheltuit sumele disponibile pentru investiţii. Ciumacenco a declarat: “Autorităţile locale au decis să facă un împrumut bancar masiv, în condiţiile în care majoritatea banilor destinaţi investiţiilor zac necheltuiţi. Astfel, în urmă cu o lună anunţau că, din cele 115,7 milioane de lei alocate în 2014 dezvoltării oraşului, s-a cheltuit doar o treime, respectiv 42,6 milioane. Mai mult, autorităţile locale preconizează că suma totală destinată investiţiilor, care nu va fi consumată, se ridică la 59 de milioane de lei! Au pregătit chiar un proiect de hotărâre «privind repartizarea excedentului bugetului local în anul 2014», prin care «se aprobă repartizarea excedentului bugetului local în anul 2014, în sumă de 58.864.287 lei». Aşadar, deşi au aproape 60 de milioane de lei neconsumate în buget, autorităţile locale au decis să facă un împrumut de 100 de milioane de lei la BERD. Bani pentru care gălăţenii vor plăti, în următorii şapte ani, dobânzi. Cât anume, nu se ştie, pentru că Primăria Galaţi nu ne spune cu ce DAE a contractat împrumutul. În plus, motivul pentru care l-a făcut este cel puţin bizar: nu se urmăreşte vreo investiţie generatoare de locuri de muncă, cum ar fi finalizarea Parcului Industrial, ci «dezvoltarea infrastructurii de transport urban». Din credit urmează să fie modernizate trei străzi: Mihai Bravu, Tecuci şi Anghel Saligny (pe tronsonul Basarabiei - Gh. Asachi). Doar că pe strada Tecuci nu circulă, cel puţin în prezent, mijloace de transport în comun. Un alt motiv pentru care s-a luat creditul este că se va eficientiza transportul public local (implementarea unui sistem de emisie, vânzare şi reîncărcare a titlurilor de călătorie). Acest sistem de ticketing a fost anunţat însă în mai multe rânduri ca făcând parte din zona investiţiilor şi putea fi făcut din bugetul local necheltuit, nu din bani împrumutaţi, pentru care plătim dobânzi”.
Incapacitatea de a cheltui fondurile pentru investiţii reprezintă o practică veche a municipalităţii, pe care fostul vicceprimar o dezaprobă. Ciumacenco a mai adăugat: “De altfel, Primăria Galaţi nu a fost în stare în niciun an să consume bugetul destinat investiţiilor. În 2013 au rămas nefolosite 28 de milioane de lei iar în 2012 - 33,4 milioane de lei! Bani cu care se puteau repara străzi, construi grădiniţe, un parc industrial sau chiar un sediu nou de primărie, pentru a nu se mai plăti în prezent o chirie de aproape 200.000 de euro pe an“.


Articole înrudite