03 MAI 2024 - Monitorul de Galați - Ediție regională de sud-est Galați Brăila Buzău Constanța Tulcea Vrancea
Modifică setările cookie-urilor
Monitorul de Galati iOS App Monitorul de Galati Android Google Play App
Televiziunea îşi va consolida statutul de super-media, în 2011, sfidând profeţiile pesimiste privind demodarea sa, potrivit previziunilor anuale Deloitte pentru industriile de Tehnologie, Media şi Telecomunicaţii (TMT), aflate la a zecea ediţie. Potrivit Deloitte, audienţa din întreaga lume va urmări cu 140 de miliarde mai multe ore de televiziune în 2011, iar veniturile din serviciile pay TV în statele BRIC (Brazilia, Rusia, India, China) vor creşte cu 20%.
Pe de altă parte, valorea publicităţii TV la nivel mondial va creşte cu zece miliarde de dolari şi numărul de telespectatori va creşte cu 40 de milioane. În ultimii cinci ani, televiziunea a asistat la creşterea veniturilor din publicitate, de la 174 de miliarde de dolari, în 2007, la 191 de miliarde de dolari estimaţi în 2011 - un contrast puternic prin comparaţie cu veniturile din publicitate în scădere raportate de ziare (de la 126 de miliarde de dolari la 92 de miliarde de dolari, în acelaşi interval de timp). O creştere estimată de 6% în 2012 ar duce veniturile generate de publicitatea televizată dincolo de pragul de 200 de miliarde de dolari, mai mult decât dublul publicităţii atrase de publicaţiile tipărite, care reprezintă al doilea mare canal publicitar.
Potrivit Deloitte, aparatele digitale de înregistrare video (DVR) vor atinge o rată de penetrare de peste 50% în gospodăriile unde există televizoare, pe două pieţe importante din lume, până la sfârşitul anului. Cu toate acestea, analiştii consideră că publicitatea televizată nu va fi aproape deloc afectată. Chiar dacă DVR-urile reprezintă o tehnologie prin care audienţa poate evita pauzele publicitare, majoritatea proprietarilor de astfel de dispozitive vor continua să urmărească în direct cea mai mare parte a programelor televizate.
Pentru majoritatea oamenilor, televiziunea continuă să fie o experienţă pasivă. Audienţa apreciază că are posibilitatea de a alege, dar nu şi-o manifestă întotdeauna. Interacţiunea - chiar şi în rândul celor care au la dispoziţie multiple modalităţi de a controla ceea ce urmăresc - s-a limitat în general la selectarea canalelor prin intermediul telecomenzii sau, pentru utilizatorii mai sofisticaţi, la selectarea din meniul DVR-ului a unui conţinut înregistrat anterior. Este puţin probabil ca progresul tehnologic să schimbe aceste obişnuinţe de consum în viitorul apropiat, deoarece tehnologia facilitează, dar nu obligă.

Să socializăm, indiferent de reţea!

Pe de altă parte, reţelele sociale sunt estimate să depăşească pragul de un miliard de membri. Totodată, ele ar putea atrage peste 2.000 de miliarde de mesaje publicitare. Totuşi, veniturile din publicitate aferente vor rămâne modeste, la o valoare de patru dolari per membru, însumând aproape cinci miliarde de dolari (sub 1% din veniturile publicitare globale).
Totodată, Deloitte preconizează că, în 2011, industria globală de computere şi jocuri video va continua să crească, însă în baza unor surse de venit mai diversificate. Industria mizează pe venituri din vânzarea de software de 52 de miliarde de dolari, anul acesta, cu 6% peste nivelul de anul trecut, în timp ce segmentul hardware se aşteaptă la 13 miliarde de dolari, cu 19% mai puţin.
Sectorul muzical live, în frunte cu organizatorii de festivaluri, va începe pe cont propriu sau în parteneriat să aprofundeze rolul de selectare şi dezvoltare a talentelor, rol care până nu demult era asumat de casele de discuri. Segmentul "live" va identifica, investi, dezvolta şi comercializa noua generaţie de artişti care va umple stadioanele, printr-o multitudine de abordări, de la concursuri de talente organizate în cadrul festivalelor muzicale până la crearea unor facilităţi speciale pentru cultivarea noilor talente.
Deloitte estimează, de asemenea, că veniturile generate de muzica distribuită digital vor depăşi anul acesta veniturile aferente vânzărilor fizice pe cel puţin o piaţă importantă, cel mai probabil Statele Unite ale Americii. Acest moment îndelung anticipat va fi determinat cu precădere de scăderea accentuată a vânzărilor de CD-uri şi mai puţin de o creştere semnificativă a abonamentelor şi descărcărilor de muzică în format digital.

De la PC la tabletă

În ceea ce priveşte segmentul tehnologiilor, potrivit Deloitte, peste 50% din unităţile vândute la nivel global nu vor mai fi PC-uri. Dacă vânzările de PC-uri ar putea ajunge la aproape 400 de milioane de unităţi, Deloitte estimează că vânzările combinate de telefoane de ultimă generaţie, tablete şi netbook-uri vor depăşi 400 de milioane de unităţi.
Până la sfârşitul lui 2011, niciun sistem de operare instalat pe tablete sau telefoane de ultimă generaţie nu va acumula o cotă de piaţă dominantă. Unele vor ajunge la peste 5%, dar niciun jucător individual nu va deveni standardul de facto, aşa cum s-a întâmplat pe alte segmente ale pieţei de computere.
Peste un sfert dintre computerele tip tabletă vor fi achiziţionate de companii. Chiar dacă unii analişti le consideră jucării destinate consumului de media şi consumatorilor de masă, peste zece milioane de tablete vor fi achiziţionate în 2011 de către companii. Acest volum este de aşteptat să crească în 2012 şi în anii care vor urma.
Pe de altă parte, utilizarea aplicaţiilor eGov are ca prim obiectiv îmbunătăţirea productivităţii activelor tehnologice existente, dar administraţiile nu trebuie să neglijeze capacitatea tehnică de a îmbunătăţi gradul de atractivitate al ţării în faţa investitorilor străini, dar şi a talentelor cheie. Comunicarea digitală eficientă şi canalele de tranzacţionare pot poziţiona pozitiv o ţară, într-un mod comparabil cu avantajul pe care îl conferă existenţa unei infrastructuri fizice bine puse la punct. Multe guverne, mai ales din ţările industrializate, se vor concentra în continuare pe costuri, dar beneficiile strategice pe termen mediu ale guvernării digitale ar trebui să rămână o prioritate.
Chiar dacă schimbările privind protejarea intimităţii în mediul online nu vor afecta semnificativ veniturile din 2011, companiile ar trebui să investească mai mult în infrastructura menită să asigure protecţia utilizatorilor online, pentru a contrabalansa instrumentele şi iniţiativele industriei de a îmbunătăţi autoreglementarea şi a anticipa legislaţia viitoare.

Hidrogen, litiu şi altele

Progresul tehnologic în producţia de baterii poate părea lent, dar chiar şi o îmbunătăţire de 5% poate atrage câştiguri semnificative în timp. Industria trebuie să inoveze în continuare atât tehnologiile bazate pe litiu, cât şi cele non-litiu. O condiţie cheie este stabilirea unor aşteptări şi planificări realiste.
Totodată, Deloitte preconizează că hidrogenul va avea un succes senzaţional în 2011. Cu toate astea, succesul nu va veni pe piaţa auto, aşa cum era de aşteptat, ci pe piaţa altor aplicaţii, precum generarea de energie curată în regim standby pentru industria telecom sau pentru stivuitoarele de interior, unde densitatea energiei generate de hidrogen şi beneficiile de mediu contrabalansează restricţiile actuale impuse de costuri ridicate şi lipsa unei infrastructuri de alimentare.

Wireless pentru tot poporu'

Pe de altă parte, implementarea reţelelor wireless de nouă generaţie - Long Term Evolution (LTE) - ar putea să nu se ridice la nivelul aşteptărilor industriei. Acest lucru este determinat de viabilitatea susţinută a celor mai recente tehnologii wireless 3G, cum este High Speed Packet Access (HSPA+), şi a dispozitivelor care funcţionează în acest regim. Deloitte preconizează că mai puţin de 30 de operatori LTE din şase ţări vor oferi servicii comerciale de acest fel până la sfârşitul anului (130 de operatori derulau teste pe această tehnologie la sfârşitul lui 2010).
De asemenea, volumul datelor încărcate sau descărcate pe dispozitive portabile prin intermediul reţelelor publice Wi-FI va creşte într-un ritm mai rapid (25 - 50%) decât cel înregistrat în reţelele celulare în bandă largă. Cea mai mare parte a acestei creşteri va fi reprezentată de fişiere video; este posibil ca tehnologia Wi-Fi să devină reţeaua implicită pentru aplicaţiile video. Deloitte estimează că în acest an, 25% dintre marii retaileri nord-americani vor oferi clienţilor acces Wi-Fi gratuit în magazinele lor. În 2012, procentul ar trebui să crească pe acest continent, urmând să se extindă şi în restul lumii.
Potrivit Deloitte, în 2011, conversaţiile video vor fi mai ieftine, de o calitate mai bună şi mult mai accesibile decât până acum. Utilizarea acestui serviciu va creşte susţinut. Cu toate acestea, majoritateaa convorbirilor - atât pentru utilizatorii de business, cât şi pentru cei individuali, în reţele fixe sau mobile - vor fi în continuare de voce. Cea mai mare parte a celor care vor dori să îşi vadă interlocutorul vor opta pentru întâlniri faţă în faţă, în locul unei video-conferinţe.

TMT sau TNT?

Previziunile anuale Deloitte pentru industriile de Tehnologie, Media şi Telecomunicaţii (TMT) se află la a zecea ediţie şi prezintă viziunea companiei cu privire la principalele tendinţe din următoarele 12 - 18 luni, care ar putea avea un impact semnificativ pe termen mediu şi lung asupra companiilor TMT şi asupra altor industrii.
"Sectoarele TMT şi impactul lor asupra modului în care trăim, muncim şi ne distrăm s-au schimbat profund în ultimii zece ani - schimbări pe care Deloitte le-a remarcat constant în rapoartele sale de-a lungul anilor. În plus, aceste industrii au manifestat o tendinţă de convergenţă în ultimul deceniu, iar astăzi tehnologia, media şi telecomunicaţiile sunt mai interconectate şi mai interdependente ca oricând. Este şi motivul pentru care Previziunile din acest an au fost publicate, în premieră, într-un singur raport, faţă de trei documente separate, ca până acum", a declarat Ahmed Hassan, partener coordonator audit, Deloitte Balcani, şi liderul echipei specializate în industriile TMT.
Deloitte furnizează servicii clienţilor din sectorul public şi privat în următoarele domenii profesionale - audit, taxe, consultanţă, consultanţă financiară -, deservind numeroase industrii. Prin intermediul reţelei sale globale de firme membre, care activează în peste 150 de ţări, Deloitte pune la dispoziţia clienţilor săi resursele internaţionale, precum şi priceperea locală pentru a-i ajuta să exceleze indiferent de locul în care aceştia îşi desfăşoară activitatea.


Articole înrudite