19 APRILIE 2024 - Monitorul de Galați - Ediție regională de sud-est Galați Brăila Buzău Constanța Tulcea Vrancea
Modifică setările cookie-urilor
Monitorul de Galati iOS App Monitorul de Galati Android Google Play App
Pe Bulevardul Marea Unire, zona Faleza Dunării, în clădirea Camerei de Conturi, îşi desfăşoară activitatea, din anul 2006, Biroul teritorial Galaţi al instituţiei Avocatul Poporului, având ca rază de competenţă judeţele Brăila, Galaţi şi Vrancea.
Reamintim că misiunea instituţiei Avocatul Poporului este apărarea drepturilor  şi libertăţilor persoanelor fizice în raporturile acestora cu autorităţile publice, în principal prin mediere.
În cadrul activităţii de relaţii cu publicul, Biroul teritorial Galaţi al instituţiei Avocatul Poporului a primit 1056 de sesizări pe parcursul anului 2012, sesizări exprimate în audienţe, petiţii şi apeluri telefonice. Numărul sesizărilor a crescut cu 2% faţă de anul trecut, ceea ce înseamnă că nemulţumirile cetăţenilor faţă de autorităţile şi serviciile publice au marcat o uşoară creştere.
Analiza petiţiilor înregistrate şi a modului lor de soluţionare ne dă o imagine a problemelor anului 2012, apărute în relaţia cetăţean – autorităţi, precum şi măsura eficacităţii intervenţiilor noastre în favoarea cetăţenilor.
După criteriul dreptului încălcat, ponderea petiţiilor se prezintă astfel: dreptul de proprietate privată deţine cea mai mare pondere şi în anul 2012 şi anume 25%; dreptul persoanei vătămate de o autoritate publică deţine ponderea de 24%;  dreptul de petiţionare 12%, accesul liber la justiţie, deţine ponderea de 10%. Am mai înregistrat, cu ponderi mai mici, petiţii privind dreptul la informaţie, dreptul de vot, dreptul de moştenire, dreptul la nivel de trai decent, protecţia persoanelor cu handicap şi altele.
Dar să vedem ce realităţi reflectă cifrele prezentate. Nemulţumirile legate de încălcarea dreptului de proprietate privată se menţin la acelaşi nivel ca în anul 2012. Majoritatea petiţiilor din acest domeniu reclamă mari întârzieri în stabilirea sau plata despăgubirilor cuvenite în baza legilor privind restituirea proprietăţilor, ceea ce denotă că problemele sistemice din acest domeniu nu au fost încă rezolvate, în pofida intervenţiilor Curţii Europene a Drepturilor Omului. În ceea ce priveşte dreptul persoanei vătămate de o autoritate publică, numărul petiţiilor a scăzut cu 7%, ceea ce poate avea semnificaţia unei deteriorări a conduitei administrative. Problemele ridicate de persoanele care s-au considerat vătămate de o autoritate publică sunt diverse: nemulţumiri faţă de serviciile prestate de regiile locale de utilităţi publice, refuzul eliberării sau eliberarea cu întârziere a unor documente de către unele autorităţi publice, carenţe în activitatea unor autorităţi ale administraţiei publice, nemulţumiri faţă de stabilirea contribuţiilor la asigurările sociale de sănătate. Ponderea de 12% petiţii privind încălcarea dreptului de petiţionare, cu 3% mai mică decât în anul 2011, care semnifică nerespectarea obligaţiei autorităţilor şi instituţiilor publice de a răspunde petiţiilor în termenul prevăzut de lege, arată o uşoară îmbunătăţire a procedurilor de soluţionare a petiţiilor la unele instituţii publice. Ponderea petiţiilor privind accesul liber la justiţie a crescut faţă de anul 2011, de la 8% la 10%. În această categorie de petiţii s-au exprimat nemulţumiri faţă de desfăşurarea unor anchete penale, nemulţumiri faţă de durata unor procese, nemulţumiri faţă de soluţiile pronunţate de instanţele judecătoreşti. De asemenea, s-au solicitat informaţii privind sesizarea Curţii Europene a Drepturilor Omului.
Din totalul petiţiilor, 62% au fost formulate de bărbaţi, faţă de 38% formulate de femei, ceea ce arată că bărbaţii sunt mai dispuşi să lupte pentru a-şi apăra drepturile.
După judeţul de provenienţă, petiţiile primite se repartizează astfel: 60% provin din judeţul Galaţi, 19% provin din judeţul Vrancea, 14% provin din judeţul Brăila, iar restul provin din alte judeţe. Creşterea numărului petiţiilor provenite din judeţul Vrancea şi judeţul Brăila, faţă de anul 2011, cu 9% şi respectiv, 8%, se datorează deplasărilor lunare pe care le-am efectuat pentru a acorda audienţe la Brăila şi Focşani.
Menţionăm, în final, că 78% din totalul dosarelor deschise în anul 2012 au fost rezolvate favorabil, ca urmare a intervenţiilor noastre. Această situaţie demonstrează că cetăţenii pot apela cu încredere la serviciile noastre. Noi îi tratăm cu toată consideraţia şi, dacă problema ridicată este de competenţa noastră, dacă ni se adresează în timp util, adică cel mult un an de la data încălcării dreptului şi înainte de a sesiza vreo instanţă judciară, există şanse mari de rezolvare favorabilă.
Biroul teritorial Galaţi al instituţiei Avocatul Poporului poate fi contactat telefonic la numărul 0236/32.00.10, pe e-mail la adresa Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea. şi acordă audienţe de luni până joi între orele 9 – 16 şi  vineri între orele 9 - 12.
Expert, Liviu COMAN-KUND


Articole înrudite